/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Større søvnbehov
Fra : op1
Vist : 498 gange
50 point
Dato : 31-12-04 12:12

Kan det passe at en hund begynder at sove mere i 5-6 måneds alderen, fordi den på det tidspunkt vokser meget? Det skulle i særdeleshed være mere udtalt for de store racer, der jo som bekendt vokser meget - og hurtigt.

Accepteret svar
Fra : Dor

Modtaget 60 point
Dato : 31-12-04 12:14

Hej op1

Det er ganske rigtigt at hunde sover mere når de rammer 5-6 mdr. Det er blandt andet, som du selv skriver, fordi de vokser, men det er også her hunden begynder at blive mindre hvalpet - dvs. mindre urolig. Generelt vil en stor hund, også når den er udvokset, sove mere end en lille hund.

Godt nytår
Dor

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 31-12-04 12:20

Vores labrador er næsten et år. om hun sov mere da hun var 5-6 mdr. kan jeg ikke sige præcis, men det er tydeligt at hendes søvnrytme bliver mere konstant. Hun sover om aftenen og hele natten igennem. Tilmed sover hun også, når vi er på arbejde (går vi ud fra )...

/Karina

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-12-04 12:28

Dor har ret - hunden sover mere - også fordi den er mere tryg osv - den gemmer kræfterne til det er nødvendigt
Sålænge alt er ok i vante rammer og flokken (menneskene) reagerer som de plejer vil den ikke reagere uroligt jo.
godt nytår og pas på jeres vovse i aften - og i løbet af dagen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-04 14:47

Næh, det synes jeg ikke.
Hvis en hund sover meget i 5-6 mdrs. alderen, så har den sikkert også sovet meget som hvalp... Der er faktisk nogle hvalpe, der sover meget. Især af store racer.

Den procentvise tilvækst er da større i hvalpealderen end i ½-års alderen, så det er da næppe det, der er årsagen, hvis du har en så ung hund, der er begyndt at sove mere.

Kan du ikke fortælle noget mere om hunden og om problemet?
Er appetitten i orden?
Vokser hunden som den skal?
Er den glad og livlig, når den er vågen?

Godkendelse af svar
Fra : op1

Dato : 07-01-05 01:28

Tak for svaret Dor.