/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hund bider, napper og gør af os...
Fra : Karina10
Vist : 6198 gange
20 point
Dato : 30-12-04 19:40

Vi har en labrador, der fylder 1 år til Januar. Når vi efter en lang dag sætter os i sofaen for at se fjernsyn, begynder vores hund at nappe og bide os for at få opmærksomhed. Vi prøver at ignorere hende, som vi er blevet rådet til, men det er ikke nemt, når hun bider så hårdt at vi får blå mærker...
Er der nogen, der har nogle gode forslag til hvad vi kan gøre???
/Karina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-04 19:46

Har hun fået tiltusket sig en plads i herakiet der er højere end en af jer - eller endnu værre blevet førerhund. Er hun vænnet til at modtage kommandoer - altså rigtige kommandoer og ikke bare flødebollesukkertale. Alm. kommandoer som læg/dæk/på plads bør hun kunne nu.

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 19:49

Ja, hun kender godt kommandoerne. Vi har forsøgt at bruge dem i disse situationer, hvor vi synes hun er træls.
/Karina

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 30-12-04 19:51

Hej Karina10
Du skulle tag og læse Roger Abrantes bøger. Roger er en meget dygtig hundepsykolog, og han skriver bla. om almindelig adfærd hos hunde. Og kommer med mange gode råd til hunde med adfærdsproblemer. Jeg er enig med emesen i at det lyder som om jeres hund tror at den er højere i heakiet end den burde være. Så søg efter Roger her på nettet og bliv klogere på jeres hund.

Godt nytår
Jspi

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 19:53

Hmmm...vi har talt om det samme... men hvad gør man rent faktisk - nogle gode ideer? - nogle erfaringer??
/Karina

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 30-12-04 19:54

Det kunne også god lyde som om jeres hund keder sig. Så den skal aktiveres, dette kan gøres uden at i behøver at deltage ret meget. I kunne bla. gemme små hundekiks i hele huset, husk det skal ikke være for let at finde dem. Fidusen ved dette er at når hunden bruger snuden, så bliver den mentalt træt. Det er bla. sådanne øvelser der at finde i de før omtalte bøger.

MVH
Jspi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-04 19:55

Ignorer hende. Klæd jer på, så hun ikke kan gøre jer fortræd, -tykke trøjer og handsker.

Så snart hun opgiver sit napperi, så skynder I jer at rose hende og lege med hende.

Det kan jo heller ikke nytte noget, at kommandoerne bliver en straf for dårlig opførsel.

Hvordan leger I med hende?

Hvad har HUN oplevet "efter en lang dag"?

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 30-12-04 19:59

Hej Karina

Du får lige et link www.etologi.dk/EtologiskInstitut.htm

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 30-12-04 20:00

Jeg tror at mange af vi andre hundeejere kan nikke genkendende til problemet og forhåbentlig har de fleste af os fået løst problemet ved at sætte hunden godt og grundigt på plads uden at kue den.
Hvis du opdrager en hund, som de fleste opdrager deres børn går det rivende galt hvorimod det omvendte kunne være effektivt for recepten er en blanding af fasthed (grænsemarkering) og masser af kærlighed.
Umiddelbart vil jeg råde jer til at opsøge en person som Roger Abrantes eller en anden der arbejder med både hunde og deres mennesker. Prøv at kigge lidt på denne hjemmeside, der er lavet af en psykolog, der bruger sine kundskaber på hunde http://www.hundepsykologen.dk/

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 20:00

Hver morgen går vi tur - ca. 1 time.
I løbet af dagen (når vi kommer hjem fra arbejde) får hun forskellige opgaver i huset eller i haven i form af søg efter godbidder eller dommies. Når vi har spist aftensmad går vi igen en tur på ca. 1 time, hvor vi laver forskellige markeringer i et stykke med grantræer.
Hun er en fantastisk hund, når vi laver noget med hende, men problemerne opstår, når vi tænder for fjernsynet og sætter os i sofaen.
/Karina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-04 20:03

Bekræfter, at hunden ikke kender sin plads der skal være nederst i familiens hiraki.

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 20:09

Hvordan markerer I grænser? Når hun napper og bider, har vi prøvet at sige "nej" op til flere gange, vendt ryggen til, at gå vores vej, at lukke hende ud i køkkenet... ingenting hjælper... Gode råd ud over at tage masser af tøj på ??

/Karina

Godkendelse af svar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 20:16

Tak for svaret BjarneD.
Vi har i forvejen taget kontakt til en hundpsykolog i Nordjylland, så det tyder på vi er på rette vej. Jeg kunne dog godt have tænkt mig et mere konkret svar. Mere håndgribeligt lige nu og her, selvom jeg ved det kan være svært at sige uden at kende mit konkrete problem og har set hvordan det ser ud.....
/Karina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-04 20:47

Hundetyper er forskellige
Mennesker er forskellige
Så en standart recept er der ikke, men nogle fælles måder at opdrage og være sammen med dyr på er der nok.
Jeg er af den opfattelse, at børn og hunde kan opdrages på samme måde.
Kærlighed, Respekt, grænsemarkering og konsekvens.
Hvor grænserne er, kan være forskellig - bare de holdes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-04 20:51

Hunde er forskellige, og de tre jeg har haft har skullet behandles meget forskelligt, men man bliver bedre og bedre til, at takle problemerne, og der er ingen tvivl om, at en hundepsykolog kan spare jer for mange fejltagelser.
Rigtigt meget held og lykke.

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 20:52

Tak - og godt nytår til jer alle :)

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 30-12-04 21:05

Du efterlyste noget konkret Karina10. Her får du det, selv om jeg risikerer at få nogle hug....

Jeres hund er i bølle alderen, men når den "Bider så hårdt at I får blå mærker!" er klart, at I skal reagere på det.
Når I "forklarer" hunden, at det må den ikke, er det vigtigt at I får en reaktion, - at den forstår, at det må den ikke.

Lige så vigtigt er det ikke at påvirke mere end nødvendigt!

En mild form er selvfølgelig at ignorere den, men hvis det ikke hjælper, må I gå videre med f.eks. "føj!".
Det skal være ubehageligt for hunden at gøre det forkerte og behageligt at gøre det rigtige.
Næste step, kunne være at tage fat i nakkeskindet og løfte den lidt op, se den ind i øjene og sige "føj!". Det er en magtdemonstration hunden forstår (det gjorde mor jo, når man var uartig). Umiddelbart vil jeg tro, at det er nok.

Husk, at når I gør noget, skal I gøre det konsekvent HVER ENESTE GANG - og nøjagtigt det samme...indtil det ikke længere er nødvendigt

Det er meget vigtigt med ros i samme sekund, den gør, hvad I vil have den til.

I skal ikke give hunden den nødvendige påvirkning ret mange gange, før I kun behøver at sige Fø.!, så slipper den. I roser lynhurtigt med lys stemme osv osv Til sidst holder den op

Jeg gentager, at det er utroligt vigtigt at I har antennerne ude for hundens reaktioner. Hunde er forskellige. Ved nogle skal der kun en lidt mørk stemme til og ved de lidt hårdere hunde bliver man nødt til at skrue bissen lidt mere på...osv osv ..og konsekvens!

mvh bvh

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 30-12-04 21:17

Tak for dit bud, bvh...
I mine ører lyder det ok - ingen hug fra mig.
Men vi har forsøgt at skrue bissen på som du skriver - uden resultat.
Da jeg læste din besvarelse kom jeg til at tænke på, om vi måske ikke er vedholdende nok. Det kan godt være, at vi i et desperat forsøg på at gøre det rigtige, kommer til at gøre for mange forskellige ting i et forsøg på at få en positiv virkning. Vores desperation gør måske vores hund forvirret. ...
Vi er 1. gangs hundeejere og har derfor ingen erfaringer at trække på...

/Karina

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 30-12-04 22:29

Et lille råd selv om spørgsmålet er lukket, læg en plan for hvad i vil, fx bruge metoden med at irettesætte ikke kun ignorere, afsæt et bestemt stk. tid hvor denne metode er det i gør, fx. 14 dage først efter denne periode finder i ud af om det har virket hvis ja så fortsæt hvis nej så prøv noget nyt.
Det er meget vigtigt at i får hunden aktiveret inden i sætter jer hen, med aktiveret mener jeg ikke løbe og vilde lege men nogle ting hunden skal bruge hovedet og lugtesansen til, gem godbidder eller legetøj fx.
Jeg syntes i skal bruge tiden sammen med hunden dvs. rose den når den finder sine godbidder den skal være sammen med jer så det behov er opfyldt inden i sætter jer ved fjernsynet.
Held og lykke
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilhunde

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-12-04 00:16

Selv om spørgsmålet er lukket, vil jeg lige høre, om i har gået til hundetræning og lært af "læse paragraffer"? Det virkede på vores den gamle, selv om hun var en stædig dame, for at sige det mildt (hun kørte magtkam med jævne mellemrum).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 31-12-04 09:26

Hej Jette
vi har gået til hundetræning og starter op igen her eftr nytår. Prøv at sige noget mere om "læse paragraffer" - jeg er ikke helt med...
/Karina

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 31-12-04 14:19

Hej.
Prøv at sprøjte vand på hunden når den bider, brug en vandpistol eller en tom opvaskemiddelflaske (selvfølgelig rengjort). Det er noget der har virket hos mine hunde. Og selvfølgelig er det meget vigtig at I er vedholdende, selvom det ofte er svært når vi selv er trætte efter en lang dag og gerne vil se tv og slappe af.
Når jeg "læser paragraffer" holder jeg min hund i begge "kinder" sætter min næse tæt på hundens snude ( det bryder de sig nemlig ikke om) og taler stille og rolig, men alligevel med en stemme sådan at hunden kan mærke at der er noget der ikke er som det plejer at være.
Rigtig godt nytår til alle

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 04-01-05 01:52

Alt det med at straffe en hund med vandpistoler,eller tale hårdt til den tangerer til dyreplageri, at lukke den ude er det samme som at skille sig af med den. Godbider i tide og utide er en uting, en hund der har udført et godt træningsresultat er derimod glad for at blive rost af hundeføreren og opfatter det som en belønning, at den skal fodres midt i det hele forvirrer den bare. Jeg har trænet en schæferhund op til blandt de bedste i danmark, vi trænede 3-5 timer hver dag igennem 5 år, i hele den tid fik den ikke en eneste godbid. Labradorer er tilbøjelige til at blive overvægtige når de får godbider, fordi man mister overblikket over hvor meget mad den får dgl.(et måltid mad pr. dag).
Man skal træne/ indlære en hund efter/ovenpå dens naturlige instinkter, enhver hund uanset race, er en lille ulvehund der løber omkring i flokken og lærer medlemmerne at kende, og især FØRERHUNDEN. Når flokken bliver erstattet med en menneskeflok bliver det nødvendigt at et af menneskene optræder som førerhund, og det er kun ham/hende der må give ordrene, det kan ikke nytte at ålle råber til den. I må blive enige om hvem der har tid og helst også evner til at tage denne opgave, find en lokal træningsplads og træn den blandt andre hunde.
Hvis ikke der blandt familiemedlemmerne er een den finder som en fast, og når den gør noget godt, også rosende (førerhund) vil den ifølge sit instinkt selv prøve at indtage stillingen, og det gør den ved at bide alle i flokken til underkastelse.
Det kan udmærket være en kombination af det omtalte og byttedrift, d.2/12 skrev jeg et indlæg der hedder "hvalpen der bider", prøv at læse det men husk at det kun må være hundeføreren der svinger sækken. For især hundens skyld håber jeg det lykkes m.v.h. Mogens.

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 07-01-05 05:21

Hej Karina10.

Min hund (amerikansk staffordshire), bed også meget da jeg fik den, skønt den havde tabt alle sine mælketænde og havde fået nye. Min far der havde haft ham i et stykke tid, og når jeg kom ind af døren hjemme hos min far og den begyndte at bidde mig i armen eller hånden, slog min far den over snuden og sagde til mig at jeg skulle gøre det samme. Men da jeg syntes at det er det rene dyreplageri, begyndte jeg ar opdrage på ham. Nu har jeg "taget" ham fra min far da jeg ikke mener, at min far ikke er i stand til at opdrage på ham. Nu får du lige en smørre i hvordan jeg gjorde/gør:

Min hund havde tildens til at bidde i folk så snart de kom ind ad døren. så når han bed, tog jeg fat i hans nakke og sagde bestemt "nej" uden at hæve stemmen (en hund skal lære at et nej er et nej, uden at man behøver at lyde sur eller hæve sin stemme) og når han gav slip, gav jeg ham IKKE nogen godbid, men gav ham istedet en boldt eller noget andet som han godt måtte tygge i, det har så givet pote, nu når jeg kommer hjem, og han ser mig, henter han en boldt og står og tygger i den, når jeg hilser på ham, og det er uanset hvem der kommer, så løber han over og henter en boldt og derefter går han hen til folk. Det kræver lidt tålmodighed og nogle timers arbejde om dagen i et par dage, så er det lært. Du må aldrig, hvis hunden prøver at vise dominans ved bid, knorren eller andet, først sige at den ikke må, hvorefter at give den en godbid fordi den holder op.
En hund handler udelukkende instinktivt, og hvis den får en godbid når den holder op, lige efter den har gjort noget dårligt, så forbinder den det med noget godt, hvilket ikke er tilfældet.
At ignorere den, vil ikke hjælpe, da den bare vil tro at den kan bide når det passer den. Stir den direkte i øjnene, og fjern ikke blikket før den gør, sådan viser du også hvem det er der bestemmer. Det er dig der er alfa ikke den. (husk også at kun en af jer skal sige nej og rette på den, til den har lært det, ellers bliver den bare forvirret).

At gå ud med hunden og lege med den, lige inden man smutter hjemmefra i længere tid, er ikke nogen god idé. idet den vil være helt "pumped up" når den kommer hjem fra turen. Hvis du skal på arbejde eller være væk i længere tid, så sørg for at gå ud med hunden, ca. en time inden du smutter, så du stadig er hjemme mens den kan nå at falde ned på jorden og slappe af. så den ikke evt. kradser i tapetet ved døren. Og når du så endelig skal på arbejde eller ud ad døren, så lad være med at nusse for meget med hunden, tag afsted ligesom du ville hvis du bare lige skulle ned og hente en liter mælk.
Når du kommer hjem igen fra arbejde, eller hvis du bare har været væk, så lad være med at hilse hunden med for meget nusseri, hils på den med et klap og en glad stemme, men ikke for meget opmærksomhed. Efter et stykke tid, når den er faldet til ro efter at være ekstrem glad for at se dig, så kan du begynde at træne med den, eller lege eller hvad du nu plejer at gøre.

For også at stimulere hunden så meget som muligt, så lad være med at give al dens mad i en madskål, tag ca. halvdelen fra, og lad den arbejde for føden. læg f.eks mad forskellige steder rundt om i huset/lejligheden, og lær den et ord f.eks "find" eller "søg" (bare husk ikke at lægge mad de steder den kan kradse så inventar bliver ødelagt), På den måde bliver den stimuleret samt mere rolig.

Nå jo, en ting mere, når hunden gør noget den ikke må, så send den med en bestemt tone, over i dens kurv/soveplads: "gå over og læg dig", og først når den er der, så kan i ignorere den. En hunds soveplads skal forbinde med noget trygt og sikkert, et sted hvor den kan flygte hen, hvor den bliver "usynlig".
Når hunden så har lært det og den evt. alligevel en dag skulle lave ballade, så skæld den ikke ud hvis den søger hen til sit tilflugtssted "Hundekurven".

Prøv det. og hvis det ikke virker, så æder jeg min arm.. Min hund er meget lydig på trods af sine 12 måneder. Og jeg har da hjulpet flere hunde ejere, som har haft lidt vansklighedder med deres hundes lydighed.
Og som jeg siger til andre: husk at det som sagt kræver lidt tålmodighed og tid, men hvis du er heldig/god, så har den allerede lært det på første dag, og skal kun irettesættes ganske lidt efter.. Uanset om det er en rigtig dygtig og lydig hund man har, så er det vigtigt at træne den hele tiden, og altid vise den hvem der er "boss".

Held og lykke til.
Venligst Ameena.