/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oksemørbrad og marksvampesause
Fra : frostnielsen
Vist : 1480 gange
400 point
Dato : 30-12-04 16:30

Jeg skal lave mad i morgen, puha jeg har næsten sved på panden.

jeg havde forstillet mig noget i stil med Oksemørbrad og marksvampesause

hvem kan hjælpe med en opskrift ?

S

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-12-04 16:35

Du kan tage udgangspunkt i denne opskrift og så bare skifte ryggen ud med en Oksemørbrad.

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2007/

Accepteret svar
Fra : netper

Modtaget 410 point
Dato : 30-12-04 16:41

Hej S

Syntes du skulle kigge ind her, der er masser af opskrifter på oksemørbrad.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=10382

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-12-04 17:28

Snup ½ flaske hvidvin og hæld den i en gryde. Snit marksvampene og hæld dem i hvidvinen. Tilsæt 1 stor spsk Oscars grønsagsbouillon (fås hos Irma og mange andre supermarkeder - eller køb en grønsagsbouillon hos en helsekost, - brug bare ikke Knorr, som smager af salt og intet andet) samt masser af friskkværnet peber. Lad svampene simre indtil hvidvinen er kogt ind til ca. 1 dl. Hæld et pænt skvæt portvin i samt 3-4 dl piskefløde.
Steg den krydrede oksemørbrad i en gryde og hæld til slut stegeskyen i svampesaucen.
Du kan også tilsætte 150 g reven emmenthaler i saucen, - så får du en vidunderlig svampe-hvidvins-portvins-ostesauce. Det smager så godt, at det kan spises med ske!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-12-04 17:35

At tilberede svampe i vin og krydre med Portvin, er i mine øjne noget nær en dødssynd. Jeg ved godt at mange kokke gør det, men det fjerner enhver smag af svampen. Man kunne så ligesågodt bruge noget helt andet end svampe.
Man skal sige: Vil jeg lave svampesovs eller portvinssovs? IKKE sammenblande.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-12-04 19:57

Jo selvfølgelig kan man da sammenblande! Hvem siger dog, at man ikke skal kunne det? Det smager pragtfuldt, - det er jo hovedsagen. Iøvrigt smager saucen særdeles meget af svampe. Jeg plejer at bruge kantarel, Karl Johan eller Fåreporesvamp. I "fattige" tider bruger jeg champignon.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-12-04 20:05

Axelise

Da jeg gik på Ry Højskole, indsamlede mine venner og jeg 25 Kg. svampe. De skulle bruges til en lækker svampe-suppe ved afskeds-middagen. Vores dygtige Kok Peter formåede dog at spolere suppen totalt, ved at bade/Koge den i vin og smage til med portvin. Ingen tvivl om at suppen smagte godt! Den smagte blot ikke af Svampe.

Men OK, vi er ikke enige. LAd så spørgeren selv vurdere. Godt nytår Arne

P.S.: Du siger Fåreporesvamp, den er yderst sjælden i DK, så hvis du er dansker ved jeg omtrent hvor du bor (eller finder dine svampe). Gnæk

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-12-04 23:16

Jeg er dansker og halvsvensker....har mine svenske forbindelser. I Sverige er det nemlig ikke en sjælden svamp.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-12-04 23:17

Jeg gad dog godt vide, hvor i Danmark man kan finde Fåreporesvampen...men det er vel nok en velbevaret hemmelighed blandt kenderne, formoder jeg?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-12-04 23:24

Nej ikke specielt. Den er fundet i Gribskov i 1913. Og en underart er fundet i Silkeborgskovene i de seneste år. Men det er jo også et vidt begreb. Søg og du skal finde.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-12-04 10:15

Ja, det er jo lige det....

Godkendelse af svar
Fra : frostnielsen

Dato : 01-01-05 13:47

www.dk-kogebogen.dk fandt jeg hvad jeg søgte.

Jeg valgt at stege mørbraden hel (den havde svømmet lidt i rødvin 4 timer) og lave sauce af skyen.
Marksvampene samt lidt røget filet vente jeg på panden (ingen vin) dette putte jeg i saucen.
Der til fik vi ovnstegte kartofler og waldorff salat.

Det var godt.

Tak for hjælpen.

S