/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Martin og Victoria
Fra : t_biele
Vist : 3268 gange
20 point
Dato : 29-12-04 21:43

Tilbage i 1985 skrev Klaus Lynggaard bogen "Martin og Victoria" og i 1986 kom efterfølgern "Victorias år"
Bøgerne handler om hvordan Martin flytte og starter på en ny skole. Her forelsker han sig i den meget reserverede pige, Victoria. Det lykkedes dog Martin at få fat på Victoria til sidst. I den efterfølgende bog "Victorias år" forsætter, der hvor "Martin og Victoria" slap. Victoria har været i USA, og da hun kommer hjem bliver hun gravid med Martin. Forholdt bliver svært og går i stykker bl.a. pga. den store social klasse forskel, der er på dem.

Mit sprøgsmål er nu, findes der en filmatisering af en eller begge disse bøger? Og i såfald hvad er titlen på den?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-12-04 21:55

Video, bånd, Cd

99.4 Lynggaard, Klaus
Klaus Lynggaard (video) / manuskript og tilrettelæggelse: Lisbeth Algreen. – Gjellerup/Gad, 1993. – 1 videobånd + 1 falset ark.
For folkeskolens ældste klasser.
Om forfatterens baggrund og arbejdet med Martin & Victoria.

Video, bånd, CD

99.4 Lynggaard, Klaus
Klaus Lynggaard: Interview med Klaus Lynggaard (kassettebånd) / interviewer: Gitte Grønbek. – Roskilde Bibliotek : Dampradioen, 1991. – 1 kassette (50 min.) . - (Forfatterportrættet - mennesket bag teksten ; 1) (AV-forfatterportrætter).
KLaus Lynggaard giver en karakteristik af sin og 70’er-generationens ungdomstid. Han fortæller om livet i punkermiljøet, om musikken og litteraturens betydning for ham, om depressivitet og længslen efter et bedre liv m. m.

Så,svaret på dit spgm,må være,Nej

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-04 07:12

Hej t_biele
Dette er hvad jeg umiddelbart kunne opdrive af oplysninger ang. dit spørgsmål :

1987-88 "Martin & Victoria" (filmatisering af ungdomsroman af Klaus Lynggård) Ca. 2 timer
http://home1.stofanet.dk/madsborik/site/mads/madsborik_cv_kronologisk.htm

Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 30-12-04 12:28

er da selv lidt interesseret har læst begge bøger ud fra det at PARKENSS skriver må der være lavet et eller andet

Kommentar
Fra : jesperthorsoe

Dato : 20-08-05 17:12

Kan se at Filminstruktør Jørn Faurschou havde noget i støbeskeen med "Martin & Victoria" i 2003 som Instruktør og medforfatter sammen med Nordisk Film.

Har også fundet ud af at Det Danske Filminstitut har ydet 75.000 kr. i Manuskriptstøtte i 1999 til selvsamme instruktør. Dengang i samarbejde med Moonlight Filmproduction og faktisk med Thomas Winding som konsulent på projektet!

Håber det giver lidt opklaring på spørgsmålet selv om det er lidt gammelt!!!

Kommentar
Fra : t_biele

Dato : 15-09-06 17:31

Sorry for den lange vente tid, men her er dine point for spørgsmålet! Har først lige fundet ud af at jeg skulle acceptere for at du får pointene! SORRY