/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Roustbeef og div. tilbehør.
Fra : scooter
Vist : 15026 gange
500 point
Dato : 29-12-04 14:27

Hej. Vi er 10 der skal have Roustbeef Nytårsaften men hvad skal man have dertil
af tilbehør og hvor er der gode opskrifter med Roustbeef. Hvad salat passer dertil???
MVH. Scot.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-12-04 14:41

Roastbeef med ravigottedressing og salat
10/6-2003 - af Kødbranchens Fællesråd
Printvenlig version
Tilberedningstid: 45 min. 4-5 personer

Roastbeef:3?4 kg okseinderlår
10 g smør
1?2 tsk groft salt
friskkværnet peber
1?2 dl vand

Bagte kartofler:11?2 l vand
1?2 spsk groft salt
11?4 kg mellemstore kartofler

Ravigottedressing:1?4 liter creme fraiche 18%
1?4 dl ravigottedressing
1?2 tsk groft salt
friskkværnet peber
1 dl piskefløde

Salat:100 g små friske spinatblade
1 liter salat revet i grove stykker (romaine, iceberg)
100g frosne, optøede ekstra fine ærter

Roastbeef: Brun kødet på alle sider i gyldent smør på en pande – ca. 3 min. i alt. Læg kødet i en lille bradepande, og sæt evt. et stegetermometer i siden på stegen. Drys med salt og peber. Kog panden af med vandet og hæld det ved kødet. Steg midt i ovnen ved 175o i ca. 45 min. Mål stegens centrumtemperatur efter ca. 1?2 time – den skal være 55o (rosa). Steg evt. kødet færdigt og tag det ud af ovnen. Lad stegen hvile tildækket i ca. 1?2 time. Skru op for ovnen til 250o.

Bagte kartofler:Bring imens vand og salt i kog i en stor gryde. Skrub kartoflerne godt og kog dem i vandet i ca. 5 min. Hæld vandet fra og fordel kartoflerne på en plade med bagepapir. Bag kartoflerne midt i ovnen ca. 1?2 time mens stegen hviler.

Ravigottedressing:Vend creme fraiche, ravigottesauce, salt og peber sammen. Pisk fløden til et let skum og vend det forsigtigt i blandingen. Lad dressingen trække tildækket i køleskabet i mindst 1?2 time. Smag til.

Anret spinat, salat og ærter på et serveringsfad.

Ved serveringen:Skær kødet i skiver og anret på et varmt fad. Skær et kryds i kartoflerne og anret på et fad. Server med salat og dressing

Næringsindhold
Energi i 100 g af retten med tilbehør: kJ.

Energifordeling:
Protein 29%
Kulhydrat 38%

Kommentar
Fra : 888

Dato : 29-12-04 14:42

http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/F3EC7BD43A0D359CC1256F240035686C

Foretrækker selv rødvinssauce (den flydende fra knoor der bare skal varmes er forrygende hvis man gerne vil slippe lidt nemt om det) hvidløgsflute og små bagte tomater med basilikumspesto (skær et kryds i dem og put lidt pesto i) Af salat kan man jo vælge de ting man bedst kan lide

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-12-04 14:45

Roastbeef med bønner i baconsvøb og flødesauce
6 personer
1 roastbeef ca. 1 kg
1 spsk raps- eller olivenolie
3 dl vand
500 g grønne bønner
6 skiver bacon
2 dl bouillon
1 spsk majsstivelse
lidt kulør
salt og peber
1?2 dl fløde 9 %
Tilbehør:1 kg Pommes Gigant 4 % (færdige pommes frites), groft salt og groft brød

Varm olien i en stegegryde. Brun roastbeefen på alle sider og læg den i et fad. Hæld vand ved og steg kødet i ovnen ved 200 grader til stegetermometeret viser 62 grader, hvis man ønsker kødet rosa, 65 grader hvis man ønsker kødet gennemstegt. Tag stegen ud, dæk den med stanniol og lad den hvile. Fordel Pommes Gigant på en bageplade beklædt med bagepapir, drys med groft salt og steg ved 200 grader i 30 min. til kartoflerne er gyldne og sprøde.
Del baconskiverne på langs. Giv bønnerne et opkog 1 min. i kogende vand og afdryp i en sigte. Saml bønnerne i 12 små bunker. Vikl en halv skive bacon omkring hver og steg på en tør pande til baconen er sprød.
Hæld stegeskyen i en gryde. Rør majsstivelse med kold bouillon og pisk jævningen i saucen. Kog saucen op, tilsæt kulør og smag til med salt og peber. Tag gryden af varmen og tilsæt fløden. Saucen må ikke koge efter fløden er tilsat. Servér kødet i skiver med bønner i baconsvøb, Pommes Gigant, sauce og brød.
Energi pr. person:
3000 kJ (710 kcal) fordelt på:
protein 26 %
kulhydrat 44 %
fedt 30 % (25 g)
Hvis du vil tabe dig, kan du spise:
2 skiver kød med en ottendedel Pommes Gigant, 2 stk. bønner i baconsvøb og sauce. Undlad brød.

Jeg håber du kan bruge nogle af disse opskrifter!

Kommentar
Fra : 888

Dato : 29-12-04 14:47

Glemte at skrive at en steg på ca. 1200 g. skal have ca. 35 min. i ovnen ved 200 grader, efter den er blevet brunet godt på panden, og en på 1600 g. skal have ca. 45 min. Det er meget vigtigt at den får lov til at trække i ½ time inden den skæres ud...pak den godt ind i sølvpapir og et viskestykke....
Hvis du vil have det bedste resultat så køb roastbeef af tyksteg og ikke inderlår......

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-12-04 14:48

Roastbeef: Kog den i 20 minutter - stik dybt i den med en kødnål/strikkepind - der må ikke komme blod ud - ellers kog yderligere 1 min. ad gangen - slut af med at brune roastbeef'en i margarine blandet med salt og peber. Lad "beefen" hvile.

Salat: Krølsalat med pinjekerner, tomat, agurk, fetaost, appelsinstykker.

Parmesankartofler: Kartofler vaskes og skæres i både. Bådene lægges i bradepande og overhældes med olie. Der krydres med salt, peber, basilikum og paprika, hvorefter hele molevitten dækkes af et pænt lag friskrevet parmesanost. Kartoflerne skal stå i ovnen ved 200°C i ca. 25 minutter

Derudover kan du lave en almindelig bernaisesauce, eller en tomat/ostesauce.

Tomat/ostesauce: 2 ds. hakkede tomater varmes op ved svag varme og 2-3 bakker Philadelfia ost smeltes i de hakkede tomater. Tilsæt evt lidt vand til blandingen. Krydderier: Salt, peber, oregano, basilikum og en anelse paprika. Er saucen for tynd, så jævnes med alm. meljævning.

mvh berpox

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 29-12-04 15:50

En Roastbeef bliver rigtigt lækker mør, hvis den er af tyksteg (som 888 skrev) Jeg vil fraråde dig at koge den, som berpox skriver, da det faktisk er mest velegnet til pålæg. Kødet bliver nemt sejt, men udemærket i pålægsskiver.

Den bedste måde at stege en roastbeef på, er at intervalstege den. Det vil sige at du bruner den på panden(med salt og peber), smider den i ovnen 10-15 minutter, tager den ud og lader den hvile under viskestykke i 10-15 min. gentag denne proces 3-4 gange. Kødet er færdig, når du kan trykke på midten af den, og den føles spænstig. er den blød, giver du en tur mere, da den ellers stadig er meget rød. (et huskeråd er, at du skal knytte din hånd og trykke på "kødet" mellem pegefingeren og tommelfingeren, kødet skal mærke sådan)

Som tilbehør er hasselbach altid godt. Ellers er en af mine favoritter kartofler, gulerødder og løg i grove stykker. I en bradepande med dem, hæld lidt olie, salt og peber på. Lad dem stege i ovnen i ca. 35-40 min.

Hertil kan du sagtens servere både lækkert brød, salat og faktisk hvilken som helst sauce, som du kan lide!!

Held og Lykke
Liv Lykke

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 29-12-04 15:52

ville bare lige tilføje at temperaturen i ovnen skal være 180* i varmluftsovn, 200* i alm ovn.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-12-04 17:15

livlykke>at koge den først, og dernæst brune den, giver normalt et ganske vellykket resultat. Jeg har aldrig oplevet at resultatet var sejt eller tørt - men derimod en pænt rød roastbeef

Roastbeef skæres af inderlåret - hvorimod tyksteg skæres af halepartiet - tyksteg skal naturligvis steges som steg og gerne spækket med hvidløg.

Du må i hverttilfælde ikke begynde at sammenligne tyksteg og roastbeef da det jo er 2 ret forskellige udskæringer!

mvh berpox

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 29-12-04 17:18

Hej igen. Det lyder bare så godt det hele jeg vil lige spørge konen hvad hun syntes når hun kommer
fra job. Tak foreløbig.

MVH. Scot.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 19:51

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/hoejtid/nytar/hovedretter/roastbeef.php
http://www.gaardbutikker.com/gaardbutikkendirekte/recepies.asp?action=oversigt&orid=75348384 under oksekød
http://food4u.dk/opskrift/default.asp?id=22
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/1059.htm

bagekatofler med mos (kan laves i forvejen og skal bare varmes) freks. om morgen pak katoflerne ind i staniol lidt smør. ind i ovnen ca 1½timer 200grader . (koge lidt ekstre katofler) nå bagekatoflerne er færdig tages de ud lad dem stå lidt pak den ud skær toppen(lange side) tag en ske skrap "fyldet" ud i en skål og gem (katofelskræld lommen) tag også de kogte katofler ned i skålen til før noget smør og lidt mælk. salt.pebber så det bliver til mos. fyld mosen i lommerne stil den i køleskabet/eller et køligt sted med et viskestykke over. skal have ca 12-18min ved 200grader serveres med freks springløg toppe, hvidløgs/krydders/smør

Stegen brug evt stegetemometer skal være i mellem 62-66 grader

Kommentar
Fra : livlykke

Dato : 30-12-04 21:33

berpox> der var heller ikke tale om nogen sammenligning, men tyksteg er et langt bedre stykke kød end inderlåret er!! Når man koger roastbeefen, får man som du siger en "pæn rød roastbeef". Men den bliver langt mere mør, ved at tilberede den som jeg har skrevet!!

Det er ganske normalt at koge roastbeefen, når den skal bruges til pålæg, da den får en flot kant, og er rød næsten til kanten!!

Mvh
Liv Lykke