/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Marie fra Arup
Fra : svendgiversen
Vist : 871 gange
25 point
Dato : 29-12-04 13:53

Dette fra 2. kusinen Janice ændrer helt forudsætningerne
fra spørgsmålet "Ane Mari Kristensen fra Arise" se nedenfor:

Derfor dette nye spørgsmål, med samme betingelser for belønning:
Svend
"
Hi
I will try to answer some of the questions but can only hope for accuracy.
The last word in the Bible under her name is Arup. The letters are very much the same as the A in Ane and the way the r is in Mari. It looks like rup but suppose it could be a y instead. Yes, I'm sure you are correct that the Bible would have been Marie's.
...
"
Nedstregen i p er ulæseligt i det indscannede, men Arup findes jo lige nord for Thisted.
Hvem finder nu forældrene til Ane Mari(e) Kristensen/Christensen/Christiansen født 12. Maj, 1860 i Arup?

PS: siger man også "anden kusine" på dansk om sin fætters kone??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-05 18:13

Fra FS: Kan det evt være den Ane Marie du søger ?

Senta
IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

ANE MARIE CHRISTIANSEN
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 17 JUN 1860 Sjorring, Thisted, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN SORENSEN Family
Mother: MARIE JEPSEN

C218142 1814 - 1872 0053170 Film NONE

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-05 19:35

Ja datoen er tæt på:
født 12 Maj; fint med døbt en måned efter?

Men vi ved nu fra bibel omslaget at hun nok hed Kristensen??
og at hun er fra Arup, i Han Herred; er det ikke langt nordligere end Sjørring???

Men hun kan jo være født i Sjørring og konfirmeret i Arup????
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-01-05 21:50

Jo men som du ved med fs, ?????? har du prøvet folket. online fra arup 1860 chansen for at finde hender er lille men alligevel , kanske du er heldig ??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-05 23:29

Der er lidt nyt fra Mark' s tante Janice, med mine kommentarer:

>Report from California cousin: She didn't know anything about Louis Peterson from Norway other than what we >already know. She remembers visiting a Knute Christensen in Solvang, California as a little girl. Knute and the >Peter Christensen that we knew were half brothers of Annie (the grandmother) Peterson. She says that Knute >was about 10 years older than Annie. He started the first newspaper in Solvang.. Solvang , at that time, was an >all Danish community. Supposedly he might have a son living in Montana. If that information is true and Annie >was illegimate Marie must have had a Danish husband before coming to America. Certainly she wouldn't have >had 3 illegimate children???? Solvang is about 30 miles north of Santa Barbara, California. Hopefully she will do >a little more research and send us the information.
>Janice

Very interesting, Knute(Knud) could be the key to Marie and Annie' s family in Denmark?
but something is not correct:

From the gravestones, we know Marie was born in 1860 and Annie in 1884,
so Knute can' t be 10 years elder than Annie??
"
Er der nogen der har kontakt til "Solvang" den kendte danske by i USA?
og kan finde frem til den første avis redaktør der??

Hvor kom denne Knud Christensen fra?
Måske også fra Arup?? I familie med Marie og Annie???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 07:49

Hvis Marie hedder Johansen kan vi næsten begynde forfra?
Se sidste mail fra Mark' s tante:
(Hans Larsen er Marie' s sidste mand i USA)
"
Today I spent most of it on the floor going through Hans Larsen's trunk. I find no mention of Louis Peterson at all. Lots of letters all in Danish writing so I am not able to read them. Am sending a copy of Hans Larsen's memorial book from his funeral. It says in there that Marie's name was Johansen which I have never heard before. There is no mention of any half brothers called Knute and Peter Christensen. There is also a lot of letters etc with JC Johansen's name on them. (Jens Christen Johansen) His address is the same at times as Hans's in Hitchcock so there must be a connection somewhere--Maybe a brother of Marie or something. Let me know what else to dig out.
Janice
"
Når Marie hed Johansen ikke Kristensen, hvordan forklares så teksten i bibelomslaget?
"tilhører Ane Mari Kristensen Arup"
Er det alligevel datteren Annie' s bibel??
(hun er født i 1884 og i 1898 var hun i USA)
Kan bibelen være fra hendes dåb ikke konfirmation???

Mange nye spørgsmål...
Dette mail forvirrer mig, hvem kan hjælpe?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 10:51

har du sewt på det førsste ? du åbnede dewr er et pat stk. fra fs. tjek dem jeg vender tilbage i aften , har meget travlt.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 13:15

Ja, du må have travlt, senta,

jeg forstår ikke helt hverken dit første med "folket. online fra arup 1860"? eller det sidste??
Kun fs forstår jeg og vil prøve Family Search...
Svend

Her er mit svar på ovennævnte mail fra Janice, hvor hun chokerende fortæller at Marie hed Johansen:
"
If this is true it almost change every thing; most of the last month' s searching?

From where do you have these data? Used until now in our common work:
"
Mark, this is from Janice. Please forward this name to Svend. Our Great
Grandmother's name may be Ane Mari Kristensen, who was born March 20, 1883
or 1884 in Thisted, Denmark. She immigrated to the US as a young girl with
her mother...Mari Kristensen who was born May 12, 1860. Try that name with
Svend and see if that helps. Julie
"
If Marie' s family name was Johansen, why explain the text in the bible?
"belongs to Ane Mari Kristensen" in clear Danish, no doubt
and "Arup" a danish Village north of Thisted, (which I can' t read in the scanned copy).

Could the bible anyhow belong to her daughter Annie??
(not got at her confirmation 14 years old but before)

Could Annie unknown father be the Kristensen???

>Let me know what else to dig out.

As I said, this change every things.
-Keep all in the trunk, it is important historical material.
-Try to find dates like May 12. on Marie' s gravestone together with the Johansen name,
-Was here first name Ane Marie or ? Marie.

-Louis is not mentioned, what with Annie: here data? and names??
-and the brother? J C ??

Tell your California cousin the last information,
and ask her for more about the Knute Kristensen from Solvang?
any connection to the Johansens??

Do you have friends who can read Danish?
Svend
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 13:24

adressen til Solvang usa prøv lige at tjekke om der er materiale om knud kristensen
http://www.solvangusa.com/
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 13:48

Fra det link senta gav til Solvang:
>Solvang was settled by a group of Danish educators in 1911, and the Danish traditions continue...

Eftersom Solvangs første avisudgiver Knute(Knud) Christensen
og hans bror Peter Christensen gift med Inga,
er ca 10 år ældre end deres mulige/umulige halvsøster Annie født 1884,
må de jo være ca 40 år på det tidspunkt,
og altså haft en fortid både i Danmark og USA.

Ovennævnte link er for turist præget til give specifikke oplysninger om dem.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 16:35

Adressen til det Danske museum i Nebraska, de er meget hjælpsomme hvis de har oplysninger om dine indvandre fra danmark hjælper de gerne,
send dem er mail.
http://www.dkmuseum.org/
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 16:37

Du bliver tvunget til at komme med rigtige og relevante nye oplysninger, hvis du vil ha' hjælp .
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 17:54

Jeg ved jo ikke mere end I andre danskere,
har spurgt Janice se ovenfor, men hun er jo 7 timer bagud.

Moderen Marie født 12. maj 1860 hedder ikke Kristensen, men Johansen,
Annie, uægte barn, af Marie er født i 1884, vistnok den 20. marts?
I omslaget på den fundne danske bibel står: tilhører Ane Mari Kristensen Arup.
Det er alt hvad vi ved.

Tilhører bibelen nu datteren Annie? (tidligere har jeg argumenteret for at det var moderen Marie' s)
så har hun fået den tidligere en normal konfirmations alder, hvor hun var i USA.
Moderen Marie gifter sig her med Hans Larsen og får børn i 1895, 97 og 99, som Annie hjælper med at passe.

En kusine husker brødrene Peter og Knud Christensen, og tror det er Annies halv brødre,
den sidste startede under navnet Knute Christensen Solvangs første avis.

I Hans Larsens kuffert findes ud over navnet Marie Johansen, også en H.C. Johansen,
med samme adresse som Hans Larsen, måske Maries bror??

Er det relevant nok? Jeg ved ikke mere. Rigtigheden står jeg ikke inde for.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 18:14

fra udvandre-databasen
senta

Navn: Johansen, Niels A.Stilling: Husmand
Alder: 42Bestemmelsessted: Grayling, Mich.
Kontrakt nr.: 321700Forevisningsdato: 11/10/1883
Sidste oph.sogn: Mollerup (Mors)Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Mollerup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: GraylingBestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Thingvalla
Bemærkninger: ANM: Thingvalla.IDkode: D8385J1009

Navn: Johansen, MarieStilling: Hustru
Alder: 35Bestemmelsessted: Grayling, Mich.
Kontrakt nr.: 321700Forevisningsdato: 11/10/1883
Sidste oph.sogn: Mollerup (Mors)Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Mollerup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: GraylingBestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Thingvalla
Bemærkninger: ANM: Thingvalla.IDkode: D8385J1010

Navn: Johansen, AntonStilling: Barn
Alder: 05Bestemmelsessted: Grayling, Mich.
Kontrakt nr.: 321700Forevisningsdato: 11/10/1883
Sidste oph.sogn: Mollerup (Mors)Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Mollerup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: GraylingBestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Thingvalla
Bemærkninger: ANM: Thingvalla.IDkode: D8385J1011

Navn: Johansen, NielsStilling: Barn
Alder: 04Bestemmelsessted: Grayling, Mich.
Kontrakt nr.: 321700Forevisningsdato: 11/10/1883
Sidste oph.sogn: Mollerup (Mors)Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Mollerup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: GraylingBestemmelses stat: Michigan
Skibsnavn: Thingvalla
Bemærkninger: ANM: Thingvalla.IDkode: D8385J1012

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 20:11

Datteren Annie er jo født i Danmark 1884, rettelse 1883, se nedenfor,
så emigrationen er efter dette år.

Men se nu her, nye oplysninger fra Janice:
og moderen hedder Else Marie, det synes jeg at være stødt på, men hvor?
gift med Hans Larsen 1 November 1893, emigrationen er altså tidligere.
Den evt. bror Hans Christian Johansen emigrerede i 1892, mere nedenfor,
Svend
"
Hi
I found another Bible. I want to scan some things to you but can't get my machine to work right now.
On fly leaf of Bible is Else Marie Larsen 1899
Next page List names of her children:
Ane Marie Kristensen Fo"dt den 20 Marts 1883 i Danmark (looks like this is our grandmother Annie Peterson?)The first Bible found must have been hers.

Ellen Kyerstine Larsen Fo"dt den 27 Mai 1895 i S. Dak.

Ellen Larsen Fo"dt den 16 Mai 1897 i SDak

Ludvig Larsen Fo"dt den 12 Januare 1899 i S. Dak. (This would have been our Louis Larsen)
All these dates seem to be the same as the ones we know. But Ane Marie Kristensen must be our grandmother and Else Marie Larsen must be the mother. Could the date 1884 on Annie's tombstone be incorrect?

I think the next page lists deaths:
Ellen Ljerstin Larsen Do"d den 14 Februare 1896 i en Alder af 8 Maaneder og atten Dage

Else Marie Larsen Do"d den 16 September 1901 i en Alder af 41 Aar.

Ellen Larsen Do"d den 29 April 1902 i en Alder of 4 Aar

Next page is marriage, I think:
Hans Larsen og Else Marie Larsen var "Agteviede den 1 November 1893

The Hans Larsen funeral book shows Hans Larsen 1850-1939 married to Marie Johansen with children Ellen Larsen, Ellen Larsen and Louis Larsen 1899

I have the official immigration paper of Jens Christian Johansen from Denmark to New York in 1892 and citizen of the United States Nov. 6 1903. I have no idea what the conntection to Marie would have been but guess maybe a brother? There is papers that lead me to believe that he may have lived with Hans and Louis after Marie's death. There is also a lot of correspondence from a John Larsen who lived in Chicago who would be Hans's brother.

I have a neighbor who was born in Denmark and I hope to get her to deciper some of these letters. I have one that looks like it might have to do with sending dollars to get Marie over here but my knowledge of the Danish language is nothing. I can just pick out bits and pieces here and there.

I am really questioning whether Knute and Peter were half brothers. They were probably just called uncle Knute and Uncle Pete. My source in California is travelling in England right now so it will probably be awhile before she gets any information to us.

Looks like we need to go back to square 1 and look for Else Marie Johansen in Denmark.

I wonder if the difference of birth years for Annie could be a mistake or what would have been done back in those days if someone had a child without marriage? Would they change the date to fit a story or public record?

This is turning into a real puzzle.
Janice
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 20:28

Tilføjelse fra Janice:
"
I think I gave you wrong information about J C Johansen. I think the paperwork was his intention to become a citizen not his imigration papers.
Janice
"
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 21:09

Det er på tide du ser de andre ? efter i sømmene jeg tror du finder lidt oplysninger om ovenstående familie der.
god aften
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 22:24

Kan du ikke starte et nyt ?
kun med de oplysninger du ønsker svar på

kun faks om de personer du ønsker oplysninger om og ikke andet.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-01-05 22:27

Hvad med hende her?
3 år for gammel ganske vist,
men Feggesund er lige under Arup.

Mon ikke datteren på ca 10 år er med samme skib??
hvordan finder vi ud af det???
Svend
"
Navn: Johansen, Else Marie Stilling: Indsidder
Alder: 30 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Feggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396J0315
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 23:12

Ja hvis det er det rigtige navn , der mangler stadig fødested.
årstal 1893 stemmer det ?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-05 23:20

Kan det evt. være brødrene ????
Senta
Navn: Johansen, Jens Chr.Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 40700Forevisningsdato: 2/18/1892
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ArupSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Arup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York CityBestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192J3202

Navn: Johansen, Jens Chr.Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 67100Forevisningsdato: 2/25/1892
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ArupSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Arup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York CityBestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192J3405

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-05 07:06

Ja det må være broderen,

sikkert den samme? og altså lillebror,
født ca 1867, men hvor??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-05 11:46

kan det evt. være den du søger?
Senta

International Genealogical Index / Denmark - 2
Select records to download - (50 maximum)
1. Else Marie Johansen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark

2. Else Marie Johansen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-05 18:17

Jeg må unægteligt indrømme at hende du har fundet senta,
bedre passer med integrationsoplysningerne: 30 år i 1893.

På Maries gravsten står "born May 12 1860" Det må da være rigtigt?

Men i datterens bibel står jo "tilhører Ane Mari(e) Kristensen, Arup"
Den emigrerede Else Maries sidste opholdsted var Feggesund, havnebyen til Arup

På samme adresse som Maries mand boede en Hans Christian Johansen,
ovennævnte Jens Christian Johansen er fra Arup.

Kan der virkeligt være to søskende par, med så næsten identiske data,
begge med relationer til den lille landsby Arup?

Eller har Marie snydt en 3 år med sin alder??
Og hedder broderen ikke H.C. men J.C. Johansen???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-05 18:38

Det er 1 par ? jeg ikke kan svare på .
Ja jeg tror dog de er søskende , kanske tvill.

"tilhører Ane Mari(e) Kristensen"
Det kan være datterens , med faderens efternavn , et meget lille . lille gæt ???
eller ..... else maries mors ????
kun gæt fra min side.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-05 22:08

Ja Kristensen er sikkert Ane Marie' s fars efternavn.
Dette er sendt til Janice:
Svend
"
We have found the emigration of (an) Else Marie Johansen,
she is 3 years two old: 30 years at her emigration in 1893,
but she comes from Feggesund , the narrow water/harbour to Arup:

Navn: Johansen, Else Marie Stilling: Indsidder
Alder: 30 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Feggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396J0315

and we have found the emigration of, not Hans Christian but, Jens Christian Johansen:
born about 1667 and from Arup, (double must be the same?):

Navn: Johansen, Jens Chr.Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 40700Forevisningsdato: 2/18/1892
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ArupSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Arup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York CityBestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192J3202

Navn: Johansen, Jens Chr.Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 67100Forevisningsdato: 2/25/1892
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ArupSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Arup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York CityBestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192J3405

But we have also found an Else Marie with the right age for the emigrated Else Marie Johansen:

1.   Else Marie Johansen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark

Do we really have two “Else Marie Johansen” both so close to Arup?
And two brothers: Hans Christian Johansen and Jens Christian Johansen from Arup??

On her gravestone we have Marie born May 12 1860, this must be true?
Or 30 years at here emigration in 1863 and Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark??

Could Else Marie have emigrated in 1893 and her younger brother one year before?
(you talked about collecting money for her travel).
Could she or somebody later have added 3 years to here age??
And are you sure with H.C. Johansen not J.C. Johansen for her brother???

So close and still the puzzle,
Svend
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-01-05 22:13

born about 1667 and from Arup, (double must be the same?):

mener du ikke 1867????????
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-05 07:03

Johansen sagaen fortsat...
naturligvis 1867, det vil jeg korrigere i aften,
(nu 1866, og Jens Christian Johansen; se nedenfor).

Vi er på rette spor, hvem ved noget om babtisternes tidsregning?
Svend
"
Hi
Interesting. I have Marie Johansen born May 12, 1860 and married Nov. 1, 1893--death Sept. 16, 1901. My friend tells me that there could be some difference in dates since sometimes they used the baptism date instead of the actual birth date. She is coming to my house tomorrow afternoon and we will try to look at some of the letters. She is not fluent in her native Dane but has an aunt and a friend who is. Hope to shed some light on this.
I can't remember any Hans Johansen (maybe I made a typing error)but there is definitely a JC Johansen (Jens Christian Johansen) It looks like he moved in with Marie's husband and their son, Louis after Marie had passed away. We have his paper for application for US citizenship with the immigration date of on or aboutMarch 1892 and born in Denmark about 1866. This applicaton was made in Beadle County where the court house is about 30 miles from us. Would the year 1667 be a typing error. That seems quite early for people to be coming the the US. I think he was a real wheeler dealer from the sound of some of his writings. Looks like he might have sold investments and ordered beer from another state etc. etc. When the weather warms up a little I will go back to the cemetery to look for a grave stone with the name Johansen or Johnson on it and see what I can find. There are not many graves out there and the cemetery is well cared for so it shouldn't be too hard to find if it is there. The lettering on the 2 Ellens is almost gone but can still read it yet. I suspect that Else Marie imigrated in 1893 if that is the year of her marriage since the story has always been that she came here to marry Hans Larsen?? Ulla, my friend tells me as you also told me that every family has a Marie somewhere (such a popular name)
Janice
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-01-05 07:35
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-05 08:40

Det tror jeg ikke, mere en beskrivelse, ikke tidsregning.
ligesom den gregorianske kalender er der en babtistisk?

Der er jo nu ingen tvivl om at Jens Christian Johansen fra Arup er broderen,
men er det vor Else Marie? Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark
eller er hun født May 12 1860? Kan babtisterne flytte datoen 7 mdr?? og også 3 år???
Og Bjergby ligger på Mors, ligger der også et ved Thisted?

Nu ser det jo ud til at hun kom til USA for at blive gift med Hans Larsen, født 1860.
Ham må hun jo så have kendt hjemme i Thy.
Mon der er født en Hans Larsen i (det rigtige) Bjergby i 1860? eller i Arup??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-05 18:27

Rettelse:
>Ham må hun jo så have kendt hjemme i Thy.
Bjergby på Mors er under Thisted Amt, der er vist ikke andre Bjergby' er der i nærheden?

Mon der er født en Hans Larsen i Bjerby på Mors 1850?
eller i Arup, Han Herred, også 1850??;
ikke 1860, 12. Maj hvor Else Marie fødes ifølge hendes gravsten,
heller ikke 15 Dec. 1863, hvor hun igen fødes ifølge emigrations oplysninger???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-05 22:56

Et mærkeligt træf, Bjergby igen!
Emigrerede Else Marie to gange?
eller er der virkeligt to Else Marie Johansen??
Svend
"
Navn: Johansen, Else Marie Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25 Bestemmelsessted: Duluth, Minn.
Kontrakt nr.: 381400 Forevisningsdato: 5/22/1889
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Bjergby (Mors) Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Bjærgby, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Duluth Bestemmelses stat: Minnesota
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990I2103
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-05 07:21

Og Hans Larsen, Else Maries mand i USA, er københavner,
mærkeligt at ende som farmer i South Dakota.
J.P. er jo ikke Jørgen men Jens Peter,
var man begyndt at bevare efternavnet allerede i 1850 i hovedstaden?

"Hans Larsen birth date July 8, 1850 born in Copenhagen"
ham må vi da kan finde??

Johansen sagaen fortsat ...
Svend
"
Hi
I have Hans Larsen birth date July 8, 1850 born in Copenhagen, Denmark. Lutheran faith. He had a brother John Larsen who lived in Chicago. His father's name may have been J. P. Larsen Maybe Jorgen?? Ulla wasn't much help on deciphering the Danish letters but took copies of some things for her aunt to read for us. There are a lot of letters from John Larsen and a postcard signed father so I'm real interested in trying to get the message transcribed . I also found a legal looking paper with March 1851 on it that I will try to get deciphered.
Janice
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-05 13:58

Vi har nu fra flere sider fået oplyst at Babtisterne ikke har en speciel kalender,
afvigelserne i Else Marie' s fødsels dato kan altså ikke forklares ud fra dette.
Måske er der alligevel to Else Marie Johansen?
og hende fra Bjergby på Mors har så intet med vor Johansen familie i USA at gøre??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-05 18:40

Dette korte mail fra Janice bekræfter at vi har fundet den rigtige bror:
>Jens Christen Johansen--born 1866 and emigrated to US through New York about 1892

men bror til Else Marie Johansen født 12 Maj 1860? eller 15. Dec 1863??
Det er fortsat uafklaret,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-05 21:10

Og her kan vi påvise at moder og datter emigrerede samtidigt,
og at moderen Else Marie er 3 år yngre end det fremgår af hendes gravsten:
Svend
"
Navn: Johansen, Else Marie Stilling: Indsidder
Alder: 30 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Feggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396J0315
"
Navn: Kristensen, Ane Marie Stilling: Barn
Alder: 10 Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sejerslev (Mors) Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Fæggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396K0115
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-05 15:42

Ane Maria Christensen, 9, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
sikkert ikke den rigtige ??
Senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Refs, Søndbjerg, Søndbjerg, , , 7, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Iversen, 58, Gift, Huusfader, Møller, Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Ane Kathrine Poulsen, 53, Gift, Huusmoder, Hustru, Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Johanne Ellebæk Kristensen, 71, Ugift, , , Resen Sogn Rindkjøbing
Søren Chri Christensen, 42, Gift, Huusfader, Landmand, Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Ane Katrine Nielsen, 43, Gift, Huusmand, Hustru, Gjettrup Sogn Thisted Amt
Christen Jensen Christensen, 11, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Christen Jensen Christensen, 10, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Ane Maria Christensen, 9, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Niels Christensen, 8, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Peder Chri Christensen, 6, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Anders Kirkegaard Christensen, 5, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Maren Christensen, 4, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Karen Mikeline Christensen, 3, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Petrine Christensen, 1, Ugift, Barn, , Søndbjerg Sogn Thisted Amt
Peder Nielsen Hove, 70, Gift, Husfader, Husmand, Søndbjerg
Ane Dorthea Pedersen, 64, Gift, Husmoder, , Ydby
Ole Andersen, 58, Ugift, Logerende, Skrædder, Hellerø

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 16:11

Nej, hendes mor er jo hende her, som du tidligere har fundet:
"
2. Else Marie Johansen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark
"
Ikke hendes far, men hendes mor: Aase Elisabeth Andersen leder os videre til Jerner slægten,
hvad er Jerner? Hvorfra kommer dette usædvanlige navn??

Der nævnes også Toving, mon ikke det er Tøving lige syd for Bjergby,
(mormonerne kender jo ikke til vores ø)???

Det er den eneste Else Marie Johansen der fødes 1960-63 i området, så det må være hende,
og her kan vi vist komme langt tilbage...

Sværere er det med datteren, det uægte barn fra Arup:
"
Ane Marie Kristensen Fo"dt den 20 Marts 1883 i Danmark
(looks like this is our grandmother Annie Peterson?)
The first Bible found must have been hers.
"
Vi må jo antage at hendes far hed Kristian? men hvad mere??
Og hvor blev hun født, sikkert på linien fra Bjergby nord over Feggesund til Arup???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-05 16:17

Det er den eneste Ane marie kristensen på fs. og på dda.
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 25 point
Dato : 10-01-05 16:22

. Else Marie Johansen's aner
senta

Husband
Johan Hendrich JacobsenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
Aase Elisabeth AndersenPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. Else Marie JohansenPedigree
Female

Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

ender: Female Birth: 15 DEC 1863

Husband
Johan Henrich JacobsenPedigree

Birth: 22 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark
Christening: 23 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark
Marriage: 28 NOV 1851 Galtrup, Thisted, Denmark
Death:
Burial:

Father: Jacob Christopher HendrichsenFamily
Mother: Else Marie Larsen

Wife
Aase Eisabeth AndersenPedigree

Birth: About 1830 Of, Galtrup, Thisted, Denmark
Christening:
Marriage: 28 NOV 1851 Galtrup, Thisted, Denmark
Death: 18 NOV 1873 Bjergby, Thisted, Denmark
Burial: 25 NOV 1873 Bjergby, Thisted, Denmark

Father: AndersFamily
Mother:

Children

1. Else Marie JohansenPedigree
Female

Birth: 22 APR 1852 Galtrup, Thisted, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

2. Anders JohansenPedigree
Male

Birth: 25 APR 1854 Galtrup, Thisted, Denmark
Christening:
Death: 1911
Burial:

3. JohansenPedigree
Male

Birth: About 1858 Toving,Morso, , Thisted, Denmark
Christening:
Death: 1858
Burial:

4. Jacob Christopher JohansenPedigree
Male

Birth: 26 OCT 1860 Bjergby, Thisted, Denmark
Christening:
Death: 1928
Burial:

5. Else Marie JohansenPedigree
Female

Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 16:28

Ingen Jerner?
Svend, stadig på arbejde.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-05 16:34

26x Jerner fra FS.
Senta
International Genealogical Index / Denmark - 26
Select records to download - (50 maximum)
1. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

2. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1860 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

3. Aase Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: About 1862 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

4. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark

5. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

6. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1860 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

7. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 19 JUN 1803 Of Mykobing, , Thisted, Denmark

8. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Toving Morso, , Thisted, Denmark

9. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

10. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark

11. Johan Henrik Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1773 Todso-Morso, , Thisted, Denmark

12. Jacob Christoffer Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 19 JUN 1803 Todso-Morso, , Thisted, Denmark

13. Jacob Christopher Henriksen Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: Nykobing, Thisted, Denmark

14. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1895

15. Aase Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 1930

16. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 19 JUN 1873 Galtrup, Thisted, Denmark

17. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

18. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1895

19. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Burial: 25 JUN 1873

20. Jacob Christopher Henriksen Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 19 JUN 1873 Toving, , Thisted, Denmark

21. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

22. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

23. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 19 APR 1824 Galtrup, Thisted, Denmark

24. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 28 NOV 1851

25. Jacob Christoffer Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 19 MAR 1824

26. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 28 NOV 1851

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 17:27

Else Maries far fundet ovenfor
"
Husband
Johan Henrich JacobsenPedigree

Birth: 22 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark
Christening: 23 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark
Marriage: 28 NOV 1851 Galtrup, Thisted, Denmark
"
er jo tæt på nr 4, 8 og 10 ?
"
4. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark
"
men måske tog jeg fejl i skyndingen på arbejde,
Svend, hjemme igen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-05 18:32

vides ikke, der er ingen, ingen ane marie kristensen på fs eller på dda.
så hvad nu?????????????
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 19:07

Eftersom vi i dette spørgsmål har fundet moderen Else Marie Johansen' s forældre,
videreføres eftersøgningen tilbage i Johansen familien her...
(jeg tror vi kan kommet langt tilbage, især hvis de er beslægtet med "Jerner" familien?).

Og da mulighederne for at komme videre med datteren Ane Marie Kristensens fars familie
synes udtømte i Danmark, prøver vi via hendes mulige slægtninge i USA i et nyt spørgsmål.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 19:21

Set fra Bjergby ligger Todsø lige på den anden side af Tøving,
der må være en forbindelse mellem de to Jacobsen familier?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 10:37

mon ikke vi her har det link jeg fandt på arbejde til Else Maries mulige farfar? også en Jerner??
"
23. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 19 APR 1824 Galtrup, Thisted, Denmark
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 13:54

disse 5 er sikkert samme person? Else Marie Jacobsens far:
"
12. JOHAN HENRIK JACOBSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825

13. JOHAN HENRIK JACOBSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 23 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark

14. Johan Henrich Jacobsen - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Galtrup, Thisted, Denmark

15. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Toving Morso, , Thisted, Denmark

16. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark
"
med mor, i alle tilfælde: Else Marie Larsen / ELSE MARIE LARSDATTER
og far: Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner / JACOB CHRISTOFFER HENRIKSEN
men med to koner, Else Maries mor: Aase Elisabeth Andersen Family Marriage: 28 NOV 1851
og : Karen Sondergaard

Der burde så ikke være tvivl om at Else Marie Jacobsen er ud af Jerner familien,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 15:14

det vides ikke og skal tjekkes i kirkebøgerne.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 16:05

Jeg kan følge den mandlige "Jerner" familie, Jacobsen-Henrikserne langt tilbage,
men ikke anerne efter Else Marie- s mor: Aase Elisabeth Andersen?
Hvem er mon hendesforældre??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 12:52

Fra FS.
Senta
IGI Individual RecordFamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

Aase Elisabeth Andersen
Female Family

Event(s):
Birth: About 1830 Toving Morso, , Thisted, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: Anders Family
Mother: Mrs. Anders

Marriages:
Spouse: Johan Henrik Jacobsen or Jorner Family
Marriage: 28 NOV 1851

Search Results | Download | Pedigree

AASE ELISABETH ANDERSEN
Female

Event(s):
Birth: 05 NOV 1822

Christening: 05 NOV 1822 Galtrup, Thisted, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: ANDERS MORTENSEN Family
Mother: DORTHE CHRISTENSDATTER

Messages:
Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.

Source Information:
Batch Number: 7214626
Sheet: 38
Source Call No.: 0820374 Type: Film

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 13:02

Fra DDA.
senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Nørre, Galtrup, Tøving Bye, , Et hus, 23, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Dorthe Christensdatter, 44 , Gift, , Inderste, spinder for folk,
Aase Elisabeth Andersdatter, 12 , Ugift, , Hendes børn,
Morten Andersen, 6 , Ugift, , Hendes børn,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 13:06

Fra DDA. % far
senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Nørre, Galtrup, Tøving Bye, , et Huus, 43, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Dorthe Christensdatter, 57 , Gift, , Indsidder, her i Sognet
Aase Elise Andersdatter, 23 , Ugift, , hendes Datter, Wæverpige, her i Sognet

--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Nørre, Galtrup, Tøving Bye, , Et hus, 23, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Dorthe Christensdatter, 44 , Gift, , Inderste, spinder for folk,
Aase Elisabeth Andersdatter, 12 , Ugift, , Hendes børn,
Morten Andersen, 6 , Ugift, , Hendes børn,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 13:11

fra DDA, kan være Aase Elisabeth Andersdatter far
Anders Mortensen, 5 , Ugift, Deres børn [Morten Andersen, Aase Jensdatter], ,
senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Nørre, Galtrup, Tøving bye, , , 10, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Morten Andersen, 39 , Gift, Mand, Husmand med jord,
Aase Jensdatter, 45 , Gift, Hans kone [Morten Andersen], ,
Anders Mortensen, 5 , Ugift, Deres børn [Morten Andersen, Aase Jensdatter], ,
Jens Mortensen, 4 , Ugift, Deres børn [Morten Andersen, Aase Jensdatter], ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 13:18

Hvis det er den rigtige familie er vielsen her ?????
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
ANDERS MORTENSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 06 NOV 1821 Galtrup, Thisted, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
DORTHE CHRISTENSDATTER Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 06 NOV 1821 Galtrup, Thisted, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-05 13:48

Imponerende, senta,
tusind tak, jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kunne finde denne gren?

Det næste bliver nu om vi kan finde de steder: matrikler/gårde/huse
hvor Jerner familien og/eller Andersdatter familien boede?
(som Mark Peterson kan besøge næste gang han kommer til Danmark).

Og om vi kan finde deres efterkommere, helst helt frem til nulevende slægtninge??
(her løber vi jo hurtigt ind i 80 års reglen og den manglende nutid på nettet).

Måske kan vi finde nulevende "Jerner" med slægts data/træer tilbage til Mors i 1800 tallet???
Svend, igen på arbejde.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 13:58

her er fra FS + DDA,op til 1900
senta
You searched for: Jerner, Thisted, Denmark, Denmark
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 26
Select records to download - (50 maximum)
1. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

2. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1860 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

3. Aase Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: About 1862 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

4. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark

5. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

6. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1860 Toving,Morso, , Thisted, Denmark

7. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 19 JUN 1803 Of Mykobing, , Thisted, Denmark

8. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Toving Morso, , Thisted, Denmark

9. Ole Christian Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 30 JUL 1828 Toving Morso, , Thisted, Denmark

10. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 22 DEC 1825 Todso Morso, , Thisted, Denmark

11. Johan Henrik Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1773 Todso-Morso, , Thisted, Denmark

12. Jacob Christoffer Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 19 JUN 1803 Todso-Morso, , Thisted, Denmark

13. Jacob Christopher Henriksen Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: Nykobing, Thisted, Denmark

14. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1895

15. Aase Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Female Death: 1930

16. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 19 JUN 1873 Galtrup, Thisted, Denmark

17. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

18. Poul Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1895

19. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Burial: 25 JUN 1873

20. Jacob Christopher Henriksen Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 19 JUN 1873 Toving, , Thisted, Denmark

21. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

22. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Death: 1900

23. Jacob Christopher Henrichsen or Jacob Christopher Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 19 APR 1824 Galtrup, Thisted, Denmark

24. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 28 NOV 1851

25. Jacob Christoffer Johansen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 19 MAR 1824

26. Johan Henrik Jacobsen Jerner - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 28 NOV 1851

Udtræk fra DDD

Amt : thisted

Retur til søgeside

12 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: FT-1860
Navn: Andreas Gjerner SvenningsenKøn: M
Alder: 36Civilstand: Gift
Fødested: Nykjøbing
Sogn: Nykøbing Mors KøbstadHerred: Morsø Sønder
Amt: Thisted
Husstands-/familienr: 195, ForhuusMatr.nr/adresse: Østergade
Indtastningsnr: C3093Løbenr.: 1626

Kilde: FT-1845
Navn: Ane Elise JernerKøn: K
Alder: 12Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 201

Kilde: FT-1845
Navn: Ane Jacobsdatter JernerKøn: K
Alder: 10Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 202

Kilde: FT-1845
Navn: Christiane JernerKøn: K
Alder: 35Civilstand: Ugift
Erhverv: TjenestefolkFødested: i Sognet
Sogn: FladeHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Nandrup
Husstands-/familienr: 1Matr.nr/adresse: Hovedgaard
Indtastningsnr: B2207Løbenr.: 15

Kilde: FT-1834
Navn: Henrich JernerKøn: M
Alder: 70Civilstand: Enke
Erhverv: Aftægtsmand
Sogn: FladeHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Flade Bye
Husstands-/familienr: 64Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: B7404Løbenr.: 392

Kilde: FT-1850
Navn: Jacob Henrichsen JernerKøn: M
Alder: 51Civilstand: Gift
Erhverv: Inderste, almisselemFødested: Nykøbing Mors
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving bye
Husstands-/familienr: 52Matr.nr/adresse: Et hus
Indtastningsnr: B2402Løbenr.: 443

Kilde: FT-1845
Navn: Jacob JernerKøn: M
Alder: 46Civilstand: Gift
Erhverv: Dagleier og FattiglemFødested: Nykøbing
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 196

Kilde: FT-1845
Navn: Joh. Henrich JernerKøn: M
Alder: 20Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 198

Kilde: FT-1845
Navn: Lars Chr. JernerKøn: M
Alder: 15Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 200

Kilde: FT-1845
Navn: Ole Chr. JernerKøn: M
Alder: 17Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 199

Kilde: FT-1850
Navn: Ole Christian Jacobsen JernerKøn: M
Alder: 22Civilstand: Ugift
Erhverv: TjenestefolkFødested: Her i sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving bye
Husstands-/familienr: 60Matr.nr/adresse: En gård
Indtastningsnr: B2402Løbenr.: 482

Kilde: FT-1845
Navn: Poul Jacobsen JernerKøn: M
Alder: 7Civilstand: Ugift
Erhverv: deres BarnFødested: her i Sognet
Sogn: GaltrupHerred: Morsø Nørre
Amt: ThistedStednavn: Tøving Bye
Husstands-/familienr: 36Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: B2208Løbenr.: 203

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-01-05 14:02

Fra FS, sortere selv
og sidste for i dag
senta
Vital Records Index - Denmark
86. Jens Hansen JENSEN OR JERMER - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 11 Jun 1875 Tjaereborg, Ribe, Denmark
87. Johan JERMER - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 08 Dec 1715 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Matches: Vital Records/Denmark - 2

International Genealogical Index - Denmark
77. JOHAN JERMER - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 08 DEC 1715 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

78. MAGRETA LISBET JERMER - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 27 DEC 1691 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-05 22:02

Jerner, ikke Jermer,
(Jermer var vist en Vendisk høvding fra 1200 tallet, der angreb Svend Estridsen).

Igen, tak for din store indsats, senta.

Nu må vi se om vi kan finde frem Jerner familiens boliger på Mors?
og hvordan familien har udviklet sig frem til vor tid??

Det må være på tide at stille et nyt spørgsmål...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-05 17:38

Det nye spørgsmål går jo helt konkret på lokale forhold på Mors,
der næsten kun kan besvares af lokale/Sejer Olesen Leth slægtninge.

Men der er stadig et par mere generelle spørgsmål:

Da vi nu ved at Jerner familien senere kun hed Jern,
kan vi måske finde nogle flere Johansen Jern slægtninge til Mark?

Og så omtaler slægtbogen Else Marie Johansen som ældre
end hendes bror Jacob Christoffer født ca 1860.
Er føldsels datoen på hendes gravsten May 12 1860 alligevel rigtig? og ikke
1. Else Marie Johansen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 DEC 1863 Bjergby, Thisted, Denmark??

Og hendes far gifter sig anden gang med Karen Østergaard ca 1860? ifølge FS,
og hun føder fiskeren Poul ca 1860??

Herudover fik hun kun datteren Aase, men hvordan
kan så denne yngre lillebror til Else Marie være født i 1866???
(han som levede på Hans Nielsens gård i South Dakota).
"
Navn: Johansen, Jens Chr.Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 25Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 67100Forevisningsdato: 2/25/1892
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ArupSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Arup, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York CityBestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192J3405
"
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 13:12

Tak for svaret senta.