/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
harddisk til bærbar
Fra : botage
Vist : 620 gange
160 point
Dato : 16-08-02 09:06

jeg har en Toshiba Sattelite Pro 4320 series bærbar pc og vil gerne sætte en større harddisk i den, det er åbenbart svært at få oplysninger om hvordan af forhandlerne, de vil gerne montere en, men det er dyrt. Er det svært og hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-08-02 10:17

Hej Botage,

eh... har du fået anskaffet dig en harddisk du ska' skifte med... eller mangler du også den? (forresten det er vel en 2.5" harddisk?)

på den bærbare jeg har, ku' jeg skifte harddisk ved at ta' "skuffen" ud hvori den sad... jeg ved ikke lige hvordan Toshiba'en er, men hvis den ligner bare den jeg har en smule, sidder der et sted på siden af din bærbare nogle elementer, her er en af dem til Harddisken, på min sidder den foruden på venstre side, her sidder der så en dims/lås/håndtag der ka' hives lidt ud til siden, hvorefter panelet/"skuffen" ka' trækkes ud sammen med harddisken...

har du evt. en manual til din Toshiba?

nu ved jeg så ikke lige hvordan Toshiba'en er bygget, og du ka' være uheldig at du ska' skille den af, men det vil jeg nu ikke mene sku' være nødvendigt... for så har de da laves et elendigt design hos Toshiba...

men sluk for den bærbare og prøv at undersøg den ude i siderne... for at se efter om der ikke sku' være en "skuffe" af en slags der ka' udtrækkes, er der det sku' du ku' skifte den harddisk du har med den der sidder i... og derefter putte den ind i den bærbare igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : botage

Dato : 16-08-02 11:20

tak for svaret, ja jeg har en manual, men der står intet om emnet, der er desværre ingen skuffe, så den skal skilles ad (hjælp), jeg ved at det skal være en 2.5 harddisk, men ikke om størrelsen i GB er ligegyldig, der sidder en Intel Pentium 3 processor i PC en.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 16-08-02 11:45

Hej Botage!

Det kan være besværtligt at skille en bærbar ad; men er muligt også for ikke så kyndige.

Når du tager harddisken ud, så marker evt. med en tus på ledningerne og disses tilslutning til harddisken m.m.

Herefter kan du på harddisken se type og str. m.v., derefter kigger nu på http://www.edbpriser.dk og finder en lign.
harddisk, når du derefter har besluttet dig for forhandler m.v., kan du jo lige tlf. drøfte inden du endelig bestiller.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 16-08-02 22:16

Hej Botage

Du skal nok også lige overveje om du bare vil sætte en ny Harddisk i den eller om du vil have alle dine data overført også idet du så er nødt til at "Ghoste" den gamle Harddisk over på den nye (større Harddisk) via en standard Pc og dertil skal du bruge et specielt stik til de små bærbare Harddiske

HVIS du bor i nærheden af Horsens og du "bare" skal have skiftet til en større Harddisk og så installere f.eks Windows på den og starte fra bunden så gør jeg det gerne gratis for dig kammerat men jeg har ikke lyst til at rejse efter det hvis du forstår

Håber du får problemet løst

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : botage

Dato : 19-08-02 08:45

hej og tak for tilbuddet, desværre bor jeg på sydsjælland , men jeg skal " bare" have en større harddisk og installere windows, brugerbogen der følger med fortæller intet om hvordan, så vidt jeg kan forstå skal den være 10mm høj, men om der er en begrænsning på størrelsen kan jeg ikke finde ud af, det er en intell pentium 3 processor på 600mhz der er i pc en.
Mvh Bo

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 19-08-02 12:13

Det er ikke sikkert din bærbare pc kan klare 60 GB men så kan du dele harddisken op i flere partitioner og så skulle der ikke være nogen problemer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-08-02 10:31

hej Botage,

eh... er der slet ingen paneler rundt omkring på siderne eller i bunden, der ka' åbnes eller trækkes ud?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 20-08-02 12:51

Toshiba bærbare har en sindsyg mani med at placere harddiskene "UNDER" keyboardet og det er kanont upraktisk når man skal have dem skiftet Men ellers er det en smal sag når man lige kan skrue et låg af fra bunden af Pc'en

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-08-02 12:59

Hej Santa,

oki doki... ret trælst... og ret upraktisk...

på den bærbare Dell jeg har, har de heldigvis placeret en "Træk-ud"-panel/skuffe, hvor harddisken sidder i, derunder musen og det halløj... men hvis Toshiba har gjort det under tastaturet, og man ska' til at skrue "låget" af for at skifte den, må man da sige at de har lavet nogle ikke særlige brugervenlige bærbare computere...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : botage

Dato : 20-08-02 13:05

hej og tak for svarene, nu begynder det "at dæmre", jeg skal fjerne tastaturet og så kan harddisken fjernes? så må jeg jo kunne se hvor stikkene skal placeres og hvor høj den nye skal være? jeg er temmelig grøn på pc reparatørområdet, kan jeg installere windows Xp direkte fra cd en når jeg forhåbentlig har fået monteret den nye harddisk.
mvh Bo

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 20-08-02 13:08

Fuldstændigt rigtigt strarup ASUS's Vegaer (de gamle) havde også et par modeller som gjorde det *GG* Til sidst gad folk ikke købe dem mere Det er smart når man lige kan "trække" dem ud uden at skulle have fat i en skruetrækker og det fungerer vel næsten som en skuffe i en stationær Pc og dem kan jeg godt lide idet man så kan skifte harddisk og styresystem på 5 minutter når man lige skal have undersøgt noget

Hygge

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 20-08-02 13:15

Yeps det kan du bptage

Du skal sørge for at du "booter" op fra CD Rom og det kan man ændre inde i BIOS og det er ikke svært

Du skal ikke splitte din bærbare Pc ad inden du lige kontrollerer det med låget i bunden af den bærbare for det er en længere og mere kompliceret sag at skulle fjerne keyboardet men nogen bærbare kan man gøre det let ved men jeg ved jo ikke med din

HVIS den IKKE ligger i bunden så skal du lige se om der er 2 "huller" i bunden af keyboardet tættest på digselv når den ligger åbent på bordet og er der det så er de "udløserne" til at du kan få det ud direkte uden du skal skille den ad

Prøv at fjerne de par plader i bunden af den bærbare og se om harddisken ikke lige skulle være der

Håber harddisken sidder i bunden

Cya

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : botage

Dato : 20-08-02 22:45

hej og tak for svarene, jeg kan godt få keyboardet af, skubbet tilbage, men se hvordan jeg kommer videre kan jeg ikke, det ville være forkert at sige at en Toshiba er brugervenligt indrettet, bunden kan måske fjernes, men om det er lettere? eller løsningen det ved jeg ikke, der sidder jo ram slotte i bunden " og en masse skruer" så jeg har ikke prøvet at skrue dem alle af.
mvh Bo

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 09:59

Hej Bo,

øh... har du evt. et digitalt camera? så ku' du evt. ta' et par billeder af den...

jeg har ihvert fald lidt svært ved at vurdere det, idet jeg ikke selv har en Toshiba, og vil meget nødig guide dig forkert, så du istedet for at få løst dit problem, får ødelagt noget...

jeg har som sagt heller ikke kunnet finde en Manual til den... men hvis du har den i en elektronisk udgave, ku' du evt. sende den til mig på strarup@worldonline.dk så ka' jeg prøve at kigge den igennem og danne mig et indtryk af den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : botage

Dato : 25-08-02 08:43

hej strarup, nej lige pt har jeg ikke mulighed for at låne et digitalt kamera, men der står intet i manualen om harddisken, jeg har skrevet til Toshiba, men der var ingen hjælp at få, kun et, synes jeg, dyrt tilbud om at sætte en ny harddisk i, jeg kunne fristes til at mene at det ikke er meningen at ejeren selv skal kunne skifte den, surt shoow, men så har jeg jo betalt de "lærepenge" og må undersøge sådant noget inden jeg køber pc næste gang.
mvh Bo

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 26-08-02 00:46

Du kan IKKE altid se harddisken direkte når du piller de "plader" af i bunden af din bærbare men du kan se en metal/sølvgrå lignende ting som du kan "vippe" tage op/dreje op af Pc'en når den ligger på hovedet og så er harddisken derunder og den er sat fast med en hel masse MEGET små skruer som du lige skal have taget af først inden du kan skifte over til den anden harddisk

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 29-08-02 21:39

Hej Botage,

Jeg sidder til dagligt og roder med diverse bærbare computere og roder med både IBM, DELL, Compag og andre. Du er kommet ind på et område der er en anelse anderledes end almindelige 3,5" harddiske. Først og fremmest, så ER det 2,5" harddiske der virker til bærbare, men det er ingen garanti. Hvis du tager en IBM A serie med en ATA66-4200 rpm harddisk og prøver at bruge den samme disk i en IBM 1200I selvom begge maskiner burde kunne køre med IBM`s egne ATA66 drev, men sådan er det bare ikke ???
Så spørg dig frem hos producenten om diskens vare nr. og så ring til firmaer som Commitment data eller andre for at bestille en disk, de ved hvad du skal bruge.
Når du endelig har fundet din disk (IBM 700 - serien skal man vippe hele keyboardet med højtalere og mus osv. op før man kan komme til disken. Compaq plejer at være et låg i bunden eller på siden hvor harddisken sidder bag. Du hiver disken ud og der må gerne tages lidt fat, de skal sidde stramt for at kunne holde til at blive båret rundt på. DU KAN IKKE SÆTTE DEN FORKERT I IGEN. Når du har fået disken ud sider de 2 skruer på hver side der kolder på en metal kappe der ligger omkring bunden af disken. Skru disse skruer ud og vip så forsigtigt metal kappen af og læg mærke til hvilken vej den vender. Den sidder lidt stramt, da den sidder med doddeltklæbene tæpe. Når du har sat den på din nye disk, så er det bare hele proceduren bagfra. God fornøjelse !!