/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Billede fra DVD til TV via scart kabel
Fra : GlemSom
Vist : 1337 gange
220 point
Dato : 28-12-04 22:27

Jeg har en DVD (Denver-182) hvorfra jeg normalt ser DVD film via scart kabel til mit TV ("Grundig Davio"). Dog har jeg et andet TV (lidt ældre "EuroLine").
Alt virker helt i top på mit grundig fjernsyn når jeg ser DVD. Men flytter jeg scart-kablet over i EuroLine TVet forsvinder farverne - og billedet bliver vist med noget som minder om 'gråtoner'.

Derudover har jeg en Nokia ASOplus VHS video. Hvis jeg mellem denne video og EuroLine TVet bruger det samme scartkabel er der ingen problemer overhovedet - der virker farver og lyd 100% som det skal.
Problemet med farverne opstår altså kun når det er fra min DVD til mit EuroLine TV.
Jeg har prøvet andet scart-kabel uden held - og min DVD har ikke mulighed for at vise billedet via 'normalt antenne-kabel' (eller hvad man nu ellers vil kalde det) - men har derimod mulighed for s-vidio og alt muligt andet.

Mit spørgsmål lyder på hvor fejlen kunne være - samt hvordan denne fejl kan rettes?
Problemet er nemlig at jeg ønsker at transmiterer DVD signalet trådløst fra DVDen til EuroLine TVet - men dette giver bare det farveløse billede eftersom mit transmitionssystem benytter scart-kabel.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 28-12-04 23:19

Jeg kender ikke din DVD afspiller, men den har måske som andre modeller en "menu", hvor du kan ændre på billed formatet,typen.

Det jeg mener er, at dit nye tv nok automatisk tager dit signal fra DVD'en selv om den måske står i "NTSC","super8-VHS" eller lignende, men dit gamle tv ikke kan understøtte dette og kræver den europæiske Pal-B indstilling. Hvis dette er tilfeldet sker det nemlig ofte at farverne er væk....

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 28-12-04 23:40

Skal du ikke bare vælge et andet sted at se DVD,på mit hedder det AV 1 og 2 og rgb

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-04 07:05
Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 29-12-04 09:19

Sambo:
Jow, der er en menu i min DVD. Jeg har prøvet at skifte lidt mellem disse forskellige muligheder (PAL/NTSC) samt noget hires og no-flick ting. men uden held desværre.

olepost:
Desværre har dette EuroLine fjernsyn ikke mulighed for andet end det den kalder for "AV1"

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 29-12-04 09:29

Forresten - trykker jeg op info knappen på mit TV skriver den UHF... Ved ikke om det har noget at sige.
Det er bare underligt - bruger jeg scart udgangen fra min video er der ingen problemer overhovedet :(

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 10:57

din scart stik i tv'et skal understytte S-vhs. gør den ikke det vil der ikke være nogle farver.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 10:59

nomalt på tv'et vil der stå på scart AV1/s-vhs

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 29-12-04 12:47

Jeg har bestilt nogle s-video->composite kabler... håber det hjælper på problemet... skal nok vende tilbage og reporterer... :)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-12-04 17:36

hvis dit tv EuroLine ikke understøtter S-vhs i dit scart stik kan du ikke få farver på

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 05-01-05 18:27

Jeg bestilte et scart colorfix kabel på shg.dk - men dette kabel gør ingen giver ingen forskel. Derudover har jeg en TV-OUT 9-pins->Composite+S-vid liggende som jeg heller ikke kan få noget godt ud af (har ikke TV-OUT 9pins stik i min DVD afspiller).
Jeg har også et s-video stik med en 4pins i den ene ende - og noget som ligner et hun-phono stik i den anden ende... men ingen held her...
Så måske jeg skulle anskaffe mig et s-video->composite kabel i stil med denne - ville det give noget resultat?
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800107