/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Kompliceret mobil problem!
Fra : STDK82
Vist : 586 gange
20 point
Dato : 28-12-04 18:55

Hej.
Jeg går lige til sagen.
I slutningen af Oktober,starten af November, bliver min mobil stjålet. Da jeg opdager det skynder jeg at ringe til 3 of få den meldt stjålet. De råder mig til at melde det til politiet og til forsikringen. Jeg troede han snakkede om en speciel forsikring til mobiler ligesom man har med fjernsyn og melder det ikke til politiet eller til forsikringen. Da jeg opdager at jeg fortsat skal betale for mit abonnement ringer jeg ind til 3 hvorefter de forklarer mig at det er indbo-forsikringen der dækker...og der er gået næsten en måned nu, de fortæller mig at forsikringsselskabet skal betale for det resterende abonnement hvis jeg melder den stjålet. Jeg ringer til Tryg for at hører om det er rigtig og de siger at nej det er det ikke, jeg kan få udbetalt hvad mobiltelefon koster idag og det er jo cirka 25 øre nogensteder så jeg tænker nå for helvede så kan det jo være ligemeget. Idag ringer jeg til 3 for at købe mig ud af mit abonnement. Og i mellemtiden har jeg måttet købe en ny mobil da jeg pendler meget. Da jeg forklarer Trygs svar til mig siger manden at Tryg er ved at tage røven på mig og at det er hvad telefonen er værd der gælder dvs. 4999 og de skal de så betale mig hvorefter jeg af dem jo så kan betale mig ud af abonnementet.
Mit spørgsmål er så hvem skal jeg tro på? og vil politiet overhovedet gøre noget ved en sådan gammel sag?

Accepteret svar
Fra : Baracca

Modtaget 30 point
Dato : 28-12-04 19:09

Dit abonnement og din telefon har ikke noget med hinanden at gøre. Dit sim-kort kan jo erstattes fra 3, og det er sådan set dit problem, at telefonen er væk. Og da der er tale om et tyveri er det Trygs problem. Det skal meldes til politiet. Tryg udbetaler intet uden at det er politianmeldt. På skadesopgørelsen står der så både hvad varen har kostet og hvad erstatningsprisen er. Og den er 4999. Så kommer det faktisk ikke Tryg ved, hvad du har givet for den. Det kan så godt være, Tryg mener, de kan skaffe telefonen billigere, men dem om det. Men kort sagt. Abonnementet kan jo "genskabes" og telefonen er (eller var) en del af dit indbo og derfor forsikringens hovedpine.
Det kan så godt være, at Tryg vil forsøge sig med at "beskylde" dig for forsøg på svindel fordi det ikke er politianmaldt med det samme, og så har vi balladen med ankenævn og så videre.
Jeg har selv lige haft en sag med Tryg om tyveri fra min bil. Erfaringen siger mig at Tryg forsøger at få kunden til at give op, men jeg endte dog med at få det jeg forlangte... Også selv om nogle af varerne var købt på tilbud og erstattet til fuld pris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 20:27

For at forsikringen vil hjælpe dig, kræves en politianmeldelse, som der skal ligge en bekræftelse/kvittering på fra politiet.
og når en telefon bliver stjålet, er det dit eget problem at opsige abonnementet, det er ikke nok at spærre det.
Hvis det er en telefon der forudsætter abonnement i et halvt år efter købsdato, kan det ikke siges op før det halve år, uanset telefonen er væk og spærret.
Forsikringsselskabet er sådan set ligeglad med hvad du har givet for telefonen.
Det er lidt tricky med de svingende priser på mobiltelefoner, for forsikringsselskabet har kun pligt til, at du ikke bliver ringere stillet m.h.t. en anden telefon, og hvis den nye kan fås for en krone, kan de købe sådan en til dig, når den er magen til den du havde før.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : STDK82

Dato : 28-12-04 22:03

Tak for svaret Baracca.
Jeg vil melde den stjålet hos politiet.
Men jeg håber ikke at det kommer så vidt med stor sag med ankenævn osv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-04 22:03

hvis du stort set finder din telefon kun er ca 25 øre værd idag - har du jo ikke købt den til fuld pris - men købt den som kampagnetilbud - så - lad dem der vil da endelig sørge for at du får en mage til - så er alt jo på plads
Vil forsikringen give dig den fulde pris - så har du jo til gengæld scoret kassen og lidt til

spørgsmålet er så om politiet vil anerkende en anmeldelse så lang tid efter ?????????

Kommentar
Fra : STDK82

Dato : 28-12-04 22:07

til miritdk.

ja det sidste du spørger er også min overvejelse men man må jo prøve.
Jeg har jo i mellemtiden købt en tlf da jeg jo som sagt pendler meget mellem skole,familie og bopæl så har ikke brug for en ny 3 tlf, og jeg købte den faktisk før de kom på tilbud så 700 kr mener jeg jeg gav for den.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 28-12-04 22:10

Hvis du skal have dem til at makke ret, er der kun et at gøre - anmeld til politiet hurtigst muligt - tag alle papire med ned til din lokale assurandør og denne til at tage sig af sagen, du skal jo bede dem gennemgå dine forsikringer da du overvejer at skifte når de ikke vil hjælpe dig i så simplet en sag.
De skal dække erstatnings sim-kort (som 3 er i der gode ret til at forlange penge for), samt er du bliver stillet ligedan som hvis den ikke var blevet stjålet.
At de måske kan skaffe den billigere er deres problem, forlang at de skal fremskaffe telefon mangen til - til dig.
Vær opmærksom på at du kan have en selvrisiko på inbo der går at det slet ikke kan betale sig - det vil de lokale assurandør kunne hjælpe dig med.

MVH
Torsten

Kommentar
Fra : STDK82

Dato : 28-12-04 22:15

t_seberg

Hvad mener du med lokale assurandør?