/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmestyring
Fra : dyrbye
Vist : 1767 gange
200 point
Dato : 28-12-04 17:07

Mine forældre har et badeværelse med gulvvarme.

Gulvvarmen styres af en termostat der er placeret i "teknikskabet" med elmåler, fjernvarmerør, vandrør, m.m.

Teknikskabet har bagvæg ind til badeværelset.

Hvordan kan man lettest og billigst få en styring af gulvvarme-temperaturen der er styret af temperaturen i badeværelset og ikke temperaturen i teknikskabet???

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 28-12-04 17:08

hmm du kunne bore et hul ind til badeværelset og flytte måleren der ind

eller hvis måleren har en føler skal den bare flyttes

ole

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 28-12-04 17:13

Det er en termostat ligesom dem der sidder på en radiator så den kan ikke bare flyttes.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-04 17:16

Vi har droppet termostaten og bruger en almindelig ventil
og regulerer let varmen med denne.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 28-12-04 17:21

Få sat en styreenhed i gulvet, der kan man tænde og slukke for varmen, den skal nok laves af en blikkenslager.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-04 17:23

Der findes Thermostater med fjernføler.
Med mindre det er en retur-thermostat

Kommentar
Fra : turbo50

Dato : 28-12-04 19:19

Det er nok en fjernvarme termostat har siddende , det vil sige at den måler på returvandet og ikke på omgivelserne, det er en meget almindelig måde at styre gulvvarme på . men hvad er problemet det skriver du ikke .
en fjernvarme retur ventil er som regel lidt mere klodset at se på og har et ( aluminiums lignende) spændebånd til at fastgøre den på ventilen. men man kan da købe alt til gulvvarme styring . hvor gammelt er anlægget

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-12-04 21:08

Jeg vil foreslå du styrer det manuelt,på den ventil der er der.
I forvejen er det en rodet sag ,at få thermostatventiler til at virke optimalt,på et
lille vandbårent anlæg,som et gulvvarmeanlæg er.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-04 22:03

Hej dyrbye!
Har lige lavet et anlæg hos min datter og svigersøn.
Hos Rosendal købte jeg følgende:
Telestat AA2001-80-1N til 220V = 138,00
Rumtermostat TAMO 11 M1 = 369,00
Se her:
http://www.rosen-dal.dk/kataloger/Gulvvarme/page4.html

Tal med dem pr. tlf. for det kan også fås trådløst og så er det nok en anden pris.
Telestaten monteres på fremløbet på sløjfen og rumtermostaten i badeværelset, og begge dele forbindes med en 2 leder (2,5 kv.). De 220V tog jeg fra samme sted som pumpen. Der er el-tegning med.
Jeg er ikke helt sikker på nummeret på telestaten, for den du ser på billedet er til 24V.
Dette var den billigste løsning jeg kunne finde, og det virker perfekt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 29-12-04 10:45

Et gulvarmeanlæg styres bedst med enten en returtermostat eller egen varmekreds med pumpe.Her kan der så indbygges en motorventil(telestat) der styres af rumtemperaturen. En styring kun via rumtemperaturen vil virke alt for langsom og gulvtemperaturen vil svinge alt for meget. Se evtl.vejledning.

www.dgc.dk/publikationer/vejl/43.pdf

Godkendelse af svar
Fra : dyrbye

Dato : 01-01-05 10:33

Tak for svaret dabj.

Mine forældre har besluttet sig for at bruge dit forslag.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-01-05 19:01

Det vil de ikke fortryde.
Held og lykke
dabj