/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Topstykke på Golf 1.6D årg 88
Fra : kayaemma
Vist : 401 gange
200 point
Dato : 28-12-04 15:34

Jeg er ved at afmontere topstykket idet jeg skal have ny toppakning. Jeg har et problem med en metal flange der sidder rundt om knastakslen. Flangen ser ud som om den er delt men den sidder uhjælpelig fast nedenunder tandrems hjulet på diselpumpen. Skal flangen følge med topstykke af eller skal tandrems hjulet på knastakslen afmonteres?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 15:58

Knastakselen sidder altså indenfor i toppen, så den flange du snakker om, kan ikke have noget at gøre med knastakslen.
Men i enden af akslen , altså uden for topstykket, sidder et af takthjulene.
Hvis du med flange mener den "plade" der sidder mellem topstykke og tandrems/takthjulene, så skal den ikke af for at fjerne topstykket, og hjulene skal heller ikke af.
Men ventildækslet skal løsnes og pilles helt af inden du kommer videre.

mvh dova

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 28-12-04 16:33

Jeg er klar til at tage topstykket af. Det eneste problem er den plade. Den sidder fast nedenunder hjulet til diselpumpen. Så er jeg i tvivl om den skal blive siddende eller den skal med af. Men du, Dova, mener pladen skal med af sammen med topstykket?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 17:20

Nej, den skal ikke med af, som jeg skrev.
jeg har selv en Golf 1,6 TD holdende uden topstykke i øjeblikket, og jeg var ude at se efter, og den plade sidder stadig på motorblokken.

mvh dova

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 28-12-04 17:25

Dova,

Konklusionen må blive at tandremshjulet på knastakslen skal afmonteres. Det giver vel også mest mening. Det vil være nemmere at håndtere topstykket uden at den plade skal med af og på samtidig.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-04 17:52

Sorry
Jeg havde sgu ikke lige tjekket det hjul, men klart, hjulet skal af, flangen skal blive siddende.
Jeg havde lige i farten set at hjulet kunne gå igennem hullet i flangen, men det ka' det jo ikke.

Men husk inden du tager tandremmen og hjulet af, at sætte mærker på det hele, så du kan stille takten rigtigt bagefter.
Mvh dova

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 28-12-04 18:07

Tak for dit svar. Det med takten har jeg styr på.

Godkendelse af svar
Fra : kayaemma

Dato : 28-12-04 18:08

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 18:42

Hekd og lykke med projektet.

mvh dova