/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
vpop mail i Redhat 7.3
Fra : nopper
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 16-08-02 07:19

Jeg skal have installeret vpopmail.jeg følger brugsforviringerne, når jeg skal oprette en group:
groupadd -g 89 vchkpw
og får følgende svar
groupadd: gid is not uniquie.
Jeg har også prøvet under /usr/sbin
./groupadd -g 89 vchkpw
samme svar.
Er der nogen der kan hjælpe mig videre?.

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-02 20:55

Hep

Skal den køre med gid 89??

Ellers kan du bare bruge:
groupad vchkpw

Du kan prøve at læse man siderne for groupadd (man groupadd), der står syntax'en

Håber det hjælper

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 17-08-02 14:36

Hep,

Jeg kan lige se der mangler et 'd' i kommandoen, der skulle selvfølgelig have stået:
groupadd vchkpw

Det er forøvrigt samme kommando du eksekverer når du skriver 'groupadd', '/usr/sbin/groupadd' eller './groupadd' i /usr/sbin. Hvis du skriver 'which groupadd' får du garanteret svaret '/usr/sbin/groupadd' med mindre du har en special-opsætning.

Når du eksekverer samme kommando med samme parametre får du som regel samme resultat/fejl ;)

// Martin

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 17-08-02 19:14

Ja, den lille stavefejl havde jeg set. Din løsning virkede forsåvidt godt nok, men den fremkalder en ny fejl, som jeg arbejder på, men er du sikker på, at jeg kan undvære -g 89??.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 17-08-02 21:28

Hep,

Det -g 89 gør er, at når du kigger i /etc/groups finder du 'vchkpw' med group id 89.

Det bør ikke have noge praktisk betydning, med mindre programmet er afhængig af gruppe id i stedet for gruppe navn.

Prøv at kigge i filen (/etc/groups) og se om der er en gruppe med værdi gid 89 i forvejen.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:08

"nopper" <nopper.news@kandu.dk> writes:

> Jeg skal have installeret vpopmail.jeg følger brugsforviringerne, når
> jeg skal oprette en group:
> groupadd -g 89 vchkpw
> og får følgende svar
> groupadd: gid is not uniquie.
> Jeg har også prøvet under /usr/sbin
> ./groupadd -g 89 vchkpw
> samme svar.
> Er der nogen der kan hjælpe mig videre?.

Det er højst sandsynligt fordi der allerede eksisterer en gruppe med
ID'et 89. Giver vpopmail dig ikke mulighed for at vælge et andet ID?

--
Venlig hilsen / Regards from,
Martin Dalum