/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Amerikansk Staffordshire Terrier
Fra : Victoria_M
Vist : 856 gange
20 point
Dato : 28-12-04 14:41

Hejsa

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at i kan hjælpe mig med herinde. Vi har efter to år med vores dejlige amstaff været nødsaget til at aflive ham grundet flere årsager. Han led simpelthen af alle sygdomme en hund kan have (allergi, HD, maveproblemer - u name it) og dette satte sig meget på hans psyke, da han efter noget tid blev mere og mere aggressiv på grund af smerterne. Dette mente vi ikke var et ordentligt hundeliv, så derfor valgte vi at aflive ham og give ham fred for alle smerterne. Nu har vi så gået i et stykke tid og været på udkig efter andre hunde, dog af samme race. Det er en dejlig race og med vores erfaringer fra vores gamle hund har vi et godt kendskab til dens psyke og mentalitet.

Det spørgsmål vi har og som vi gerne vil høre meninger omkring er, om det er forsvarligt at købe en hund uden stamtavle hvis man har mødt forældrene til hvalpene og set hvilke omgivelser de vokser op i?

Vi ville enormt gerne købe en tæve fra en kennel, dog har vi erfaret at enkelte kenneler ikke er meget for at sælge os en hvalp, da min forlovede er af anden etnisk baggrund end dansk. Derfor står vi i en rigtig sur situation fordi nogle folk ikke kan se udover det aviserne (BT, Ekstra Blade)skriver omkring udlændinge og kamphunde. Det er fuldt forståeligt at opdrætterne af disse hunde tager deres forbehold, men det gør det bare svært for os at købe vores hund et ordentligt sted. Er der nogle der har nogen anbefalinger er vi meget interesserede, da vi virkelig er i stand til at give en lille tæve et godt hjem?

Vicktoria

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 28-12-04 15:21

til victoria_m

havde det været mig der stod overfor et valg mellem kennel og en hvalp jeg kendte lidt til dens ejer, forældre og omgivelser, ville jeg ikke være et øjeblik i tvivl, det ville helt klart være hvalpen med kendskabet til, jeg ville vælge.
men er man en af de hundeejere der ser mere på om hvalpen har en kilometerlang stamtavle skal man selvfølgelig vælge kennelen.
men jeg mener at i skal tage en lang snak med den dyrlæge, som må have været indvolveret, da i har haft så syg en hund i 2 år, omkring alle forhold, artens psyke, jeres psyke og pladsforhold.

held og lykke
godt nytår
jbkf

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-12-04 15:27

racerep@amstaffs.dk <racerep@amstaffs.dk> er adressen på Racerepræsentantene - for den Amerikanske Staffordshire Terrier i Danmark = Thomas Peter Knudsen: Tlf. nr. 40 54 14 56
Her er en der med garanti ved noget om tingenes tilstand.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-12-04 15:27

racerep@amstaffs.dk <racerep@amstaffs.dk> er adressen på Racerepræsentantene - for den Amerikanske Staffordshire Terrier i Danmark = Thomas Peter Knudsen: Tlf. nr. 40 54 14 56
Her er en der med garanti ved noget om tingenes tilstand.

Accepteret svar
Fra : nytcam

Modtaget 30 point
Dato : 28-12-04 15:32

Jeg har altid købt hund ved private(køkken opdræt) da jeg er fuldstændig ligeglad med stamtavle.
Jeg vil bare have en god familie hund og ikke en hund der skal slæbes igennem udstillinger og konkurrencer og jeg har altid fået en dejlig hund.
Den hund jeg har nu er en rottwieler som er super dejlig og dyrlægen har altid sagt at vi har en utrolig kærlig og godmodig hund-hun har aldrig rigtig fejlet nået(sygdom)
dog har hun været meget ved dyrlægen da hun i sommers stak unden hegnet og blev kørt ned og blev syret med over 60 sting i ansigtet-en uge efter ulykken var hun allerede oppe og lege med sine legsager-dyrlægen kalder hendes også en meget stærk hund da hun ikk har nogen men fra ulykken ud over sine ar.Nu er hun så kommete til skade med poten da hun trådte på et glasstår da vi gik tur(hun er lidt uheldig :) )
Jeg kender en dame som også har en rottweiler der er købt på kennel og med stamtavle og det hele og hende har der ikk været andet end galt med(allagi,maveproblemer,øreproblemer)og den hun havde før fik kraft som 4-5årig som også var fra en kennel.
det jeg mener med dette indlæg er at man satens kan få en sund og dejlig hund fra en privat køkkenopdætter.
Men jeg øsnker jeg held og lykke med at finde jer en lille hvalp.
Godt nytår

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 28-12-04 19:05

Med den race er det afgjort det bedste at købe med stamtavle, racen har meget HD så vidt jeg er orienteret, hvis du køber med stamtavle kan du se hvilken HD grad forældrene har og dermed have lidt større chance for at undgå en linie med HD.
Folk som avler uden stamtavle gør det ofte fordi de ikke kan få deres hund avlsgodkendt og det kan nemt være pga. HD problemer.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-12-04 19:06

Jeg tror ikke det skyldes anden etnisk baggrund, at en opdrætter ikke vil sælge til jer. Fremstår I troværdige og seriøse, -altså, at I ved hvad I vil med jeres hund, arbejde træning eller udstilling, vil en opdrætter helt sikkert også overveje at sælge jer en hund.

Mange lider af den vrangforestilling, at det er købers marked når man ser på hund. Det gælder kun hunde med en mindre flatterende baggrund. Vil I have kvalitet kan I ikke "lige komme ind fra gaden", men må have en god kontakt for at få den hvalp I ønsker.
Har I evt. meritter fra den tidligere hund, som I kan fortælle en ny opdrætter.
Hvis ikke, hvorfor skulle en anden opdrætter så sælge en god hvalp lige netop til jer? Set fra opdrætters synspunkt vil dette være spild af godt forarbejde. Tænk på hvor mange ressourcer en seriøs opdrætter lægger i en parring. Det er uendelige mange timer og næsten lige så mange penge.

Godkendelse af svar
Fra : Victoria_M

Dato : 28-12-04 20:47

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-12-04 21:06

Hmmm, jeg tror at opdrætterne har gjort ret i deres tilgang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-04 21:51

De sygdomme, du nævner er jo i høj grad arvelige. Og den bedste måde at undgå arvelige sygdomme er at købe hos anerkendte opdrættere eller at skifte race. Amstaff er jo en moderace, og netop derfor bliver der tit avlet på hunde, som aldrig skulle have haft hvalpe.

Jeg har selv opgivet min foretrukne race gennem 30 år (berner sennen), fordi jeg har prøvet at stå med en hund, som var syg i 3½ af de 4½ år, han levede. Og ja, han blev også en "sur gammel mand" på grund af alle de problemer han havde og al den medicin, han var nødt til at tage.

Vælg en anden race. Helst en race, som der længe har været rigtig mange af i Danmark. Så er det lettere at finde en hvalp. Og I må under alle omstændigheder indstille jer på, at lige meget hvilken opdrætter, I vælger, -uanset om det er stueopdræt eller en lidt større kennel, så vil kennelejerne ALTID vælge de købere, som de mener bedst kan tilgodese deres hvalpes behov. Og de købere, som de helt personligt bedst kan lide. Uanset nationalitet. Den fortsatte kontakt til køberne er af stor betydning for de fleste opdrættere. I skal se hvalpeovertagelsen, -ikke som en køb-salg- situation, men som en adoption.

Det er ikke spor svært at finde købere til hvalpe, uanset om det er blandings-, stambogs- eller stambogsfri hvalpe.

Men I har jo nogle erfaringer med anskaffelsen af jeres første amstaff. I har vel været i nær kontakt med hans opdrætter. Ingen opdrætter ønsker, at det skal gå deres hvalp sådan, og en stambogsført hund er der faktisk garanti på, så man kan få nogle af pengene tilbage hvis der viser sig arvelige sygdomme indenfor 2 år (købeloven). Samme opdrætter vil da sætte en ære i, at hjælpe jer til et bedre køb af andre blodlinier. --Hvis DET altså var en seriøs opdrætter.....

Giv jer tid, og vis seriøs interesse for forældredyrene. Gå evt. på udstillinger, så I kan kikke på andre racer også. Og så I kan få at se, at udstillinger i dag ikke er "hundetortur", men snarere "Juleaften for hunde".

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 30-12-04 20:48

Hej Victoria

Jeg vil jo selvfølgelig sige at I skal købe en amstaff med papirer. Men I skal kigge jer godt for og kræve en masse af opdrætterne, for de kræver jo også noget af jer.

Køb kun af folk som har hvalpene i deres hus. Altså folk som præger dem ordentligt.
Sørg for at forældredyrene er mentaltestede, med et tilfredsstillende resultat.
Sørg for at HD status og AA status er noget I kan acceptere.
Og så gør det jo ikke noget hvis forældredyrene har fået bare én 1. præmie på en DKK udstilling, en køn hund er jo ikke noget at kimse af.

Hvis I tager DKK´s kursus "før I køber hund", det koster 25 kr. pr. person, så er I rigtig godt rustet til at gå ud og kræve noget af opdrætterne, og tro mig, det varmer hjertet, når hvalpekøberne er kritiske.

Mød op på nogle af udstillingerne her i starten af 2005, og tag en snak med de forskellige opdrættere. Så er I ikke bare en stemme når I ringer, men pludselig er I nogle personer man kan sætte ansigt på.
Selvom I måske ikke selv vil udstille, er det en god ting at besøge udstillingerne.
Se www.dansk-terrier-klub.dk og www.dansk-kennel-klub.dk for udstillinger i 2005.

Der er efterhånden en del opdrættere som har solgt til udlændige, typisk hvor manden har været udlændig og pigen dansk. Hvis opdrætteren stoler på at I vil tage god vare på hvalpen, så spiller din kæreste nationalitet ikke så stor en rolle.

Held og lykke med at finde den helt rigtige hvalp, hos den helt rigtige opdrætter.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 07-01-05 03:12

Hej victoria_M

Amerikansk staffordshire er en dejlig hund, men som andre staffordshire, bullterrier m.f. har disse racer ofte problemer med udslæt og allergi. Men dette kan der gøres bod på; med det rette foder, bad med den rette shampoo, og hvis man sørger for at hunden ikke slikker/æder ting på jorden.
Ligemeget hvilken race man vælger, skal man huske på at det samme der skete for den forige hund man havde, også kan se for den man vælger i fremtiden. Og uanset om den har stamtavle eller om man har set at den har rigtig gode forhold i den kennel den er i, så kan problemer og allergi opstå alligevel. Så spørg der hvor du/i køber hvalpen, hvilke komplikationer de evt. har haft med deres hunde, og hvad de har gjort for at

Som udlænding, kan man tit og ofte få den fornemmelse af, at man bliver sat i bås pga. sin nationalitet eller hudfarve, mogle gange kan man have ret i den fornemmelse, andre gange er det ren indbilning, fordi man er vant til at blive afvist eller blive forskelsbehandlet, netop pga. medierne.
Og hvis nogen ved noget om forskelsbehandling, så må det vist være mig. Ser du, jeg går med tørklæde og har brune øjne og ligner det, som en der ikke kender til islam, ville kalde for undertrykt, så jeg ved hvordan folk kan være. Hver evig eneste gang jeg er på gaden, i forretningger osv (og det slår aldrig fejl), så får jeg altid en stik kommentar, bliver skubbet eller møder folk der stirre provokerende og ondt på mig, imens de mumler beskidte ord til eller om mig. Men jeg tager det med et gran salt, og smiler bare tilbage til dem, eller konfrontere dem og viser samtidig at jeg ikke er hverken terrorist, eller undertrykt ekstremenist.

Ofte handler det bare om væremåde og opførsel, som jeg skrev, så konfrontere jeg ofte folk der har noget imod at jeg bære tørklæde, at jeg er af anden herkomst end dem, og får en lille snak med dem, og dertil får jeg nogle gange afvide at jeg ikke er som alle andre udlændinge, hvor jeg så må forklare dem at ; jo det er jeg og at det ikke nytter at være snæversynet fordi man høre ting i tv, eller læser i avis. (som de fleste jo nok ved, så er medierne ekstrem gode til at manipulere).Men lad jer ikke skræmme af det, giv det en skalle, gør op med jer selv om i virkelig gerne vil have den samme race, eller om i kun vil have en af samme race fordi i "mistede" den anden. Man får hurtig kærlighed til hvalpe, og hvis i valgte en anden en amstaffen, er jeg sikekr på at, når den engang bliver gammel og svinder hen, så vil i have en af den race. Det er lidt som hvis man mister sin lille dreng eller pige, så vil man gerne lægge det sår og få en ny lille bebse.

Håber ikke at det er det rene volapyk jeg har siddet og skrevet, men klokken er jo også mange.

Held og lykke i fremtiden, og må i få den bedste hund.
Venligst Ameena.

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 07-01-05 03:16

Hej victoria_M

Amerikansk staffordshire er en dejlig hund, men som andre staffordshire, bullterrier m.f. har disse racer ofte problemer med udslæt og allergi. Men dette kan der gøres bod på; med det rette foder, bad med den rette shampoo, og hvis man sørger for at hunden ikke slikker/æder ting på jorden.
Ligemeget hvilken race man vælger, skal man huske på at det samme der skete for den forige hund man havde, også kan se for den man vælger i fremtiden. Og uanset om den har stamtavle eller om man har set at den har rigtig gode forhold i den kennel den er i, så kan problemer og allergi opstå alligevel. Så spørg der hvor du/i køber hvalpen, hvilke komplikationer de evt. har haft med deres hunde, og hvad de har gjort for at

Som udlænding, kan man tit og ofte få den fornemmelse af, at man bliver sat i bås pga. sin nationalitet eller hudfarve, mogle gange kan man have ret i den fornemmelse, andre gange er det ren indbilning, fordi man er vant til at blive afvist eller blive forskelsbehandlet, netop pga. medierne.
Og hvis nogen ved noget om forskelsbehandling, så må det vist være mig. Ser du, jeg går med tørklæde og har brune øjne og ligner det, som en der ikke kender til islam, ville kalde for undertrykt, så jeg ved hvordan folk kan være. Hver evig eneste gang jeg er på gaden, i forretningger osv (og det slår aldrig fejl), så får jeg altid en stik kommentar, bliver skubbet eller møder folk der stirre provokerende og ondt på mig, imens de mumler beskidte ord til eller om mig. Men jeg tager det med et gran salt, og smiler bare tilbage til dem, eller konfrontere dem og viser samtidig at jeg ikke er hverken terrorist, eller undertrykt ekstremenist.

Ofte handler det bare om væremåde og opførsel, som jeg skrev, så konfrontere jeg ofte folk der har noget imod at jeg bære tørklæde, at jeg er af anden herkomst end dem, og får en lille snak med dem, og dertil får jeg nogle gange afvide at jeg ikke er som alle andre udlændinge, hvor jeg så må forklare dem at ; jo det er jeg og at det ikke nytter at være snæversynet fordi man høre ting i tv, eller læser i avis. (som de fleste jo nok ved, så er medierne ekstrem gode til at manipulere).Men lad jer ikke skræmme af det, giv det en skalle, gør op med jer selv om i virkelig gerne vil have den samme race, eller om i kun vil have en af samme race fordi i "mistede" den anden. Man får hurtig kærlighed til hvalpe, og hvis i valgte en anden en amstaffen, er jeg sikekr på at, når den engang bliver gammel og svinder hen, så vil i have en af den race. Det er lidt som hvis man mister sin lille dreng eller pige, så vil man gerne lægge det sår og få en ny lille bebse.

Håber ikke at det er det rene volapyk jeg har siddet og skrevet, men klokken er jo også mange.

Held og lykke i fremtiden, og må i få den bedste hund.
Venligst Ameena.

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 07-01-05 03:43

Hej victoria_M

Amerikansk staffordshire er en dejlig hund, men som andre staffordshire, bullterrier m.f. har disse racer ofte problemer med udslæt og allergi. Men dette kan der gøres bod på; med det rette foder, bad med den rette shampoo, og hvis man sørger for at hunden ikke slikker/æder ting på jorden.
Ligemeget hvilken race man vælger, skal man huske på at det samme der skete for den forige hund man havde, også kan se for den man vælger i fremtiden. Og uanset om den har stamtavle eller om man har set at den har rigtig gode forhold i den kennel den er i, så kan problemer og allergi opstå alligevel. Så spørg der hvor du/i køber hvalpen, hvilke komplikationer de evt. har haft med deres hunde, og hvad de har gjort for at

Som udlænding, kan man tit og ofte få den fornemmelse af, at man bliver sat i bås pga. sin nationalitet eller hudfarve, mogle gange kan man have ret i den fornemmelse, andre gange er det ren indbilning, fordi man er vant til at blive afvist eller blive forskelsbehandlet, netop pga. medierne.
Og hvis nogen ved noget om forskelsbehandling, så må det vist være mig. Ser du, jeg går med tørklæde og har brune øjne og ligner det, som en der ikke kender til islam, ville kalde for undertrykt, så jeg ved hvordan folk kan være. Hver evig eneste gang jeg er på gaden, i forretningger osv (og det slår aldrig fejl), så får jeg altid en stik kommentar, bliver skubbet eller møder folk der stirre provokerende og ondt på mig, imens de mumler beskidte ord til eller om mig. Men jeg tager det med et gran salt, og smiler bare tilbage til dem, eller konfrontere dem og viser samtidig at jeg ikke er hverken terrorist, eller undertrykt ekstremenist.

Ofte handler det bare om væremåde og opførsel, som jeg skrev, så konfrontere jeg ofte folk der har noget imod at jeg bære tørklæde, at jeg er af anden herkomst end dem, og får en lille snak med dem, og dertil får jeg nogle gange afvide at jeg ikke er som alle andre udlændinge, hvor jeg så må forklare dem at ; jo det er jeg og at det ikke nytter at være snæversynet fordi man høre ting i tv, eller læser i avis. (som de fleste jo nok ved, så er medierne ekstrem gode til at manipulere).Men lad jer ikke skræmme af det, giv det en skalle, gør op med jer selv om i virkelig gerne vil have den samme race, eller om i kun vil have en af samme race fordi i "mistede" den anden. Man får hurtig kærlighed til hvalpe, og hvis i valgte en anden en amstaffen, er jeg sikekr på at, når den engang bliver gammel og svinder hen, så vil i have en af den race. Det er lidt som hvis man mister sin lille dreng eller pige, så vil man gerne lægge det sår og få en ny lille bebse.

Håber ikke at det er det rene volapyk jeg har siddet og skrevet, men klokken er jo også mange.

Held og lykke i fremtiden, og må i få den bedste hund.
Venligst Ameena.

Kommentar
Fra : Ameena

Dato : 20-01-05 01:26

Hovsa..
kan se at beskeden er kommet hele tre gange.. det går da virkelig ikke.. hehe..

Kommentar
Fra : bluealphabet

Dato : 25-01-05 10:17

kan absolut godt forstå at de fleste opdrætter ikke sælger deres hvalpe til udlændinge prøv at undersøge hvorfor de ikke vil så vil i også forstå det de bruger allesammen alle slags kamphunde til hundekamp der er måske 1 ud af 10 som ikke gør men hvad tror i der sker med de 9 hunde hvalpe som kommer i disse folks hænder jeg spørger bare

vil kun sige de mennesker skulle selv i ringen sammen med 10 kamphunde så ville de nok ikke syntes det var så sjovt

Kommentar
Fra : Victoria_M

Dato : 25-01-05 11:12

Til Bluealphabet:
Det er så fordomsfuldt det du beskriver der. Jeg er godt klar over at mange hunde der kommer i fingrene på småkriminelle sikkert ende med et skidt hundeliv...Men det er langt fra alle. For det første er det ikke min udenlandske kæreste der er faldet pladask for denne race, men mig. Og ja jeg er også udlænding, men er i den "heldige" situation at man ikke kan se det på mig.

Men på trods af at nogle bruger denne race til noget forkert betyder det sku da ikke at alle gør det. Min kæreste kunne aldrig finde på at udsætte vores hund for sådan noget uanset hvor i verden vi havde fået vores hund fra.
Jeg er fuldstændig indforstået med at sådanne ting - såsom hundekampe - foregå rundt omkring i landet, men tænk på alle de udlændinge som ikke udsætter deres hunde for sådan noget. Jeg bor selv i et miljø hvor mange har disse hunde og hvis man så dem ville man tænke "ham der han tæver sin hund" og der kan jeg fortælle dig at alle dem jeg kender behandler deres hunde ligeså godt som danskere gør.

Jeg er godt og grundig træt af at diverse blade - som BT og Ekstra Bladet - pisker en stemning op omkring dette emne og disse hunde. For jeg tror ikke du aner hvor svært det er for folk som dem, at slippe uden om alt det medierne fremsætter dem som. Før du pisker en stemning op omkring det så prøv at sætte dig i vores sted. Man kan ikke skære alle over en kam.

Victoria

Kommentar
Fra : Anita002

Dato : 16-02-08 14:55

Hvis i vil købe en uden stambog skal i ihvertfald være sikker på at forældrene ikke fejler noget! jeg har selv købt en amstaff uden stambog og var meget i tvivl... men der hvor vi har købt vores henne kunne jeg se at hvalpene havde det godt og forældrene var os sunde og raske. spurgte meget ind til forældrene.
Vi var så heldig at der hvor vi købte vores lille tæve Zita henne der var det ikke deres første kuld. Så vi kunne jo snakke med andre som havde købt hvalpe hos dem og det gjorder os at jeg følte mig mere tryg ved sitiuationen. holder os stadigvæk kontakt med dem jeg købte hvalpen ved! De har været gode til at holde lege dage hvor man har haft mulighed for at møde de andre søskende og forældrene. Det har været sjovt hver gang.

Ang. din forlovede der har de os været rigtige søde. Min kæreste er også fra anden etnisk baggrund end dansk. Og de så os selvfølgelig meget an, og spurgte ind til en masse ting. Men heldigvis følte de sig os tryg ved os og gave os vores dejlige tæve Zita!!

Hvis i stadigvæk er på udgik efter en amstaff vil jeg stærkt anbefalde dem, hvis det skal være uden stamtavl.

Vi har været landet rundt for at finde den perkekte hund for os, og den fandt vi der.