/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
USB-mus fryser
Fra : Ortman
Vist : 1664 gange
300 point
Dato : 28-12-04 13:36

Min USB-mus fryser indimellem, så cursoren sidder fast på skærmen. Løsningen er hver gang, at tage den ud af USB-stikket og sætte den ind igen. Derefter virker den fint igen. Det er en Creative 3000 optical mus.

Jeg aner ikke hvad dette skyldes:

-Der er ikke løse forbindelser i USB-tilslutningerne på bundkortet (det virker jo også 99,99999 procent af tiden)
-Driveren er installeret (jeg har også prøvet at fjerne den igen - det hjalp ikke...)
-Jeg har scannet igen og igen for virus...

Hjælp!???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 310 point
Dato : 28-12-04 13:59

Det er tit grafikkortets driver der får musen til at fryse, men også hvis man har sat sin prossesors hastighed op.
Men ellers sæt din mus til PS2 porten, så skulle problemet være løst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-04 14:31

Hvis din mus er trådløs, kan det være dine batterier der er flade, og så må du fodre musen med et par nye, eller hvis de er opladelige, så skal de lige have lidt saft på, så musen ikke dehydrere!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-12-04 14:41

Hej Ortman, jeg har haft det samme problem med min mus (trådløs optisk) og det er uanset om jeg bruger genopladelige eller almindelige batterier. Ved battericheck, viser det sig at DER ER STRØM PÅ batterierne. Miseren viser sig mest i krævende programmer som PSP og spil, kender ikke løsningen, men plejer at slukke pc-en og genopstarte. Det kan være din løsning også bliver min.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-04 15:08

Genopladelige batterier har ikke sammen spænding som almindelige batterier. Der er en forskel på ca. ½ volt pr. batteri.
Mus med batterier er som regel meget "sultne" og bruger strøm så snart du bevæger den, og slukker selv en tid efter du har sluppet den. Den tid kan variere meget fra mus til mus, da der er en timer der tæller ned fra sidste bevægelse.
Selv om der er strøm på batterierne, så er der ikke nok til at holde musens sender kørende, så den kan sende informationer over til modtageren. (Men batterierne kan sagtens bruges til andet og mindre krævende formål.)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-12-04 17:02

Selv om det ikke er mig, der har indlagt spørgsmålet, - så TAK til severino for informationen. Dog har det ikke altid hjulpet at sætte nye batterier i musen.

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 29-12-04 07:08

Hej! Tak for alle svarene!

Musen er ikke trådløs...

Jeg har selv overvejet, at skifte til ps2porten, men jeg vil da gerne vide hvad problemet er hvis ikke mine USB-porte fungerer optimalt.

Jeg vil lige se på det med grafikkortdriveren - det er vel under alle omstændigheder tid til at skifte til ATI's nye...

Jeg melder tilbage når jeg har set om det virker!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 29-12-04 08:01

Hej Ortman

Hvilken type USB er dine USB stik i din PC, og hvilken type USB understøtter din mus, og hvilket operativsystem kører du????.

Hvis du har USB 2.0 på din maskine, så ligger fejlen i at du i BIOS ikke har sat understøttelse af mus/keyboard til, og hvis din mus er en 2.0 og din PC er 1.1, så ligger fejlen i at den skal sættes ned i overførselshastighed. Endelig kan det skyldes at driveren til din mus er "forkert" således at spillet pludselig ikke læser driveren ordentligt, og derfor stopper - det er set tit for spilleudviklere tager alle de genveje de kan for at speede hastigheder op, og dermed kan de lave nogle kald til din hardware som specifikt kalder pS/2 porten, og da du kører USB så fejler den. Det sidste burde være noget som din driver tog sig af, så det kan være der er kommet en nyere driver, så har du hentet den sidste nye på hjemmesiden ???

Lars

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 29-12-04 10:53

Jeg har USB 2.0 understøttet af bundkortet. Jeg bruger Win XP, så der skulle ikke være nogen konflikter dér.

Det er ikke muligt at indstille understøttelse af mus og keyboard i BIOS.

Problemet opstår ikke kun i spil. Der er ingen nyere driver end den jeg har anvendt. Jeg har prøvet at fjerne driveren således, at musen understøttes af XP's egen drivere - det virker faktisk bedre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-04 11:05

Der kan faktisk være helt andre årsager til din mus 'fryser', nemlig Spy-/Adware (så ved du hva' du ska' gøre ?) eller køle problemer. Hvad er din CPU temperatur ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 29-12-04 11:17

Jeg har kørt ad-aware og spybot og norman virus.

Cpu er omkring 40 grader (barton 2500+) ved alm. brug og op til 50 grader ved højeste belastning - aflæst med Mother Board Monitor i XP.

Problemet opstår ikke specielt ved høj temperatur - også ved f.eks 38-39 grader.

Chipsættet ligger omkring 30-32 grader.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-04 11:29

Så lyder det mest som en løs forbindelse i enten selve musen eller i USB stikket. Virker andre USB enheder (..hvis du har nogen ?) uden problemer ?

Når musen 'fryser' hjælper det at vrikke ledningen eller simpelthen tage musen fra og sætte den til igen, medens maskinen kører ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 29-12-04 11:33

Det hjælper ikke at vrikke, men det hjælper at skifte usb-stik, eller simpelthen bare tage den ud og stikke den ind.

Jeg har tjekket alle USB-fobindelserne på bundkortet. De er ikke løse...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-04 11:41

Tjek for hardware konflikter med : http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Det er en videreudvikling af diagnogstikprogrammet AIDA32

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 01-01-05 09:40

Der skulle ikke være nogen hardwarekonflikter såvidt jeg kan se (hvordan ser man det?)...

Jeg har skiftet grafikkortdriver uden effekt...

Når andre USB-enheder tilsluttes er det som om problemet forværres...

Jeg er helt blank!?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-01-05 22:42

hardwarekonflikter:
Hvis du højreklikker på denne computer, og i egenskaber/hardware/enhedshåndtering, så kan du se om der er gule eller røde mærker ud for mus.

Jeg formoder det er XP du har og at musen er trådløs, da den både fåes med og uden.
Her er hvad Creative skriver:
1.
The batteries should be charged and the USB port should be outputting 5V. Low voltage can affect connectivity, resulting in flickering of the mouse error and shortened battery life.Keep at a proper distance from monitor and other electromagnetic field sources, with particular attention to other wireless mice. Interference with other mice is solved by resetting the transmission frequency. (Press the bottom on the transmitter and then the "connect" button under the mouse )
2.
The wireless mouse should be listed under the MOUSE root as Human Interface Device compliant mouse in Device Manager. A human interface devices root/Hid compliant system control device/usb human interface device entry will be created upon installation. NOTE : installation under XP doesn't require any drivers. Under Win98 you will be prompted for the OS installation disk. However,discarding this requirement will only result in the loss of the CENTRAL BUTTON function (but only the screen scrolling one, which can still be obtained by physically rolling the scroller). Activation of this function also requires a driver under Win98. In case of failed detection, try rebooting the system after total shutdown and disabling of antivirus and screen savers.
3.
The Enable USB mouse support must be activated to avoid default activation of SP2 port for the mouse function. If the mouse is the first USB device to be installed on the system, make sure the assign irq to usb is enabled. Check the resource view in device manager for usb irq conflicts. Enable USB Legacy Support to enable the keyboard in DOS and BIOS Screens.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 02-01-05 08:42

Hej Palle, tak for din hjælp:

Der er ikke hardwarekonflikter i XP. Jeg har overvejet, om der alligevel kan være en konflikt med min USB-strømspareskinne (som er det eneste andet USB-device som er tilsluttet)?

Det er som sagt ikke en trådløs mus.

Man kan ikke indstille tilslutningen af mus eller keyboard selvstændigt i BIOS (Asrock bundkort).

Hvis det bliver ved må jeg vel bare købe en ps2-adaptor til USB-musen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-05 12:12

Jeg tror ikke der er konflikter med strømspareskinnen.
Men har du installeret SP1 eller SP2? I Windows opdate.?
Ja, en ps2-adaptor kan fåes i Bilka mm, og løser nok dit problem, ellers kontakt:
http://dk.europe.creative.com/support/contact/
Selv om jeg ikke tror de kan løse problemet.
Har du prøvet at tilslutte i et andet USB-stik, eller bytte rundt på de 2 stik (Skinnen og musen)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 03-01-05 17:40

Jeg har byttet lidt rundt på stikene. Det hjælper marginalt på den måde, at det virker som om nogle stik er mindre tilbøjelige til frysning end andre.

Jeg venter lige med at lukke tråden til jeg har prøvet at skifte til en adaptor...

Mvh Ortman

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-05 17:48

Har du prøvet at pille den USB strømspareskinne fra, for at kunne udelukke at det er den der er skyld i problemerne?

Udelukkelsesmetoden virker hver gang!

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 03-01-05 22:10

Hej Ortman

Det kan være en slap fjerde eller lign. Jeg har et mus som opførte sig sådan det rettet sig når det fik en grundig rensning af ruller og fik strammet fjerdre på styrrullen op. Jeg har en Microsoft intellipoint mus??

Hilsen Colin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-05 00:26

Coliniiii: optical mus (Mus uden ruller/fjeder)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 04-01-05 20:31

Hej pallebhansen,
OOPs!!! sorry
Hilsen C.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-05 20:22

(Det må så være en HUN mus med mussetyfus)

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 10-07-05 07:31

Tak for svaret pallebhansen.