/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust i opvaskemaskine
Fra : Lisama
Vist : 3889 gange
20 point
Dato : 28-12-04 10:38

Jeg har engang hørt at man kan smørre det hvide gitter i sin opvaskemaskine de steder der er gået hul og jernet er rustet, for at forhindre "flyverust". Men jeg kan ikke huske hvad det er man skal smørre med!?

Lisa

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-04 11:10

emalielak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-04 11:22
Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 28-12-04 21:17

Har du fået rust i opvaskemaskinen er det ikke til at slippe af med. Dukan begrænse det ved at forsegle stedet med emaljelak, men i revner og sprækker samt kringelkroge på dit bestik, sidder stadig rust, som vil "flyve" i opvaskemaskinen. Det eneste effektive der er at gøre, er at undgå problemet opstår.
Det bestik du møder med rustpletter skal omgående renses med et pudsemiddel eller rustfjerner. Ellers vil problemet eskalere.
Desværre.

Accepteret svar
Fra : Othilde

Modtaget 20 point
Dato : 31-12-04 13:51

Emalielak alene duer ikke. Det vil hurtigt skalle af, hvis det blot males oven på de rustne steder. Det er absolut nødvendigt enten først at slibe stederne helt fri for rust - og nødvendigt enten at male med en rigtig rustbeskytter inden emalielakken eller male med produktet "Hammerite", som er rustbeskytter og lak i én arbejdsgang. Så undgår man besværet med at male to gange, og egentlig slibning er ikke nødvendig. Man skal blot fjerne løs rust med en stiv børste (har du ikke en lille stål- eller messingbørste, så brug en gammel stiv tandbørste, der kan komme helt ind i hjørnerne, hvis det er der rusten har sat sig).
Jeg har selv brugt sidstnævnte metode med fint resultat - og det holder - selv efter 5-6 år er rusten ikke kommet igen

Othilde

Godkendelse af svar
Fra : Lisama

Dato : 01-01-05 16:47

Tak for svaret Othilde.