/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Rensning af uldent sofabetræk
Fra : mkibsgaard
Vist : 13751 gange
70 point
Dato : 28-12-04 09:40

Vi har overtaget en sofa og to stole fra et hjem med hund, og de trænger til en grundig rengøring på alle flader. Betrækket er imidlertid af uld (grønlandsk uld) og jeg er bange for hvad der sker, hvis jeg bruger en tæppe/møbelrenser. I farveforretningen, hvor jeg kan leje renseren fortæller de mig at det kan lade sig gøre, men når jeg læser brugsanvisningen på shampooen står der "bør ikke bruges til tekstiler der krymper", så jeg er blevet lift usikker.
Er der nogen der har erfaring med et lignende problem, og har fundet løsningen ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-04 09:58

der findes fimaer der rense sofa'er koster dog ca 1500 kr for en 3 per. sofa mener jeg at kunne huske

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 03-01-05 23:00

Jeg vil selv rense min sofa, når nu nogen er i tvivl

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 05-01-05 00:22

Problemet er ikke så meget shampooén, problemet er med en tæppeextractions maskine(det hedder det altså) at den vil gøre betrækket alt for vådt, og du derfor risikerer at stoffet trækker sig skævt når det tørrer, du kan dog risikere at shampooén vasker farverne mere eller mindre af, prøv derfor min metode på et usynligt sted på møblet, først.
Sådan gør man, hvis det bare er almindeligt daglig snavs der sidder på stoffet:
1 spiseskefuld vaskepulver (Collour) opløses i ca 5 ltr vand. Tag derefter en bilsvamp og pres ned i vandet, klem på svampen til der kun kommer skum fra den og brug skummet til at vaske med, ved at massere sæbeskummet ned i stoffet. Du undgår at gøre stoffet gennemblødt, så det tørrer skævt op. Herefter skal stoffet tørre, du kan fremskynde proccessen ved at slå ned i stoffet med et vaskeskind.
god fornøjelse med arbejdet. MVH Smukke Erik.

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 05-01-05 00:23

Problemet er ikke så meget shampooén, problemet er med en tæppeextractions maskine(det hedder det altså) at den vil gøre betrækket alt for vådt, og du derfor risikerer at stoffet trækker sig skævt når det tørrer, du kan dog risikere at shampooén vasker farverne mere eller mindre af, prøv derfor min metode på et usynligt sted på møblet, først.
Sådan gør man, hvis det bare er almindeligt daglig snavs der sidder på stoffet:
1 spiseskefuld vaskepulver (Collour) opløses i ca 5 ltr vand. Tag derefter en bilsvamp og pres ned i vandet, klem på svampen til der kun kommer skum fra den og brug skummet til at vaske med, ved at massere sæbeskummet ned i stoffet. Du undgår at gøre stoffet gennemblødt, så det tørrer skævt op. Herefter skal stoffet tørre, du kan fremskynde proccessen ved at slå ned i stoffet med et vaskeskind.
god fornøjelse med arbejdet. MVH Smukke Erik.

Kommentar
Fra : KGN3

Dato : 05-01-05 23:52

der findes tæppe rens på dåse, som også bruges i biler,
det er let at bruge.

kgn

Accepteret svar
Fra : Lisama

Modtaget 70 point
Dato : 21-01-05 10:30

Jeg har engang haft to gamle lænestole også med noget blåt uldent stof. Dem rengjorde jeg med ganske almindeligt møbelrens, man kan købe i IKEA - det tager også lugten af gammelt... Det gør iøvrigt ikke stoffet for vådt, så jeg tror ikke du kommer ud for krympeproblemet...

Godkendelse af svar
Fra : mkibsgaard

Dato : 10-05-05 11:41

Tak for svaret Lisama.