/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hjælp.
Fra : monav
Vist : 648 gange
20 point
Dato : 27-12-04 22:54

hvordan er jeg stilletmed hensyn til hjælp. vi har et hus sammen og skal flytte fra hinnanden, men han kan ikke købe huset. jeg har ikke råd til at betale husleje 2 steder og vil derfor høre om hvad jeg kan få af hjælp hvis han bliver boende og jeg flytter. vi vil forsøge at leje noget ud, for at han kan blive boende, men jeg har ikke råd til at betale fuld husleje. Kan jeg få boligstøtte selv om jeg ejer det ½ af huset. jeg har 4 børn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 23:01

Du kan ikke få noget hjælp.
Hvis I flytter fra hinanden, og han ikke har råd til at købe din halvdel, vil den bedste løsning for dig være at det skal sælges.
Alt andet vil blive noget rod, med fælles bestemmelses og råderet over et hus.
Og en evt. lejeindtægt vil du blive beskattet af fordi de er medejer, og vil yderligere forringe dine muligheder for at søge boligydelse, da lejeindtægten betragtes som personlig indkomst.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-12-04 23:05

Såfremt brudet er definitivt kan jeg ikke se hvad dit problem er mht. betaling af husleje i huset. Enten må han købe dig ud eller huset må sælges. Sådan er det desværre at gå fra hinanden.

Du kan læse meget mere om boligsikring m.m. her:
http://www.social.dk/kontante_ydelser/boligstoette.html

Pøj Pøj med det hele...

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 20 point
Dato : 29-12-04 20:20

Du kan godt få boligsikring. Ganskevist skal en lejeindtægt medregnes i din indtægt, men så meget tjener i nok ikke ved at leje ud. I kan jo også lave en skriftlig aftale om at han bliver boende og afholder alle udgifter og indtægter. Så skulle lejeindtægten ikke være et problem. men i skal selvfølgelig selv indbyrdes overholde denne aftale, da det ellers er bedrageri. Du skal dog være opmærksom på, at står du på lånene i huset, vil du få fradraget for din andel af renterne hertil uanset hvem der betaler dem.

Muligvis kan du også, alt efter dine økonomiske forhold få hjælp til at betale indskud efter lov om aktiv socialpolitik. Eller et kommunegaranteret indskudslån. Især hvis du ved ansøgningen begrunder det med, at du ikke kan blive boende af hensyn til børnene, da jeres samliv er blevet så kritisk at det går ud over ungerne. Og det gør det tit når to bliver boende sammen i længere tid til trods for at samlivet er ophørt.

Dova skriver meget kategorisk at du ikke kan få boligydelse. Det er da også rigtigt med mindre du er pensionist, for det er kun pensionister der får ydelse. Andre får Boligsikring. Og det kan du få. Det er ikke et problem at du ejer halvdelen af et hus, når du på grund af samlivsophævelse ikke kan blive boende der.

Så hvis du ellers opfylder kravene til boligsikring (indtægt, størrelse, antal beboere, og om du får erstatning fra dit eller dat) så kan du godt få det. Dit halve hus er ikke et problem. Det er i hvert fald min profesionelle erfaring

Med venlig hilsen
Felix30

Godkendelse af svar
Fra : monav

Dato : 30-12-04 10:48

Tak for svaret felix30. det virker meget sansynligt det du skriver. jeg har selv prøvet på at læse lovene og paragrafferne og er nået frem til næsten det sammen.

det virker som om du er inde i sagerne,

tak for svarene.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-12-04 21:28

tja jeg lever af det