/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jordslåget fuge på badeværelse?
Fra : dengalemand
Vist : 8230 gange
100 point
Dato : 27-12-04 22:10

Hvordan fjerner man den jordslåget farve fra cilikone fugen på et badeværelse, ud over at fjerne fugen og erstatte den med en ny?

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-04 22:16

Spørgsmålet har tidligere været besvaret her på siden.

Så et tip på TV, hvor fugen "renses" for mugpletter med silikonefjerner. Midlet påsmøres og sidder og arbejder 5 - 10 minutter, hvorefter det tørres af.

Reelt set er der kun en vej til effektiv at undgå mugne/jordslåede fuger:
- Udluftning
- Aftørring af vægge og grundigt i hjørner efter hvert bad
- Er skaden sket og det sidder dybt, fjernes fugen og erstattes med en ny (husk det skal være vådrums silikone)

Et mekanisk sug på badeværenset er at foretrække. Og min erfaring siger mig at det ikke kan blive kraftigt nok.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 27-12-04 22:23

du skal undersøge, om der er trukket vand/fugt ind bag ved fugen, altså ind i væggen....

og med hensyn til sug, kan du skaffe alt det kraftige sug du lyster, men hvis sugeren ikke kan få luft udenfra rummet virker den ikke, du skal have enten en friskluft ventil eller også en revne forneden ved døren...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-12-04 23:42

SANITETSSILICONE der er noget antifugtmiddel i

Kommentar
Fra : janik

Dato : 28-12-04 00:11

Det kan du ikke fjerne dengalemand .de gummifuger vi har lavet for år tilbage
er der ikke antimug middel i .
Idag laves de fleste gummifuger med antimug middel i.
Alfix lavet et godt produkt i gummifuger.
Så du bliver nødt til at skære de gamle fuger ud .

Kommentar
Fra : stj

Dato : 28-12-04 08:10

Du kan evt. prøve at komme ren klorin i en tom sprayflaske,
sprøjte fugerne og lade det stå natten over.
Dette gør vi ca. en gang om måneden. Inden vi startede på dette var fugerne
også mørke, men nu er de fine hele tiden.

mvh.
stj

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-12-04 12:33

Mug kan sikkert fjernes med Klorin eller atamon (lugter mindre)

Godkendelse af svar
Fra : dengalemand

Dato : 28-12-04 17:21

Tak for svaret Splitcane. Det er heldigvis ikke mit badeværelse, men nogle af mine "klienter" som spurgte. De skulle selfølgelig havde sat en suger til, det er logik, men når skaden nu er sket, så virker det som den nemmeste vej og hurtigste.
Godt Nytår