/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
IDE-Kontroller
Fra : Crucifix
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 16-08-02 00:29

Jeg er på udkig efter en IDE-kontroller (UDEN RAID), da jeg gerne vil have en ny HD men jeg vil ikke smide de gamle ud.

Er det overhovedet en god ide (IDE..get it?)at anskaffe sig en kontroller?? Virker de overhovedet?

Hvad kan I anbelfale? Skal/skal ikke og hvilken?

Jeg kommer hjem igen på Lørdag så I har lidt tid til at finde på en løsning

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 18-08-02 00:24

Det jeg efterlyser er: Gode råd til anskaffelse af IDEkontroller.
den skal self. sidde i en PCI port. Jeg behøver ikke at vide hvilken specifik kontroller jeg skal købe. Desuden skrev jeg vist intet om at den skulle levers på sjælland. De fleste sælger online og får posten til at levere den.
Men hvis det er vigtigt, så tænkte jeg på en 80GB IDE100 HD som jeg vil have en kontroller til.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-02 00:27

Jeg har selv prøve installere IDE-kontrollere i et PCI-slot både med og uden RAID. OG selvom at du ikke skal bruge RAID behøver du ikke absolut at gå uden om kontrollere med RAID da de sagtens kan kører som en almindelig IDE-kontroller. Og idag behøver der ikke at være den store prisforskel. Og de kan selvføgelig fås mange steder. Jeg har prøvet en der kun kostede kroner 370,- med moms, og den fungerede fint både med og uden RAID. Det var en Iwill SIDE RAID66, men den findes også i en hurtigere udgave i form af Iwill SIDE RAID100. Sidstnævnte kører som navnet antyder med ATA100.

Mine erfaringer er gode, for det virker bare. De har egen BIOS som selv registrere hvad kontrolleren har tilsluttet af drev. Og nogle kan konfigureres ved at man under opstarten trykker på en eller flere taster, nogenlunde som når man skal konfigurere system BIOS'en. Og afhængig af hvilket styresystem man kører med skal der sansynligvis også installeres en driver. I Windows kører de i princippet på samme måde som en SCSI-kontroller.

Det eneste minus jeg har observeret er at Windows bliver langsommere jo flere diskdrev man installere, men dette hat intet med det ekstra kontrolerkort at gøre. Dette har jeg også observeret uden nogen ekstra IDE-kontroller. Men medmindre du kører med digital lyd/video-redigering resourcekrævende spil eller andet hvor hasigheden kan være kritisk, så behøver dette ikke at være noget problem. Ellers kan du købe en harddisk-skuffe så du har mulighed for at tage disken ud (gør det ikke medens maskinen kører, der kan opstå problemer).

Meget kort må svaret derfor være at det kan du sagten, det behøver ikke at være dyrt, og det er heller ikke spor svært at få det til at fungere (ihvertfald ikke i Windows).

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Godkendelse af svar
Fra : Crucifix

Dato : 19-08-02 18:04

Jeg takker for den udemærket besvarelse, det var bare lige det jeg ville vide. Man kan jo få mange ting til PC hvor det rent praktisk er noget lort men teoretisk lød det meget godt.