/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
dagslængden...
Fra : Anders_Pape
Vist : 3778 gange
20 point
Dato : 15-08-02 21:09

Hvor på jorden er dagslængden den samme som hos os(på den samme dato)?

Accepteret svar
Fra : findovia

Modtaget 30 point
Dato : 15-08-02 22:45

Det er den på samme breddegrad hele jorden rundt samt på den tilsvarende breddegrad på den sydlige halvkugle.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-08-02 07:56

den samme breddegrad hele jorden rundt, er ok. men dæleme ikke på den sydlige halvkugle når det skal være samme dato, for de har vintertid nu, og den sydlige halvkugle vender lige nu væk fra solen, så deres døgnlængde er meget kortere end vores...

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 16-08-02 09:14

Melander har helt ret. Jeg tænkte på, at dagslængdevariationen var den samme på den sydlige halvkugle.

Kommentar
Fra : Anders_Pape

Dato : 20-08-02 16:32

Ja, men hvorfor...

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 20-08-02 16:52

Fordi dagslængden varierer med breddegraden. På ækvator (breddgrad=0 grader) er dag og nat lige lange (12 timer). På Nordpolen (breddegrad=90 grader) varer en dag et halvt år. Dette er ikke helt korrekt; men det skulle anskueliggøre, at daglængden varierer med breddegraden, hvor alle steder med samme breddegrad har samme daglængde og daglængdevariation. Fænomenet skyldes jordaksens hældning.