/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
flere hd´er i pcen
Fra : dr0zie
Vist : 570 gange
50 point
Dato : 27-12-04 13:34

Har et server kabinet hvor der er plads til mange hder men det kabel som kører fra motherboardet til hden er der kun plads til 2 hder på og jeg vil meget gerne monterer 3 styk i pcen for har allerede en monteret på en usb2 box, men hvad kan jeg gøre kan man købe et kabel der deler sig i 3? eller en form for adapter???
Og kan ikke sætte den til cd-rom kablet for der sidder allrede 2 cd-rommer i

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 13:37

På bundkortet er der et stik til næste kabel/hd, det bruger du.
Hd kobles til det yderste stik på ledningen, der må ikke være en
"blindtarm" på kablet, derfor.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-12-04 13:37

Du kan montere en ekstra ide controller - eller et S-ATA interface og Sata diske.
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=452&ProductCategoryID=284

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 13:44

: Teil Der er ikkke flere stik på bundkortet der kun 3 et til hderne et til cdromerne et til diskettedrev

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 13:44

JensT ingen billigere måde at klare det på?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 13:53

Ledigt stik på ledningen til cd-drev ?
Det kan bruges.

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 14:14

jamen som sagt oven over er der ingen ledige stik nogen steder kan man få et ide kabel med 3 stik på?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-12-04 14:27

dr0zie - nope - Der er kun 2 porte på hver IDE - en master og en slave

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 14:31

nedtur intet man kan gøre?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 14:31

Skaf et tårn til og lav et LAN

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 14:32

mmmm har jeg hehe :)
Men det er besværligt :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-04 14:37

Skift de to hd ud til nogle der rummer mere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-12-04 14:41

Hvert IDE-stik på bundkortet kan håndtere to diske/drev (master og slave). De fleste IDE-kabler er derfor med tre stik, et til at sætte i bundkortet og et til hver af de to stik. Du skal blot købe sådanne to kabler. Det ene kabel bruger du i det stik hvor du idag har din hd siddende, og det andet i det stik hvor du har dit CD-ROM drev. Men husk! der kan KUN være eet drev som er sat som master og eet drev som er sat som slave på samme kabel. Dette bliver valgt automatisk hvis alle dine drev er sat til "kable select", du skal blot så sørge for at den disk du har dit styresystem på sidder yderst på det kabel som sidder i det stik du idag bruger til din harddisk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-12-04 14:44

Foresten, ja! du kan sagtens have både en harddisk og et CD-ROM drev på samme kabel.

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 27-12-04 14:44

Forstår ikke helt

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-12-04 14:58

Meget kort. Hvert IDE-stik han håndtere op til to diske. Det vil sige at du med to IDE-stik kan have op til fire diske (Vi regner her et CD-ROM drev som en disk).

For at controleren skal kunne genkende diskene skal de have en adresse. Disse adresser har man valgt at kalde "master" og "slave" (vælges med jumpere bag på den enkelte disk) Her har man også mulighed for at vælge den tredje mulighed "cable select".

Hvis der ikke direkte står nogen anvisninger om jumperindstillingerne på dit CD-ROM drev og din harddisk vil jeg anbefale dig at gå ind på producentens hjemmeside og finde den der.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-04 16:52

Du kan tilslutte 4 alm. harddiske ekstra med dette kort.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=47073
100 MBps / 2 Kanale(r) / PCI / ATA-100 / JBOD / RAID 0 / RAID 1 / RAID 10

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-12-04 17:03

Kære Emesen. Jeg tror ikke at dr0zie har brug for RAID. Så derfor tror jeg at en Promise Ultra133 som både er hurtigere og billigere og som jeg personligt har gode erfaringer med ville være bedre til ham. Men jeg mener at hans problem nok mere går i retningen af at han ikke helt forstår hvordan tingene hænger sammen, og at han i virkeligheden har det han skal bruge allerede.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-04 17:38

Ja Soren_Steen_Nielsen det er nok muligt.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 28-12-04 19:46

man kan købe en raid kotroller der kan bruges uden raid
min koster 290.kr

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 28-12-04 22:46

ved du hvor?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 29-12-04 14:03

Hvis vi absolut skal ind på noget med en ekstra controler vil jeg anbefale en Promise Ultra133 TX2 som kan købes hos Zitech Computer for 445 kroner. Den kører ikke RAID, men ud fra hvad jeg kan læse er det heller ikke hvad du har brug for. Den har drivere til både Windows 95/98/ME/NT/2000/XP, Novel Netware, og Linux, og supporterer harddiske som er større en 137 gigabytes. Den har to IDE-stik således at du vil få ialt fire IDE-stik. Og OK, der vil være en mindre gevinst m.h.t hastighed hvis du kun har een harddisk på hvert kabel, og du behøver så ikke at bekymre om master/slave o.s.v.. Men læs den i øvrigt gode og letforståelige (engelske) brugsanvisning inden du installerer den! Den beskriver punkt for punkt hvad man skal gøre.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-12-04 14:57
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-04 17:10

Det er meget godt ultra2, men hvor i al verden finder man denne eller nogen anden løsdel til en komputer inde på deres side? Jeg som bor ovre i København ville aldrig købe noget hos dem via internettet ganske enkelt fordi at man ikke kan finde tingene. Jeg har ellers købt flere andre ting hos flere andre jyske internetbutikker.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-12-04 19:09

hr steen
nu er det jo nemt at vide hvor de forskellige bor

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-12-04 19:11

ht teil

lav et lan?vi er måske nogle der ikke ved hvad det er
så forklaring udbedes

Godkendelse af svar
Fra : dr0zie

Dato : 12-01-06 22:48

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.