/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk problemer
Fra : cccf
Vist : 410 gange
100 point
Dato : 27-12-04 11:42

Hvordan får jeg renset min harddisk ?
Jeg har forsøgt at indstallere win xp og nu kan jeg hverken det ene eller andet .
Der kommer et stort blåt billede med negativ hvid skrift hvor der blandt andet står at den vil lukke PC ned for ikke at beskadige den. Jeg kan godt formatere den og starte med at lægge win xp ind igen med så opstår problemet igen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-04 11:58

Det kan være din harddisk der driller, men det kan bestemt også være en driver der driller.
Når du installerer Windows XP så deaktiver onboard lydkort/netkort i BIOS og lad være med, at installere nogen drivere før Windows er fuldt installeret.
Hvis du kunne skrive hvad der står i fejlkoden vil det måske kunne give et fingerpeg om hvor problemet ligger.
Hvis en driver driller under Windows installationen vil den sikkert kunne installeres når Windows kører. Især lydkort og grafikkort drivere er kendt for at kunne forårsage en fejl som den du oplever.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 27-12-04 12:03

OK
Det prøver jeg,.

Kommentar
Fra : ibjc

Dato : 27-12-04 15:52

Kør Fdisk slet alle partioner (ALLE DATA GÅR TABT) boot op og gå i setup (under boot) det er gerne med DEL, sæt nu første bootdrive til at være din CDrom drev, sæt Windows CD i og boot igen, nu vil windows begynde at installere.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-12-04 17:31

har prøvet det samme og her har xp nok en lille mangel for hvis man ikke har en boot diskette så er man kørt fast.
fordi den ikke kan lave en f-disk; man får kun dette blå billede

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-12-04 09:52

Hvordan får jeg hentet en f-disk. Jeg har en hard disk med win xp på som jeg kan arbejde med og som jeg også bruger til at tale med jer.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 28-12-04 10:02

Jeg vil lige beskrive hvad det er jeg gør. Det er harddiske som før kørte i NTFS jeg ikke kan indstallere på.
Jeg sætter min win xp i cd drev og booter på den, sletter partion og og laver en ny så formaterer den på ny partion og begynder at hente indstallationsfiler når den har gjort det starter pc op igen og med blå skærm og skriver blandt andet UNMOUNTABLE BOOT VOLUME og beder mig om at lukke pc for ikke at beskadige den.
Og så kan jeg ikke komme videre. Jeg syntes det er mærkeligt når den har formateret den skulle den jo være ren.
Kan det have noget at gøre med at det er NTFS der har ligget på den fra starten? og hvordan får jeg lagt win ind igen i FAT 32 hvis det var det jeg ville. Jeg kan nemlig kun vælge NTFS når jeg formatere den igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-04 11:23

Der kan være en fejl på disken.
Du kunne hente et program fra producenten af harddisken til at tjekke og rense med.

Er harddisken monteret som før?
Resten af fejlkoden?

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-12-04 15:33

når du formaterer er det ikke selve udformningen af drevet du ændrer! Det er kun indholdet(Eller mangel på samme)!
Her skal du bruge en f-disk. Og der skal du have en boot disk

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 28-12-04 17:01

Tak for svaret BjarneD.