/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 styresystemer
Fra : Luke2000
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 15-08-02 18:49

Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000 ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2 harddiske, hvis det skal bruges.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 18:54

Det letteste ville være at slette alt ---> installere win 98 ---> indsætte win2000 cd-rommen ---> installere 2000
men men men....det gider du sikkert ikke. Har du NTFS eller FAT 32

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-02 19:06

Du kan muligvis have glæde af dette link - så har jeg da ikke lovet for meget.

http://www.vmware.com

Kommentar
Fra : clausbjuul

Dato : 15-08-02 19:27

Det absolut bedste er at skaffe en boot manager, lave en lille partition på en disk med dos (drdos er gratis)
installer bootmanageren på dette drev, installer win98/w2k igen

PS. nogle bootmanagere kan finde evt. os'er og benytte dem med det samme så reinstallering er ikke altid nødvendigt

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 15-08-02 19:30

Jeg har NTFS på den harddisk med windows 2000 og FAT 32 på den anden ... Jeg kan ikke formater begge harddiske da jeg har data som jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-08-02 20:06

Hej Luke,

tja... så er du nok en smule på den... idet hvis du ska' ha et Dual Boot system med Win 98, ska' den helst være installeret først...

men du ka' muligvis gøre det på en lidt bøvlet måde...

la' den harddisk hvorpå du har Fat32 være master... installere Win 98 på den... når det så er gjort, ska' du putte din Win 2000 cd-rom i, og så installere den på din Anden NTFS disk, hvis du er heldig er der en der hedder repair... hvis der ikke er, ka' du installere den oveni den anden version, således den peger mod Win 2000 på den anden disk, så du nu har muligheden for Dual Boot selection når pc'en starter...

men ta' for en sikkerheds skyld backup af det du vil gemme, hvis det er muligt... og jeg vil ikke love eller garantere dig det ikke bliver problemfrit... men det ka' lade sig gøre det er bare besværligt og bøvlet...

men det vil en formattering selvfølgelig også være i dit tilfælde hvor du har data'er du vil gemme... hvis du havde en 3. harddisk ku' du evt. havde flyttet de data'er over på den, eller brugt den som hjælp, men nu kender jeg ikke lige dit system, eller ved hvor mange MB eller GB data det drejer sig om... eller hvor meget plads du har på dine harddiske...

for så ku' du flytte de data'er du vil gemme fra FAT32 disken over på din NTFS disk... formatere den og installere Win 98... derefter ta' FAT32 disken ud... gøre den til slave, og putte disken med Win 2000 ind som Master igen, flytte de data'er fra FAT32 samt de andre data'er du vil gemme fra NTFS disken over på FAT32 disken, formatere NTFS disken...
putte FAT32 disken med Win98 ind som master igen, og NTFS som slave... put Win 2000 CD-rommen i, og installere Win 2000 på NTFS disken, og så kopiere de Data'er fra NTFS disken du har gemt tilbage igen... men det er dælme også en bøvlet omgang...

så umiddelbart holder jeg mig til det første forslag... men tænk processen godt igennem før du går igang... og sørg for at der ikke opstår rettigheds problemer med filer fra den gamle installation af Win 2000 og så den nye installeret, så du ka' få fat i dine filer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 23:48

husk nu det vigtigste en ghost backup INDEN du starter !!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 16-08-02 01:56

zonker har ret men du skal bare købe et "safety card" så er problemet løst og du kan køre med 5 styresystemer hvis du har lyst til det

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-08-02 11:05

ehm Kristian nu vil jeg absolut IKKE anbefale en som ikke kender så meget til elektronik og indmaden i en computer, at begynde at rode med strømførende ledninger og kontakter.

Faktisk risikerer han at brænde hele maskineriet af, så løsningen er nok ikke så ligetil. Jeg ville blive ved softwarebaseret løsning.

Løsningen er simpel og ligetil.....

Få fat i partition magic eller et andet program som kan det samme og følg nedenstående vejledning :

Sæt den partition som du har windows 2000 på som skjult partition, installer herefter windows 98 på den anden partition.

Nu kommer det smarte... i partition magic har du mulighed for direkte at boote en anden partition, dette gør du hver gang du ønsker at starte det andet OS op. Det kræver bare at du har dette bootprogram liggende på begge maskiner..

Husk samtidig at dine bootpartitioner for begge OS skal ligge indefor de første 8 GB for at fungere.....

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-08-02 11:06

PS : Du kan også bruge denne metode hvis du vælger at bruge en bootmanager istedet for. Så fravælger du bare den boot option som ligger i partition magic...

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-08-02 11:13

Zonker, det kan du selvfølgelig have ret i og jeg ved godt at det kan gå galt, men jeg vil helt klart anbefale den metode hvis ellers at Luke2000 har lidt check på elektronik, da jeg ihvertfald er meget glad for metoden - selvom den er lidt anderledes....Men ellers vil jeg også helt klart anbefale Partition Magic det er klart det bedste program til den slags istedet for alle mulige små programer man kan finde på nettet.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-08-02 12:14

*S*

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 20-08-02 18:02

jeg kan ikke bruge svaret til en skid men du fik mig da ikke til at sidde 2 timer og rode med noget lort fordi en eller anden idiot beslutter sig at svare på noget han ikke ved en SKID om

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-08-02 18:22

Hej Luke,

øh... har du egentlig fået løst dit problem eller døjer du stadigvæk med det?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:47

Luke2000 wrote:
> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000
> ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid
> .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2
> harddiske, hvis det skal bruges.

Det er ikke noget problem. Du behøver ikke engang to harddiske. 2
partitioner på den samme harddisk er nok. Hvordan man gør det ved jeg
imidlertid ikke, da jeg kører Win2000, og den kan jo det hele : )

Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden harddisk, så
burde en bootmenu komme til syne...

--
Martin K

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 09:56

Martin K skrev:

> Luke2000 wrote:
>> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows 2000
>> ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på samme tid
>> .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg har 2
>> harddiske, hvis det skal bruges.

> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden
> harddisk, så burde en bootmenu komme til syne...

Nej, man skal installere win98 først, det er win2000 der laver
bootmenuen

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 10:52

> Det er ikke noget problem. Du behøver ikke engang to harddiske. 2
> partitioner på den samme harddisk er nok. Hvordan man gør det ved jeg
> imidlertid ikke, da jeg kører Win2000, og den kan jo det hele : )

Eller en partition hvor man bruger forskellige biblioteker til de to
styresystemer.

> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden harddisk,

> burde en bootmenu komme til syne...

Start med at formatere din hd. så er du sikker på du ikke blander noget
sammen ;). installer nu 98, og 2000 til sidst. husk under 2000
installationen kommer der vist et skærmbillede hvor der står noget om du vil
beholde det nuværende system.

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad årsagen er at du ikke bare vil køre
med 2000.

mvh Tor Lund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 10:52

Edmund skrev:

> Martin K skrev:
>
>> Luke2000 wrote:
>>> Jeg har en computer hvor jeg skal bruge 2 styresystemer, Windows
>>> 2000 ligger på computeren nu, jeg skal så have Windows 98 ind på
>>> samme tid .. Er der nogen der ved hvordan jeg kan gøre det ??? Jeg
>>> har 2 harddiske, hvis det skal bruges.
>
>> Anyway, så tror jeg bare du skal installere Win98 på den anden
>> harddisk, så burde en bootmenu komme til syne...
>
> Nej, man skal installere win98 først, det er win2000 der laver
> bootmenuen

How do I install Windows® 98/Me after I've installed XP?
http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Husk at dit C-drev med Win2000 skal være fat32

Har du ikke nogle data i win2000 som du vil gemme er det bedste at
installere Win98 på C og så Win2000 på D.M
Mange programmer til Win98 vil også meget gerne smide sine data på
c-drevet.

Hvis du installerer Win98 på d-drevet burde du vel egentlig også
bagefter kunne reparere din win2000 indstallation med Win2000 cden og
på den måde reparere boot. Man kan med WinXP så mon ikke også det virker
i W2000

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 14:08

Edmund skrev:

> Hvis du installerer Win98 på d-drevet burde du vel egentlig også
> bagefter kunne reparere din win2000 indstallation med Win2000 cden og
> på den måde reparere boot. Man kan med WinXP så mon ikke også det
> virker i W2000

En bedre metode: Hvis du altså vil beholde din nuværende W2000

Du har din W2000 på C: går jeg ud fra
Indstaller så Win 98 på D:
Indstaller så en helt ny W2000 på E: Så for du en bootmenu med to W2000
og en Win98
Du kan så bagefter vælge at slette den nye install af W2000

Hvis du ikke ønsker at beholde nr.2 install af W2000 kan du hvis du vil
spare tid afbryde W2000 installationer når den genstarter første gang.
Når der kommer en bootmenu frem hvor du kan vælge mellem Win98 og W2000
start så win98 og ret boot.ini filen der er på c-drevet, så den passer
til din gamle W2000.

Inden du starter indstallation af noget som helst ville jeg tage en kopi
af alle rodfilerne på c-drevet og komme dem på diskette. Især filene
NTLDR og ntdetect.com er vigtige hvis noget skulle gå galt.
Når du så har fået alt til at køre, tag så igen en kopi af alle
rodfilerne især bootsect.dos

Disse filer er rare at have hvis man en gang skal starte helt forfra,
man kan så slippe for at køre en eksta install af W2000

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 19:18

On Fri, 16 Aug 2002 15:07:33 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:

>Indstaller så Win 98 på D:

Kan man det?

--
Jens

Kinky is using a feather. Perverted is using the whole chicken.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 19:22

Jens Petersen skrev:
>> Indstaller så Win 98 på D:
>
> Kan man det?

Ja, hvis både c og d er fat32
I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
D:\windows

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 20:05

On Fri, 16 Aug 2002 20:21:30 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:

>> Kan man det?
>
>Ja, hvis både c og d er fat32
>I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
>D:\windows

Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
Dos kun kunne installeres på C:

--
Jens

Ain't nobody here but us chickens.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 20:13

Jens Petersen skrev:
>> Ja, hvis både c og d er fat32
>> I starten af Win98 installation kan man skrive at det skal være på
>> D:\windows
>
> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
> Dos kun kunne installeres på C:

Jeg blev også først klar over det for en måned siden
Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 13:54

On Fri, 16 Aug 2002 21:13:18 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:

>> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater af
>> Dos kun kunne installeres på C:
>
>Jeg blev også først klar over det for en måned siden
>Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H

Men så KRÆVER den vel at boote fra C: og har systemfiler liggende der
og resten af systemet på E:

Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.

--
Jens

Even Murphy's Law doesn't work all the time.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 09:54

Jens Petersen skrev:

> On Fri, 16 Aug 2002 21:13:18 +0200, "Edmund" <edm@os.invalid> wrote:
>
>>> Nå, ikke fordi jeg vil gøre det, jeg mente bare at Dos og derivater
>>> af Dos kun kunne installeres på C:
>>
>> Jeg blev også først klar over det for en måned siden
>> Jeg har pt en win98 på mit E-drev og XP på D og H
>
> Men så KRÆVER den vel at boote fra C: og har systemfiler liggende der
> og resten af systemet på E:

Det er ihvertfald sådan jeg har gjort det. om det så er muligt at gøre
det anderledes med de moderne motherboards tør jeg ikke sige.

> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.

Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 21:03

Edmund wrote:
>> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
>
Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
ud af det.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 23:01

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> wrote in message
news:R3T79.83$9H1.2033@news.get2net.dk...
> Edmund wrote:
> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
> >
> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
> ud af det.

Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

/LarsS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 22:03

On Mon, 19 Aug 2002 00:01:16 +0200, "LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk>
wrote:

>> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
>> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i
>> >
>> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
>> ud af det.
>
>Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
>den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

Men hvor mange programmer virker så, når du har installeret Win98 på
d: og derefter fjerner c: så d: bliver til c:?

På NT beholder den det drevbogstav den er blevet tildelt og kan derfor
virke uden at der er et c: drev.

--
Jens

But someone has to do it!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 01:30

Jens Petersen skrev:
> LarsS skrev:

> >> >> Win NT kan boote fra primær slave uden at der er en primær master.
> >> > Ja, det fandt jeg ud af en dag jeg satte harddisken forkert i

> >> Surprice. Det kan WinMe også. Jeg fortæller ikke, hvordan jeg fandt
> >> ud af det.

> >Nåja, det ka win98 da osse, i bios-boot vælges hd,
> >den blir så til C (bootdrev) uanset hvor den sidder.

> Men hvor mange programmer virker så, når du har installeret Win98 på
> d: og derefter fjerner c: så d: bliver til c:?
> På NT beholder den det drevbogstav den er blevet tildelt og kan derfor
> virke uden at der er et c: drev.

Jamen der er jo ikke noget med at "fjerne C så D blir C". BEGGE hd
sidder altid i systemet, i bios skiftes simpelthen bootdisk og dermed
skifter hd bogstav. (I bios kan boot-hd vælges og denne blir C, uanset
hvor på controlleren den sidder, lissom der iøvrigt kan vælges scsi-hd
som bootdisk og så blir dén C=bootdisk, og det vil jo osse sige at
alle windows er installeret mens bootdisk=C). Med 2 aktive, primære
hd (som altså kan skiftes mellem C=bootdisk og D) blir "første" logiske
hd (ligemeget hvor den sidder, men altså den logiske hd der sidder først
på controlleren) så altid E, og den bruger jeg så til "fælles" mapper
(Favorites, OE-lagring, download, etc.) og til fælles små-programmer
& utils for de aktive boot-diske (med hver sit windows).

/LarsS

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 21-08-02 14:12

Jeg har fået lavet det med jeg fandt selv ud af det .. den nemmeste måde jeg kan se er at formater den ene harddisk installer dos - Køre en f-disk og dele hardisken op - Installer windows 98 på den harddisk med dos, og bagefter installler windows 2000 på den anden hardisk.

Jeg skulle bruge windows 98 til noget hardware som kun kan køre med windows 98.