/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med eng. win: Æ Ø og Å
Fra : jesperc201
Vist : 364 gange
40 point
Dato : 26-12-04 20:46

Jeg har ervervet mig en old gammel bærbar, som (uheldigvis) kører med engelsk windows, hvilket vil sige at bokstaverne Æ, Ø og Å ikke kan skrives. De findes på keyboard'et men det er andre tegn som kommer frem når der trykkes.

Den kører windows 95

Computeren har ikke cdrom-drev, så geninstallering med dansk version er udelukket.
Den har heller ikke adgang til nettet.

Har prøvet:
Jeg har prøvet at ændre fra engelsk til dansk i region (kontrolpanel), men det ændrede desværre ingenting.
Jeg har også forsøgt at ændre det i kontrolpanel -Keyboard properties - language, men så skriver den "Windows could not copy the Danish file. Make sure the disk is in your drive.."
Hvis jeg går i keyboard layouts via regedit, så findes kbdda.kbd (dansk)....... i en mappe som hedder 00000406, hvilket OVERHOVED ikke giver mening for mig, da pc'en jo siger at den mangler.

Hvordan får jeg ændret det til dansk layout så jeg kan skrive Æ, Ø og Å????

Accepteret svar
Fra : Coliniiii

Modtaget 50 point
Dato : 26-12-04 21:18

Hej jesperc201

Win 95 er baseret på Dos du skal ændre "Config.sys" i notepad således at der er en linier som følgende
country=045,850,c:\windows\comand\country.sys

PS: 045=Danmark 850=nordisk sprog Bl.a ÆÅØ

Det er længe siden at vi brugt DOS. Vi bruger kun registeringsbase nu!!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 21:31

Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke der er en mulighed. Men prøv med norsk. Da det er den samme karaktersæt som Dansk.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : jesperc201

Dato : 26-12-04 22:51

Har fået det løst (ved egen hjælp)... Men tak alligevel.. :)

Hvis der er nogen der sidder med samme problem kan de skrive: jesperc20@hotmail.com

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 07:09

jesper du kunne jo lægge din "opdagelse" ind under tips - der er sikkert mange der gerne ville vide hvordan du løste det - og det gør det nemmere for brugere at finde frem til netop det

Kommentar
Fra : jesperc201

Dato : 27-12-04 13:10

Det kan jeg ikke, den skriver at jeg skal være superbruger..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 19:11

skriv det tip - jeg mener det er noget der burde være i basen her - du kan jo oprette dig som superbruger

Godkendelse af svar
Fra : jesperc201

Dato : 27-12-04 21:54

Tak for svaret Coliniiii.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 27-12-04 23:03

Hej jesperc201

Selv tak.

Colin