/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
SEKUNDER FØR DØDEN -
Fra : Strandkro
Vist : 1198 gange
15 point
Dato : 26-12-04 20:42

DØDSKAMP PÅ GRUND AF UHELBREDELIGE SYGDOM.
Hvis man er i bevidshed sekunder før døden indtræder - hvilken følelse eller tanker kan mon løbe gennem ens hjerne ?
Chok ?
Frygt ?
En fredfyld beroligende følelse ?
Nysgerrighed ?
Glæde over at lidelsen får enende.
Følelse af sorg
Manblive undskabsfuld mod sig selv.
Gælskab over magtesløshed ?
Dødsøjeblikket er et livets største orgasme !
Dødsøjeblikket eksisterer i realiteten slet ikke !

Det næstespærgsmål bive temaet omkrig. Kan man opleve sin egen død ?
Hvad tænke en dødsdømt forbryder i elektriskestål - kort før strømmen sættes til ?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-04 21:04

Altså strandkro... fortæl nu hvor den voldsomme fokusering på døden kommer fra? Det er meget nemmere at snakke om, når man ved, hvorfor spørgsmålet bliver stillet....

Vaxen

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 26-12-04 21:15

Svaret vil nok være individuelt fra person til person.
Bliver det en glæde at slippe herrfa ? (har man evt været syg længe ?)
Eller har man lige fået sygdomme dianortiseret ? = Så vil det nok meste være Chok og Frygt der fylder ens hoved.
Hvad tror man på ? (kommer man evt i himlen ? eller er livet bare slut ?)
Disse ting spiller jo en væsenlig rolle.

Gælskab over magtesløshed ? = Hvis man har været syg så længe at man har accepteret det, kan det være rat at vide det nu er slut. Derved slipper man for den kamp der har fyldt hoved så længe.

Man blive ondskabsfuld mod sig selv. = Mugligvis, hvis man evt er syg pga alkohold eller misbug. Måske mener man at det er Guds straf pga tidliger dårlig opførsel over for andre.

Der findes ikke et svar der kan generalisere.
Det vil være forskelligt fra meneske til meneske.

Off topic, Hvad er du ved at læse til ?
Husk at acceptrer svar, jeg kan se at du har glemt det fra sidste gang du stillede spg :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-04 21:21

Prøv dine teorier og fortæl gerne om resultatet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 21:59

Teil

Hold nu lige op.

Læs Strandkro's profil og se hvilken type spørgsmål han/hun har stillet i den korte tid han/hun har været på Kandu.
Så går det nok op for dig at dette IKKE er en SmallTalk-tråd, hvor man kommer med sådanne morsomheder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 22:00
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 22:02

Nåh - det virkede ikke. Men skriv Strandkro i søgefeltet øverst på denne side, så er I der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-04 22:20

Strandkro
De fleste der er ved bevidsthed som du siger, mærker som regel ikke de dør, medmindre der sker et eller andet, en ulykke eller lign. som de ved de højst sandsynligvis ikke kan overleve.
Og hvad folk tænker i en sådan situation, kan man jo af gode grunde ikke spørge dem om.
Alle de teorier om dødskampe eller ligefrem dødskramper eksisterer kun i folks fantasi og overdramatisering af et, for mange mennesker lidt skræmmende og ukendt tabuemne.
Og meget syge bevidstløse mennesker sover bare væk, så dem der evt. er lige ved siden af, mange gange slet ikke opdager at vedkommende er død.
mvh dova

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 26-12-04 23:55

Skulle jo ønske der var et svar på dine spørgsmål du,men lidelser og død,lidelser og befrielse kan jo ikke levende mennesker sige noget om..

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 00:23

Til Vaxen
Prisen for livet er døden ! Det er nødvendigt for nogen at fokusere på emnet pgr afuddannelse - eller
for at skabe underholdning (film osv.)

Prøv: www.rotten.com - der er den mærkeligste form for fokusering på døden !
Derfra er en LINK til - henrettelse af gidsler i IRAK !

Til Trinethk.
Jeg glemte det ikke !
Svarene var utilfredsstillende !
Dit skud - uddannelse - Ja - og lidt mere til !

TEIL
Du er ikke uden humør !

Til Arne Jacobsen
Uden humør blive livet for dyr til at betale for - med døden !

Spørg DOVA om mit spørgsmål om Mars !

Dova
Du har næppe arbejdet med meget syge mennesker - men dit besvarelse er meget logisk !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 00:34

Skudt helt forkert Strandkro, for det har jeg, arbejdet med meget syge mennesker altså.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-12-04 00:50

Strandkro

Din historik viser at alt hvad du har været involveret i fra den dag du blev Kandu'er og til nu, KUN har handlet om religion. Og ikke på den Kristne-gode måde, men kun om det onde. Selvmord f.eks og nu om tanker før døden. Og du fortæller også at dette kun er begyndelsen på en række lignende spørgsmål. Jeg må så sige:

Jeg vil ikke længere deltage i dit personlige trip, der åbenbart kun handler om at gøre dit studie lidt nemmere for dig end for dine medstuderende. Godt forsøgt. Men hvis du ønsker at lære noget og blive god til det du nu er i gang med, så kandu ikke bruge disse tråde til noget. Jeg synes at du er en sørgelig fyr M/K, der i stedet for dette, burde studere dit emne som alle andre gør.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-12-04 00:50

Strandkro

Din historik viser at alt hvad du har været involveret i fra den dag du blev Kandu'er og til nu, KUN har handlet om religion. Og ikke på den Kristne-gode måde, men kun om det onde. Selvmord f.eks og nu om tanker før døden. Og du fortæller også at dette kun er begyndelsen på en række lignende spørgsmål. Jeg må så sige:

Jeg vil ikke længere deltage i dit personlige trip, der åbenbart kun handler om at gøre dit studie lidt nemmere for dig end for dine medstuderende. Godt forsøgt. Men hvis du ønsker at lære noget og blive god til det du nu er i gang med, så kandu ikke bruge disse tråde til noget. Jeg synes at du er en sørgelig fyr M/K, der i stedet for dette, burde studere dit emne som alle andre gør.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 00:56

Til Dova !
OK DOVA - jeg har skudt forbi - man kan ikke vinde hver gange !

Jeg arbejder også med meget syge mennesker + uddanelse !

Mvh og fortsat glædelig jul !

Strandkro

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 00:56

Til Dova !
OK DOVA - jeg har skudt forbi - man kan ikke vinde hver gange !

Jeg arbejder også med meget syge mennesker + uddanelse !

Mvh og fortsat glædelig jul !

Strandkro

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 01:08

Er det ungerne i børnehaven der er meget syge, og hvilken uddannelse er du egentlig i gang med ???

mvh dova

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 01:10

Kære Arne Jakobsen
Jeg er ikke satanist - men videnskabs M/K - som du vil.
Du er en følsom fyr - som blev fornærmet uden grund !
Undskyld - det var ikke meningen !
Jeg ønsker dig glædelig jul og godt nyt år !
PAJ PAJ.
Strandkro.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 01:20

Dova
De unge er rask - af og til for rask - heldigvis !!!!
Bred ud. herunder Para psh - afh om x kromosomer - anatomi osv .
Hej !

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 01:20

Dova
De unge er rask - af og til for rask - heldigvis !!!!
Bred ud. herunder Para psh - afh om x kromosomer - anatomi osv .
Hej !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 07:21

Dova... at dødskramper ikke eksisterer er jo ikke rigtigt - det er bla derfor at der gives krampestillende lige i dødsøjeblikket og ofter også før.

Af og til ved folk udemærket hvad der er på vej - ellers kan de jo ikke fortælle det - og det sker jo (har selv oplevet et menneske der har sagt det - også ovenstående)

MEN.... vi ved jo ikke særlig meget om netop disse ting - netop fordi det er tabu at tale om.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-12-04 09:28

Hej Strandkro _ Du kan få svar på mange af dine spørgsmål på dette link:
http://home6.inet.tele.dk/aid/vs/artikler/dvf/naerdoed.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 11:07

mirit
Nu ved jeg ikke hvor du har det med dødskramper og krampestillende medicin fra.

Men det der sker når en persons død er nært forestående er, at organerne holder op med at fungere et efter et, blodtrykket falder og vejrtrækningen bliver tung og uregelmæssig.
Under denne proces, er der nogen der ligger uroligt, muligvis p.g.a. smerter og andre gener fra den manglende kropsfunktion.
Derfor er det meget almindeligt, at give afslappende og smertestillende medicin, som både letter den døendes gener, og i visse tilfælde selvfølgelig medvirker til at forkorte dødsprocessen. (det kommer lidt an på i hvor store doser medicinen gives).
Nogen holder så simpelthen bare op med at trække vejret uden de omkringværende rigtig bemærker det, mens andre tager en dyb indånding lige før det øjeblik døden indtræffer.
Men deciderede kramper? Nej.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 11:19

Dova - jeg har set det - skal vi så kalde det spjæt ???????????

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 27-12-04 11:33

Strandkro< Det er ok at svarende er utilfredsstillende, men kan du ikke komme med en begrundelse for hvorfor de er det ?
Hvad er det vi ikke svare ordenligt på ?
Hvis man skal svare på det spørgsmål som du har stillet her, er man næsten nødt til at havde en lille forhistorie der beskriver personen og grunden til døden lidt nærmer.
Ellers må du da give mig ret i at det er helt individuelt.
Jeg selv arbejder en del med syge/døende menesker, så jeg mener da jeg ved hvad jeg taler om.
Koretkt mig hvis jeg tager fejl.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-04 11:37

Spjæt???

Ja, okay, lettere ukontrollerede bevægelser og uro, det kan vel nok kaldes spjæt

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 11:38

sådan så er det så på plads dova

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 14:13

Mirith

Spørgsmålet fra mig handlede om dødskamp (i simdet) og ikke det fysiske dødskramp - men jeres dialog om krampen var interessant udfra en lægelige synsvinkel. Iøvrigt - spjæt har INTET med krampen at gøre - da ved kramp kroppen blive stiv og ikke elastisk - til at kunne spjætte !

Mulberry
Tak for dit forslag !
Oplysninger derfra virker ikke troværdigt - !
Her i KANDU.DK får jeg en mere direkte udtalelser som stammer fra jer selv.
Vi (nogle af os) kan have haft personlige oplevelse - det er det jeg efterlyser.

Ikke alle komme frem med de direkte erfaringer - for ikke at gøre sig til GRIN !
Det blive det næste emne som jeg vil stille spørgsmål om.

Kære Trineth
Jeg venter på det rigtige svar !
Min viden og mening er uinteressant i denne sammenhæng - Det komme når jeg udgiver en afhændling om emnet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-12-04 14:16

såså - har jo bare lige kommenteret lidt

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-12-04 14:38

Altså Strandkro, hvis vi skal være eksempler i din afhandling synes jeg det vil være rart at vide! Og bliver din kildehenvisning i din afhandling så :www.kandu.dk?
Skal jeg være helt ærligt, så tror jeg ikke, at der er nogen der er bange for at gøre sig til grin, men dine spørgsmål er så kryptiske og din udmelding om brugen af svarene er så uklar, at jeg personligt ikke har lyst til at dele mine tanker. Jeg aner simpelthen ikke, hvad de skal bruges til. Hvis du skriver hvilken uddannelse du tager, evt. en problemformulering på din afhandling eller andet, der evt. beviser en hvis form for seriøsitet, så tror jeg, at dine spørgsmål får bedre svar... Som du ved, refflekterer et svar altid kvaliteten af det spørgsmål, der bliver stillet....

Jeg glæder mig til at høre nærmere, for emnet er interessant. Deler gerne mine personlige erfaringer, men ikke på de nuværende vilkår

Vaxen

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 15 point
Dato : 27-12-04 14:44

Hej Strandkro
Jeg har haft en nærdødsoplevelse, og kan derfor stå indefor min henvisning til omtalte link, selvom jeg ikke selv har skrevet det.
Jeg forventer ikke at nogen skal TRO på det eller ej, - JEG og ANDRE der har prøvet det VED bare hvordan det er, - hvordan andre der ikke har, så vælger at stille sig i forhold til det , - tja??? Lade det være åbent. Er det et spørgsmål om tro?, i så fald må jeg sige, at specielt videnskabsfolk har meget travlt med at TRO, at der ikke er noget om det, men måske når I ser beviser, begynder det at blive virkeligt, nåe nej, det ville kræve at I selv oplevede det og turde fremlægge det og blive erklæret for usaglig af kollegerne og det vil nok være for risikabelt, ik? Og det er i sagens natur også lidt svært at "røre" ved, ikke sandt.
GOD ARBEJDSLYST!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-12-04 14:55

Endnu en kommentar, Du ville måske spørge om jeg er bange for at blive til grin for at komme frem med min egen oplevelse?
At skulle give et længere svar om en personlig oplevelse er for mit vedkommende ikke et spørgsmål om at være bange for at blive til grin, men et spørgsmål om tillid, og ligeværdighed, jeg vil gerne kende den person der spørger lidt bedre.
Jeg er tværtom tilbøjelig til at øse et langt personligt svar ud til en jeg ikke har haft nogen kommunikation med og hvis baggrund jeg ikke kender noget videre til. Om det er fordi jeg vil føle at jeg udlevere mig selv, måske, hvis jeg skulle fortælle dig noget om mig ville jeg ikke gøre det hvis jeg ikke havde tillid til at det ville blive behandlet med respekt og det kan jeg jo ikke vide hvis jeg ikke kender dig og har tillid til dig og dine hensigter.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 27-12-04 16:57

Mulberry og Vaxen !
Jeg respekterer jeres anbringende - hertil blot det at KANDU.DK er en anonym instans - så vi ikke kan udnytte !

Mulberry
Det vigtigste i denne sammenhæng er din oplysning om at du har haft oplevelse - som ikke vil ud med !

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 29-12-04 23:43

Tak for svaret mulberry.
Jeg accepterede dit svar da du gav mig en meget konkret indrømmelse.
Jeg var længe om afgørelsen da jeg svingede mellem dig Dova og en mere !

Du ønskes godt nytår !
Strandkro

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-04 17:30

Den sidste bevidste tanke i livet må være afhængig af, hvad man tror på.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 12-05-06 23:48

vaxen
Svar på dit spørgsmål !
Ser du vi skal dø alle sammen. så det er rart at fokusere på det hendelse - da jeg har hørt så meget godt om det lort !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-06 13:03
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-05-06 15:44

Jeg hørte iB michael sige noget klogt om det emne i tv fornylig, at det er ikke selve døden men frygten for døden, der skal deales med ifølge hvad han lærte af mødte med andfe kultureres forhold fx de der på verden tag, parterer kroppen og fra et højt bjerg kaster stykkerne ud til rovfuglene. Kroppen, døden er ingenting,eller bare en del af en kredsløb, men ens tilstand/indstilling
Der er andre kulturer der i modsætning til vores fejre den afdødes overgang og fester isteden for at sørge.
Eller som Sokrates viste var det vigtigt, uanset hvilke uretfærdigheder, der blev bydt en, at dø med ophøjet ro.
Så det er ikke så let, men vi kan jo øve os,allerede nu, fx i ikke at blive irriterede, men være forstående og handle med indsigt. At udtrykke vores vrede konstuktivt isteden for blindt etc.