/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af tørretumbler
Fra : viking75
Vist : 5899 gange
20 point
Dato : 26-12-04 17:26

Hej, Jeg har i forvejen en vaskemaskine tilsluttet.

Den er tilsluttet til en dåse hvor der står følgende.

R S Grund T O

Vaskemaskinen er tilsluttet T, O og Grund.

Hvordan skal jeg tilslutte tørretumbleren?

R, S og Grund? Eller i de samme som vaskemaskinen er tilsluttet?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-12-04 17:34

Er vaskemaskinen kun på 220 v????????????
T er fase, O er 0 og grund er jord.
Hvor mange volt er vaskemaskine og tørretumbler på??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 17:35

Du har
3 faser RST
en nul 0
jord(grund)
Hvis vaskemaskinen bruger eks. R/S/0/grund altså to faser og nul og jord
og tørretumbleren bruger 1 fase 0 og jord skal tørretumbleren tilsluttes T/0/ grund

Kommentar
Fra : viking75

Dato : 26-12-04 17:39

tørretumbleren er i øjeblikket sat i en normal stikkontakt. Så den må være 220 v.
Jep, der står i manualen. 220/230V/50 Hz (1 fase + 0 + jord)

Kommentar
Fra : viking75

Dato : 26-12-04 17:42

og tørretumbleren bruger 230 v ~50 Hz,
2300 W
10A

Så det er vel magen til vaskemaskinen.

Skal den så tilsluttes T, O og grund lige som vaskemaskinen ?

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 26-12-04 17:50

Jeg har et forslag . Du ringer til en elinstallatør og får ham til at tilslutte din tørretumbler.
Med den indsigt i el du har må du vælge det sikre. Det er for øvrigt ikke lovligt selv at tilslutte din tørretumbleren i den faste installation.

Kommentar
Fra : viking75

Dato : 26-12-04 17:58

Ved at spørge er da den eneste måde at få svar på.

Nu fandt jeg da ud af at den skal tilsluttes til en fase S, O nul og jord.

Så er det da dumt at ulejlige en elektrikker for så lidt og så bliver det da sikker heller ikke gjort i år.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 30 point
Dato : 26-12-04 18:19

Du kan tilslutte den en fase nul og jord men lad være med at bruge den samme fase som er brugt, så kan de ikke køre samtidig pg.a. elforbruget. (sikringen går)

Godkendelse af svar
Fra : viking75

Dato : 26-12-04 18:28

Tak for svaret stig54.