/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sølvbryllupsvideoen
Fra : gamle61
Vist : 316 gange
100 point
Dato : 26-12-04 11:55

vores sølvbryllupsvideo ligger og sumper i en kasse , den vil jeg gerne have over på en skive (dvd) er det muligt
jeg mener kan jeg lægge den ind fra vhs og brænde den ud på dvd
hvad skal der til og hvordan gør jeg
grunden til alt det er at jeg har hørt at magnetismen på en video kan forsvinde med årene og så håber jeg at det holdt bedre på dvd , desuden fylder den ikke så meget i mappen , og jeg ville jo gerne gemme den for at fortælle mor hvor godt hun så ud en gang , når vi nu en gang skal holde guldbryllup
på forhånd tak og fortsat go' jul - m.v.h. , gamle 61

Kommentar
Fra : ben

Dato : 26-12-04 12:29

der er et andet forum, hvor du sikkert kan få god hjælp, så i stedet for at jeg laver kopi/paste får du her et link:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2978&PN=1

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-12-04 12:37

Først og fremmest skal du jo have et grafikkort hvor der er en videoindgang på, enten en super VHS, eller en compositeindgang. Dernæst skal dyu bruge et vieoredigeringsprogram, og så selvfølgelig en brænder og en DVD skive eller 2. Og hele processen er slet ikke nem, ikke for at afskrække dig, men det kan faktisk godt være temmelig besværligt at få det hele lavet rigtigt. Men først og fremmest skal du tjekke om du har et grafikkort med videoindgang, ellers skal du ud og købe et, og når du så har pungen oppe kan du lige så godt købe et TV-tunerkort, de fleste af disse har også diverse indgange. Desuden skal du have et sæt ledninger, med scart i den ene ende (til videomaskínen) og lyd + composite + super VHS i den anden ende, et sådan sæt kan købes rimelig billigt i de fleste butikker Bilka, Kvickly, Expert, eller i Computerbutikker.
Jeg bruger selv et Pinacle TV-tunerkort det virker rigtig godt, kortet er af typen PCI, så du skal have en ledig PCI sokkel i din maskine, kortet koster lige omkring 700 Kr. her---> http://www.digi-world.dk/index.php?view=moreinfo&productid=406&s=2
Til redigering bruger jeg Ulead Video Studio 7.0. Pris 99,95 US $, Kan købes her ---> http://www.ulead.com/vs/runme.htm Jeg har desværre ikke kunnet finde en dansk forhandler.
Desuden laver Pinacle også et videoredigeringsprogram, det kender jeg ikke, men de fleste programmer kan downloades i en prøveversion så søg lidt rundt på nettet, eller kig her---> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76497

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 30-12-04 17:48

Brassovitski - er slet ikke det jeg troede , mente at jeg måske kunne bruge min video og et kabel til inline på pc - troede ikke det var nødvendig at blive sat på fattiggården - findes der ikke en lidt billigere løsning (sådan lidt indenfor en pensionist's rækkevidde)
m.v.h. - gamle61

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 30-12-04 18:00

ben - tak for dit link - var omme og kigge , ryste lidt på hovedet og kigge igen - og fatter ikke en meter
mener og kunne forstå at han vil forbinde video og dvd optager - er jo også sådan en jeg har i maskinen , hvis der ikke er forskel på en optager og en brænder , de laver jo det samme -- som du kan se er det gået langt over min forstand -
havde forestillet mig at jeg kunne lægge det ind på pc'en og derefter på en eller anden måde rippe det og så brænde det ud på dvd
skulle du et eller andet sted finde en go' ide , hører jeg meget gerne fra dig - m.v.h. og godt nytår - gamle61

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-04 18:20

Hej igen gamle61
Jeg er ikke lige med hvad du mener med et kabel til inline?? Hvis du mener line in, så er dette stik kun en lydindgang. Du vil vel også gerne have billederne med??

Der findes ikke nogen nem/billig løsning.
1. Hvis du vil tage en videofilm fra din videomaskine og vil lægge det over på PC'n kommer du ikke uden om at signalet skal konverteres fra analog til digital. Dette kræver et video/TV kort der kan klare opgaven, + en ret kraftig PC, med masser af RAM og harddiskplads.
2. Den digitale kopi der så ligger på PC'n kan du så brænde direkte på en DVD, hvis det altså kan være på en enkelt skive.
3. Hvis filen ikke kan være på en enkelt skive kommer du ikke uden om at filen skal deles og gemmes i flere omgange, evt. konverteres til et andet format der fylder mindre.

Hvis du synes et sted mellem en tudse og to er for meget at ofre på at sikre billeder fra en fest der garanteret kostede mere end 2 tudser er det jo din egen sag, men prøv lige og skriv hvor i landet du bor, så skulle det da være mærkeligt om der ikke skulle være en venlig kandubruger i dit område der har det rigtige udstyr og måske gerne vil hjælpe dig.

Venlig hilsen
Brassovits

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 30-12-04 19:57

Brassovitski - tak for dit indlæg - s'fø'li' vil jeg erne gemme min sølvbryllupsvideo, og det vil jeg da også gøre - det var kun et spørgsmål om at den var nemmere at have , hvis den var på dvd
det gik op for mig nu at det ikke er det samme at gemme og overføre lyd og billeder og det vil jeg prøve at huske
jeg bor på viborgkanten - og er der en lokalt der vil hjælpe , vil jeg være glad og så holde mig til det jeg ved lidt om
rigtig godt nytår og endnu en gang tak for hjælpen
m.v.h. - gamle61

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-12-04 16:54

Hej
Jeg håber der melder sig en der kan hjælpe dig. det kunne oven i købet måske være starten på et nyt venskab. Jeg bor desværre selv omkring 200 Km fra dig, så jeg håber der er en lidt tættere på der kan hjælpe.

Rigtig godt nytår.

Venlig hilsen
Brassovitski

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 31-12-04 17:04

Tak for svaret Brassovitski. - har lukket spørgsmål - og så ser vi om der kommer en på banen , der kan ordne den ene kassette for mig - ellers kan det være jeg vender tilbage og tager dig på ordet - altså tager mor under armen og kører en lille tur til dig i håb om at du måske gav en dryp kaffe
foreløbig mange tak og kan du og dine også have et rigtig godt nytår
m.v.h. - gamle61