/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering i Xp
Fra : Dumbo2
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 26-12-04 09:45

Hjælp.
Er der nogen som kan hjælpe mig ?
Jeg har en bærbar, som jeg gerne vil have formateret. Den køre Xp prof.
Jeg har prøvet at formater via. cd-rom, men kan se at den sletter ikke alt. Nu har jeg fået at vide at man kan formate via. kommandprompt Har prøvet at gøre det via. denne vej, men kommer til et sted,
hvor der står Format kan ikke køres, fordi diskenheden bruges af en anden proces. Format kan køres, hvis diskenheden kobles fra først. ALLE åbne handles af diskenhed bliver ugyldig.
Skal frakobling af enheden gennemtvinges ? J/N
Er der nu nogle som kan fortælle mig, hvad der sker, hvis jeg siger Ja og hvad jeg ellers kan gøre for at formater en bærbar.
Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 26-12-04 10:09

er det ikke noget med at du køre med flere partioner?? Hvis du alligevel vil have formateret, så sker der jo intet ved at sige ja

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 26-12-04 10:13

ps, luk det andet spg du har oprettet, så mister du ikke de 100P

Prøv lige at kikke på denne side

http://www.wintip.dk/xp/index.htm

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 10:14

Hejsa

Her er et godt links på dansk

Sådan partitioneres og formateres en harddisk i Windows XP

http://support.microsoft.com/?kbid=313348

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-12-04 10:15

Jeg mener kun, at køre med en partioner. Hvis jeg siger ja, skal jeg så lave en fdisk? det vil jeg ikke så gerne

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 11:05

Hejsa

Kom en tom diskette i

Højreklik på dit adrev-vælg formater-så sætter du et flueben ved-opret en dos startdiskette

Så starter du op med disketten og når den når til dospromten skriver du

Format c: (hvis det er navnet på den partion du vil have formateret)

når den har formateret skal du bare genstarte med din xp cd i

Du kan også hente en bootdiskette her

http://www.bootdisk.com/

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 11:12

>>>>>>>>>>>>>>>
Hvis jeg siger ja, skal jeg så lave en fdisk? det vil jeg ikke så gerne
>>>>>>>>>>>>>>>
Du vil ikke lave Fdisk............er du sikker på at du vil formatere.
Den XP du har - er det en recovery CD.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-04 11:20

Hejsa igen

OBS

Nedstående skal du læse meget grundig

sådan får du formateret din hardisk hvor der er installeret windows xp ( fat32 eller med ntfs)
her er en windows 98 boot disk med cd-rom driver
og denne diskette kan bruges til at formatere sin harddisk med , og det er især hvis man har windows xp ( fat32 eller ntfs)
så gør du sådan her.

download filen her win98boot.exe

og nu skal du have en diskette klar og den putter du i dit diskette drev
nu vil der blive lavet en windows 98 startdisk , og når du er færdig så genstarter du din maskine med disketten i drevet (a:)
nu vil der blive bootet op på drev a: ( husk at stille din bios til at boote først fra drev a:
hvis du vil slette alt på din harddisk og starte helt forfra med fdisk og det hele så gør du sådan her
når der nu står a:> skriver du LOWLEVEL tryk på enter
følg det der kommer på skærmen " det der sker , er at du nulstiller din harddisk ligsom om at du fik den fra fabrikken , dvs. at disken er totalt tom
og når du er færdig med lowlevel genstarter du din maskine igen med disketten i drevet
og når der står a:> skriver du FDISK
og når du har været igennem fdisk så er det først her man kan begynde at formatere sin harddisk
dvs. igen genstarter du maskinen med bootdisken i drev a: og når der nu står A:> skriver du FORMAT C:
nu begynder du at formatere din harddisk
Vil du have din harddisk delt op-skal du selfølgelig huske at gøre det under fdisk
Husk også at begge partioner SKAL formateres først.
Vil du have xp installeret,så genstarter du og går ind i din bios og sætter den til at boote fra cd rom drev.herefter genstarter du med din XP i drevet,og så vil den gå i gang med at installerer XP.

Mvh Brian

Hvis overstående links ikke virker,kan du hente en bootdiskette her
http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 11:38

Nå linket virkede ikke jeg præver lige igen

win98boot.exe

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-12-04 15:35

Tak for svaret briani.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-12-04 15:36

Jeg siger tak for hjælpen. Jeg fået den formateret og den køre igen.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 26-12-04 15:50

briani :: bare lige til en oplysning så er linket http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe

du skal jo huske at højreklikke på linket og finde egenskaber for et link

Dumbo2 :: men det var godt at du fik den op at køre igen og nu ved jeg ikke hvor skrap du er til pcér og engelsk
men se lige her http://www.nu2.nu/pebuilder/
den er da ikke til at undvære sådan en cd , jeg har lavet op til flere og er igang med en dvd skive