/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
mundharmonika
Fra : efutot
Vist : 488 gange
50 point
Dato : 25-12-04 19:56

Jeg har lige fået en mundharmonika i julegave, og vil gerne lære at spille på den.
Er der nogle af jer der kan nogle tabluratummer til harmonikasange, feks. love me do med beatles?

På forhånd tak.

Efutot.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 20:08

Først skal jeg vide hvilken type mundharmonika det drejer sig om. Det findes 2 hovedtyper. Én der kaldes den kromatiske (den kendes på at den har en knap i den ene side), og så den almindelige. Som f.eks. blues-harpen.
Jeg fik min første mundharpe da jeg var 8 år gammel. Det var en alm. Den lærte jeg efterhånden at spille på, og idag sidder den i min hånd og mund, som om den var en del af min krop. Min første Kromatiske, købte jeg for 5 år siden. Jeg kan spille på den, men det lyder bestemt ikke professionelt. Der findes bøger og såkaldte "skoler" der kan lånes på biblioteket. De kan selvfølgeligt også købes.

Det vigtigste, hvis jeg skal rådgive dig er imidlertid at vide hvilken type der er tale om?

Og vil du spille melodier, accompagnement eller Blues-rifs?

Kommentar
Fra : efutot

Dato : 25-12-04 20:12

mange tak for din støtte.. det jeg ved om min harmonika er at den er en D. Jeg tror det er en klassik mundharmonika.. jeg har ihvetfald let ved at spille på den. Så vil jeg meget gerne spille melodier, og blus-riffs.

Håber det var nok svar.

Efutot.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 20:17

Det var det ikke. ER der en knap der kan trykkes ind og som selv springer ud igen i en af siderne?

Kommentar
Fra : efutot

Dato : 25-12-04 21:06

nej.. det er der ikke..

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 25-12-04 21:32

OK efutot

Så er det ikke en Kromatisk mundharmonika. Og det gør det noget nemmere at lære. Jeg lærte det som sagt som som 8-årig. Min moder var en ret barsk dame. Hun sagde:Det larm gider jeg ikke at høre på så nu har du to muligheder:
1: Du leger med den i én uge, og jeg finder mig i larmen, derefter tager jeg den fra dig, smadrer den og det er så det.
2: Inden én uge øver du dig i ét nummer, og spiller det for mig. Hvis det lyder som musik, har du endnu èn uge til at lære et nyt nummer og spille det for mig. Går der èn uge hvor du ikke præcenterer mig for et nyt nummer, så tager jeg mundharpen fra dig.

Indrømmet, det var barskt. Men resultatet er at min mund og hænder idag næsten er Mundharmunikaformede.

Så mit svar til dig er: Selvom du ikke har en moder der truer med at tage instrumentet fra dig, så lad som om.
Dermed mener jer: ØV - øv -øv. IKKE Øv -Øv Øv. Hvis du ikke forstår det har du ikke humoristisk sans, og har du ikke det, kan du godt glemme alt om at blive musiker.

Kommentar
Fra : efutot

Dato : 25-12-04 22:24

hehe.. jeh ar skam musisk sans.. spiller allerede guitar. Men forstår også konsekvensen i det.. jeg øver så tit jeg kan, og kan allerede spille en del. Derfor er det jo også en stor udfordring at gå igang med et nyt instrument. Men jeg vil gere lærer at spille. Derfor ville jeg vide om du kunne give mig nogle forsalag til tabluratummer, eller andet, så jeg kan gå målrettet fremad.

Godkendelse af svar
Fra : efutot

Dato : 25-12-04 22:26

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 16:18

På denne hjemmeside kan du under Diverse - Tip&Tricks finde hele to kurser i Mundharpespil.
Download dem, så ved du alt om hvordan man gør. Hilsen Arne

http://www.folketshus.dk/spillefolk/