/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
rep af windows XP Prof
Fra : poulgrandahl
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 25-12-04 17:21

Da jeg ville rep. mit styresystem fortæller den mig at det ikke er den ikke er den samme version som der er installeret på computeren. Og det er noget sludder da jeg kun har den samme. Det skal lige tilføjes at jeg har installeret sp 2. som fungerer fint.
Når jeg sætter min installation disk i skriver den:

(Installationsprogrammet kan ikke fortsætte, fordi den version af Windows, du har på computeren, er nyere end den version, der er på cd'en.)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 17:49

Da du opgraderede til SP2, blev du opfordret til at lave en ny installationsdisk. Hvis du ikke gjorde det, er din installationsdisk i SP1 og dit system i SP2. Så kan du ikke længere bruge din gamle installationsdisk.
Men du kan uden problemer afinstallere SP2, derefter kan du rep. dit SP1 system og derefter igen installere SP2. Husk så at lave en ny installationsdisk.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 18:06

Hejsa

Du skal bare boote op med din xp i drevet

Og så skal du bare følge denne guide

Formattering / Installering / Repair af Windows XP
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Denne gode side
Er lavet af kandubrugeren catbody

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 18:12

Hej Brian og Glædelig Jul.

Vil det sige at det jeg skriver er rent vrøvl?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 18:47

Hejsa Arne glædelig jul til dig også

Den der installations disk der er tale om er windows xp cderen

Når xp er startet op og man prøver at lave en installation eller rep den vej fra-så sker det ret tit af man får overstående melding.

Derfor er det bedst at boote op på sin xp cd og så på den måde lave en rep af sin installation.

Efter den rep.ved jeg dog ikke om den beholder SP2 eller om man skal ind og hente den igen.

Arne mon ikke du tænker på en opstartsdiskette (boodiskette)

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 18:56

I win 2000 får man den besked at lave en ny diskette til evt rep. når man laver større ændringer.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 19:02

Hejsa Emmesen og også igen til Arne

Nu er jeg forvirret

så tager jeg nok også fejl i mine kommentarer ovenover,eller gør jeg?

Skal jeg bare gå ind og sove igen

Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 19:07

Det ved jeg ikke helt Brian. Men jeg ved at jeg fulgte en meget grundig vejledning, da jeg selv installerede SP2. I den stod der at jeg skulle lave en ny Sikkerheds-disk (Installationsdisk). Formentlig fordi den man havde i forvejen ikke ville kunne fungere efter SP2-installationen. Jeg fulgte denne vejledning meget nøje (Jeg er nemlig en tøsedreng, der altid læser og følger manualer).

Emesen's svar kunne jo godt tyde på at jeg har ret i min kommentar?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 19:13

Nej Brian - ikke sove nu.
Win 2000 startes med 4 stk disketter, og til sidst laves der en diskette som kan bruges til rep. sammen med CD-rom.
Det var kun for at suplere og fortælle om denne win 2000 diskette som jeg ikke mener skal laves til XP.
Så dine kommentarer er gode nok.

Arne - det er måske denne diskette i win 2000 du tænker på.

;.)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 19:19

Brian - vi havde vist emnet oppe omkring sp2 hvor der var tvivl om hvad der skete ved denne kørsel.............sfc /scannow hvor jeg observerede at sp2 ikke forsvandt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 19:34

Ok emesen

Giv så lige det enkle svar, som brugeren efterspørger. Så smuglæser Brian og Jeg med.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 19:37

Hejsa emmesen

Godt du lige nævner det,det spørgsmål have jeg glemt forlængst,så den bliver lukket nu

Man kan lave en "slipstream"xp cd så slipper man for at hente sp2 næste gang man vil installerer

At lave en "slipstream" vil sige, at man opdatere sin originale Windows XP cd, med filerne fra SP2, således, at man automatisk installere Windows XP med SP2 næste gang man installere Windows XP. På den måde sparer man den tid det tager at opdatere sin Windows efter installationen, og skulle det blive nødvendigt for Windows at genskabe nogle filer fra installation cd’en, så er man sikker på at det er SP2 filer der bliver smidt ind på ens maskine igen. Man undgår også at blive angrebet af vira eller orme som leder efter ikke-opdaterede computere og angriber dem så snart de kommer på nettet.

Her er en guide til hvordan man gør

http://dailyrush.dk/features/guides/871/

Mvh
Brian .-))

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 19:48

Brian og emesen

Den originale Windows XP CD er ikke skrivbar, den kan man ikke bare lige tilføje noget til. Du gi'r så et link. OK.

Men helt ærligt, nu er vi 3 gamle nørder vist ved at rode os ud i noget som vores spørger ikke har brug for.

Læs lige min første kommentar igen. Så vidt jeg kan se ER det den nemmeste og hurtigste løsning, hvis man ikke er Nørd som os? Kærlig hilsen Arne (½-Nørd/Nød)

(2xNød=Nørd) = Visdom.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 19:51

Tak Brian - den skal jeg da lege med. og

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 19:53

Hejsa Arne

Når du laver en slipstream"xp cd er det ikke oveni den gamle windows xp cd
selfølgelig er den ikke skrivbar

Prøv at gå ind på linket og læs-man brænder simpelthen en ny xp cd med sp2 på

DET ER BARE Sk..E SMART

Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 19:58

Brian

Thanks Buddy.

Men hvis vores spørger nu ikke er lige så 1- eller ½-nørdet som os, hvad gør han så? Giv et letforståeligt svar, så får I poængerne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 20:07

Hvis spørgeren følger Brians link til Catbody så kører det.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 25-12-04 20:10

Hejsa igen poulgrandahl

Sådan laver du en REP. af din installation

Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og sluk for din computer og tænd igen for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-12-04 20:29

Det var godt Brian! Det er sådan noget vore brugere har brug for. Og det kan jeg ½-nørd jo ikke præstere. Godt gået min ven. Og Godt nytår til såvel Dig, eme som Poul.

Poul - Så kandu vist godt lukke tråden og give Brian poængerne Arne

Godkendelse af svar
Fra : poulgrandahl

Dato : 26-12-04 00:29

Tak for svaret briani. Har nu lavet en ny windows XP sp2 Bootdisk. Så får jeg nok aldrig det problem mere.

Også tak til alle andre som har vist interesse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-12-04 00:47

Øv - Bøv Brian din gamle 1-nørd. Der Kandu bare se. Når man kommer med svaret får man osse poængerne.