/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nytt grafikkort
Fra : rsnilsen
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 15-08-02 05:20

Hvordan deaktiverer jeg et onboard grafikkort (agp)
I BIOS finner jeg kun et sted og her kan jeg velge mellom PCI el AGP onboard, men de kan ikke deaktiveres.
Jeg har købt et nytt grafikkort m. TV out som jeg gjerne ville benytte, men når jeg setter det inn, tilslutter skærmen, starter opp forblir skærmen sort, det sker intet.
Kan noen hjælpe med dette?
Nilsen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 08:31

Lad os starte med manglende oplysninger, for at du kan få den bedst mulige hjælp :

Bundkort - hvilken model ?
Grafikkort - hvilken model ?
Hvad har du forsøgt indtil nu, for at løse problemet ?
Hvilken driver har du evt. forsøgt at installere ?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 08:50

under enhedshåndtering kan du finde dit graffikkort og disable det......
Under opstarten trykker du F8 og starter op i fejlsikret tilstand...

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 08:58

e.p. og hvorfor skal han så det ??

Man kan ikke og kommer heller aldrig til det at disable et grafikkort i software, det foregår enten inde i BIOS eller ved at man slår en kontakt/switch fra på bundkortet.

Nærmere information står i manualen som følger med bundkortet, det er også derfor jeg beder om de oplysninger, som jeg beder om. Simpelt men logisk.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 09:46

Rsnilsen
I bios under integreted peri(et_eller andet) kunne jeg skifte mellem PCI eller AGP first. Derfter disablede jeg mit onboard graffikkort i enhedshåndtering......Det har virker perfekt for mig de sidste 1½ år

Zonker.....skal du stille spørgsmål kan du oprette dit eget.....(men forvent ikke at jeg svarer, da jeg har zonker-filter på min internet explorer)

Eric

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-08-02 13:56

Hej Rs,

hvad er dit fulde navn på Bundkortet hvis du ikke helt ved det, ka' du downloade programmet "Bios Wizard" fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så kreere den "bwz.txt"... du ka' så kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

så ka' du evt. kopier resultatet af den her på siden... så vi ka' finde ud af hvilket bundkort samt Bios du har...

evt. hvis vi er heldige ka' vi finde en manual til dit Bundkort, så vi ka' se hvor og ved hvilke jumpers, den ska' slåes fra, hvis det ikke ka' la' sig gøre i BIOS'en...

men som regel står der også i manualen hvorhenne det ka' gøres i Bios... så her vil de også være en fordel for os hvis vi skal hjælpe dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 13:57

e.p. jeg kan se du retter ind efter min anvisning, og dermed bekræfter du jo det jeg skriver. Hvorfor skal vi belemres med alt muligt som er spørgsmålet uvedkommende ??

Accepteret svar
Fra : Traic

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-02 17:19

Selvfølgelig kan det da slås fra via software !!!!!! Jeg har onboard lyd -og grafikkort og de er begge slået fra, da jeg har sat andre i maskinen.

Gør sådan her: Højreklik på Denne Computer og vælg Egenskaber, find Enhedshåndtering og find Skærmkortet og deaktivér det !!

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 18:05

Zonker-filtret virker.....jubiiiiii

Triac.....
Syntes du ikke det er lidt frækt at lave et formodet svar på noget jeg i forvejen har skrevet ????

Rsnilsen....hvordan går det ????

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 15-08-02 18:17

Sorry e.p., du har ret, sidder nok og sover lidt. Men nu fik jeg da fortalt Rsnilsen hvordan han kommer til Enhedshåndtering

Min fejl

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 22:04

NEJ NEJ og ATTER NEJ

Man deaktiverer ikke et grafikkort ved at slå driveren fra, som jo er det i gør. Det kan kun ske på en af 2 måder :

1) BIOS
2) Jumper på bundkortet

Det kan godt være andre løsninger virker, men det er ikke den rigtige metode. Den er simpelthen for amatøragtig.

Og hvad hvis dit OS knalder ned, er grafikkortet så stadigvæk slået fra ??
NEJ og hvis vedkommende skal køre ren DOS på sin maskine hvad så ?
Ja så hvis man følger jeres anvisning, så er der sort skærm, da det jo kun virker i windows, da det er denne driver i har slået fra.

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 15-08-02 22:08

ga
Beklager at jeg er sent tilbake, men har ikke tid til å sitte ved computeren hele dagen, det må gjøres tidlig på morgenen el. på aften.
I BIOS kan jeg ikke se at det er noen mulighet til å deaktivere kortet, forsøker nå de andre muligheter.
Så vidt jeg kan forstå heder bundkortet
Socket A M810
Grafikkort onboard: SIS 64 MB AGP
Nytt grafikkort: 3D Blaster, Geforce 2 Titanium
Jeg har innstallert den driver som fulgte med kortet, men det er jo hensiktsløst, det må jeg jo gøre når jeg har kontakt via onboard kortet, når jeg setter det nye kortet inn får jeg kun en sort skærm.
Jeg forsøker dette med enhedshåndteringen, og vender tilbake når jeg har et resultat.
tks so far
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 22:08

Og hvis i vil følge lidt med er det faktisk også det Strarup anbefaler, og som vinder 2 måneder i træk burde han jo vide hvad han taler om modsat andre, som ikke formår at komme ham til sokkeholderne.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 22:09

Og hvis i vil følge lidt med er det faktisk også det Strarup anbefaler, og som vinder 2 måneder i træk burde han jo vide hvad han taler om modsat andre, som ikke formår at komme ham til sokkeholderne.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-08-02 22:12

Hej Traic,

det kommer da an på om Rsnilsen bruger Win98...
hvis han bruger Win 2000/XP er der også lige et faneblad "hardware" der ska' trykkes på før knappen "Enhedshåndteringen" er der...

men vi ka' da håbe at den løsning fungere for RS, som både du og E.P. har foreslået... men jeg har endnu ikke oplevet en maskine, hvorpå et onboard grafikkort, har kunnet slåes fra således at et PCI/ISA grafikkort ville virke... der har det enten skulle slåes fra I bios eller fysisk på bundkortet...

men hvis det virker er det jo fint... idet det er noget simpler...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 22:16

zonker....
Jeg betvivler ikke din IT-viden.

Zonker....
Jeg ved det virker her hjemme hos mig = Det kan lade sig gøre
Jeg kender dig ikke, men jeg kunne forestille mig du er fra de gamle tider hvor man skulle jumpe ISA-kort......Sådan er det ikke (altid) mere...Vi har haft denne diskution før OG JEG GIDER DET IKKE MEEEEEEEEERE

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 22:17

Hmm

Manualen kan hentes her, når ellers dtp-serveren gider svare :

ftp://203.161.230.35/pub/menu/m810lmr/810s30b.doc

Det er et PC Chip M810lmr bundkort du har efter havd jeg kan finde ud af ?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 22:56

e.p. mange tak *S*

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 15-08-02 23:03

Well Strarup, så er er vist noget nyt du fik lært idag

Har nu haft to, ja 2, motherboards, hvor det har været muligt at slå Onboard grifikkort fra, på den måde jeg (og e.p.) har foreslået.

ZONKER: Med denne tekst: "Og hvis i vil følge lidt med er det faktisk også det Strarup anbefaler, og som vinder 2 måneder i træk burde han jo vide hvad han taler om modsat andre, som ikke formår at komme ham til sokkeholderne." kan jeg kun sige: Få dig et liv !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 15-08-02 23:28

Rsnilsen.....
Jeg genstartede lige og kiggede i min egen BIOS (Award).
Under Integrated Peripherals har jeg et punkt der hedder Init display first

Under opstarten trykker du F8 og vælger fejlsikret tilstand og går ind i enhedshåndteringen.....
Her kan du disable det, og alt efter hvilken Windows du har kan der også være mulighed for at vælge at "fjerne" det

I min win2000 server/proffesionel bog "reklamerer" microsoft med at den selv kan disable og isolere onboard graffikkort

Hvilken win-version bruger du ??

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 16-08-02 00:13

Ga
Jeg takker, kortet måtte deaktiveres i enhedhåndteringen, hvoretter innstalleringen av det nye kort gikk smertefritt, rent bortsett fra skærmen er endel forvrengt, det får jeg se om jeg kan leve med, ellers kommer jeg tilbake. Nå skal jeg også ha TV out til å fungere, men det må jeg også komme tilbake på.
Sri Zonker, det er ikke mulig å deaktivere det fra BIOS, og det finnes heller ingen jumpers.
Traic tjener poengene
tks agn
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-08-02 00:19

rs nilsen det er ok, men fortjener ep.p ikke pointene...., selvom det kun er en halvfærdig løsning.....

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 16-08-02 00:42

traic.....
you own me 100 points

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 16-08-02 00:50

gdi
jo jeg er enig, men i Kandu kan jeg kun akseptere når det er avgitt svar, desv. e.p. du la kun ind en kommentar, jeg er litt usikker på hvorfor jeg skulle starte i fejlsikret tilstand, det gikk udmerket på normal oppstart.
e.p. og traic, I får selv finne ud av poengene.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 16-08-02 06:38

Selvfølgelig skal du da have de point e.p., jeg opretter et spørgs til dig.