/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Saltvandakv...???
Fra : KgaMsobo
Vist : 390 gange
60 point
Dato : 24-12-04 07:40

hej er der nogen der ved lidt og Saltvandsakv..? hvor sværet det er at holde ..? hvor meget arb. der er i det ..? hvor dyret det er at have kørene og med foder hvad foder man dem med ..? jeg kunne gotd tænke mig at vide mere om det så er der en der ved noget må du /i meget gerne skrive noget ..!!! go jul og godt nytår

hilsen kasper

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 24-12-04 09:13

Div biblioteksbøger ville nok være det bedste,så får du en nogenlunde generel mening-viden og ikke den enkeltes fif

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 09:44

Der er muligheder for at få hjælp til akvariestart, hvis du går ind i et decideret akvarieforum. Jeg benytter selv :

http://www.aquaa.dk

Jeg har selv et SØ-Asiatisk Biotop akvarie med labyrintfisk, så det er ikke det store jeg ved om saltvandsakvarier. Jeg ved dog det er rimeligt kosbart, da det kræver en STOR pumpe i forhold til selve akvariets størrelse. Der kræves køling i modsætning til ferskvandsakvariet; der oftest skal have varmelegeme m. termostat. Der stilles store krav til vandkvalitet, hvorfor det kræver en del pasning (saltholdighed, ph måling osv..). Det er også de færreste akvarie forretninger der ligger inde med udstyr ...endsige fisk, så meget skal bestilles hjem. Man fodre med muslinger og disse skal være friske fra fiskehandleren og ikke fra dåse. Mange smådyr til fodring kan samles i strandkanten, såsom krabber, sandorm, vandlopper og tanglopper, men er en potentiel sygdomskilde ! Alt i alt er et saltvandsakvarie svært at gå til, men det skal da ikke afholde dig for at gå i gang med projektet.

Held og lykke.... samt Glædelig Jul

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rosenkilde

Dato : 25-12-04 12:16

Inden du bliver helt skræmt væk af hvad molokyle skriver så vil jeg skynde mig at sige at det ikke passer hvad han/hun skiver. Jeg har selv et 125 l med salt lige nu men har haft flere helt op til 500l. Det er ikke svært at have saltvand det kræver bare man har en godt tålmodighed. Det jeg har nu køre med to spandpumper to powerheads og en lille skummer som er det viktigste i et saltvands akv. Hvad fodder ang. vil jeg sige at man ikke skal hente ved stranden fordi man ikke ved hvad man får med hjem af dårlige ting. Men inden du går igan vil jeg anbefale at du går ind på www.nordigreefforum.dk der kan du finde alt om at holde saltvand.

Henrik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-04 14:37

molokyle er en han med stort H

..men som sagt; ydmyg ferskvander

..og så et 'lille' extra spørgsmål til rosenkilde : Temperatur ???

..for ; ...so ein dinges must ich auch haben !

</WF>

Kommentar
Fra : rosenkilde

Dato : 25-12-04 16:34

jeg har en ganske alm varmestav med termostat i

Henrik