/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Navnet på akkord
Fra : dannitheking
Vist : 425 gange
50 point
Dato : 23-12-04 22:48

Halløjsa i hytten...
jeg sider og skriver noget musik men skal finde navnet på den her akkord…
Den består af E-F#-A-B… Hvad hedder den?

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 23-12-04 22:52

For mig ser det ud som en alm. E-dur - du udelukker åbenbart G-strengen.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-12-04 22:56

B7sus4 evt: B7sus4/e (idet jeg går ud fra at B er tonen, der på skandinavisk og tysk kaldes H)
vl h L

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 24-12-04 15:48

til lyngballe: H#=B

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-04 15:55

Nej, JacobS
Der findes ikke # for h (det er C) , men B = bfor H, #for er en halv tone op og b er en halv tone ned.

mvh dova

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 24-12-04 16:55

Et par eksempler:

A 6-9 (hvis A er grundtonen og B = H)
E9 sus 4 (hvis E er grundtonen og B = H)
F#7 sus4 (hvis F# er grundtonene og B = H)
H7 sus4 (hvis H er grundtonene og B = H)
D 6-9 (Hvis D er grundtonen og B = H)

Akkorden giver mig ikke rigtig mening, hvis ikke B = H..... med mindre der er tale om klassis tolv-tone-musik eller sådan noget

Glædelig jul.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 24-12-04 16:56

I øvrigt dova:
jo der er noget, der hedder kryds for H. Tonene hedder His.

Det er rigtig nok tilfældigvis det samme som tonene C, hvis tonearten er en anden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-12-04 17:44

Ja okay justuniverse

Jeg tænkte bare, at den ikke findes f.eks på klavertaster som "sort" tangent, altså " sin egen" tone som f.eks. # for F o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-12-04 08:45

OK: Vi snakker om den på klaveret hvide tone, som nogle kalder B og andre kalder H.

Justuniverse giver mange gode udlægninger - men mener dog formodentlig F#m7 og ikke F#7!?
Og Justuniverse nævner selvfølglig også mit bud B7sus4 = H7sus4, som jeg i øvrigt stadig vil kalde den mest selvfølgelig udlægning. Prøv bare at spille de respektive grundtoner i bassen samtidig med akkorden, så kan du nemt høre hvilken, der lyder "naturligst" (helt løsrevet fra stil og sammenhæng)
vl h L

Til Dova: De, der kalder "den hvide" for H, kalder den sorte nabotone for B
De, der kalder "den hvide" for B, kalder den sorte nabotone for Bb

Kalder man den hvide for H og den sorte for Bb er der aldrig noget at tage fejl af og man undgår mange misforståelser baseret på, at B kan betyde to forskellige toner alt efter hvilket "sprog" man taler!

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-12-04 09:14

PS:
"Fodnoten var selvfølgelig til orientering for Jacobs og ikke for Dova -
undskyld og vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-12-04 10:14

lyngballe:
Ja, det er rigtigt. Jeg mener F#m7.

men nej, der er da ikke noget som helst, der gør H7sus4 til den mest selvfølgelige....

Alle de eksempler jeg har givet er indtil videre lige selvfølgelige. Det er jo hlt afhængigt af dels rækkefølgen på tonerne (heruneder hvilken grundtone) og dels hvilken toneart, der spilles.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-12-04 13:07

Ja, ja - nu skrev jeg udtrykkeligt: "helt løsrevet fra stil og sammenhæng" - og som løsrevet, fritstående akkord vil jeg nu alligevel hævde, at H7sus4 (og dennes omvending F#7sus4) lyder mere "selvfølgelig"( -eller hvordan jeg nu skal udtrykke det ) end de øvrige nævnte akkorder . Forklaringen kan være, at disse alle er en tak højere opbyggede (med tilføjet none). Brugen af H7sus4 går da også et par hundrede år tilbage i tiden, hvilket slet ikke er tilfældet med sus9-akkorderne
vl h L

Accepteret svar
Fra : lyngballe

Modtaget 50 point
Dato : 26-12-04 13:07

Ja, ja - nu skrev jeg udtrykkeligt: "helt løsrevet fra stil og sammenhæng" - og som løsrevet, fritstående akkord vil jeg nu alligevel hævde, at H7sus4 (og dennes omvending F#7sus4) lyder mere "selvfølgelig"( -eller hvordan jeg nu skal udtrykke det ) end de øvrige nævnte akkorder . Forklaringen kan være, at disse alle er en tak højere opbyggede (med tilføjet none). Brugen af H7sus4 går da også et par hundrede år tilbage i tiden, hvilket slet ikke er tilfældet med sus9-akkorderne
vl h L

Godkendelse af svar
Fra : dannitheking

Dato : 26-12-04 15:06

Tak for svaret lyngballe.