/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
JUL !!!!!!!!!
Fra : miritdk
Vist : 471 gange
1 point
Dato : 23-12-04 09:29

det er dagen før dagen så jeg vil ønske alle jer kandu´er en rigtig glædelig jul

hvorfor hedder det egentlig JUL ??????? Det har jeg spekuleret lidt over - men kommer hele tiden fra det ?????????????????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-04 09:33

Tak miritdk og i lige måde

Citat
Ordet jul

Vi bruger ordet lidt som om at det er en ren kristen højtid, men ordet kan spores tilbage til år 200 i finsk som [ juhla ] - med helt samme betydning som vores jul i dag. her betød det slet og ret fest. Senere har ordet dækket en hedensk vinterfest

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-04 09:34

Ps.

Citat
Hjul og jul?

Der er faktisk en sammenhæng. Hjulet var et symbol på solen, og ved fester trillede man med brændende jul.... meeeen det er nok mere rigtigt at ordet har betydet "drejning" eller "nytår". Det er ikke helt sikkert hvad jul egentlig kommer af. Andre forslag er at det er det latinske joculus = fest, eller at man når man var glad udstødte et "juhu" under datidens fester, og at juhu skulle være blevet til ordet jul.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-04 09:36

Pps. ...jeg glemte jo helt en smiley :

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-04 10:12

Glædelig jul til dig mirit

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-12-04 10:19

Er det her man lægger sin ønskeseddel.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-04 10:29

Dova ........ i lige måde

emesen..... NEJ !!!!!!!!!!!!! - og såvidt jeg husker så har du jo fået en du skal tage dig af

og ihhhhhh - held i uheld - brændte lige et godt stykke af håret - dumt stearinlys ufff - og var heldig nok til at få en tid hos frisøren - så det lange hår ryger idag !!!!!!!! jojo - så bliver det så en juleforandring der vil noget

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 23-12-04 10:37

Hej alle sammen

I ønskes også en glædelig jul og et godt nytår. Jeg håber det nye år bringer lidt mere glæde end det gamle har gjort.

Nenita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-04 11:01

God jul til alle på kandu.

Tror at vi får e-mails i julegave

Hilsen ans

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 23-12-04 11:04

Sidste mulighed for mig for at ØNSKE ALLE EN GOD JUL...

Vi "ses" efter jul..

Knus og så videre....

Memuel

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-12-04 12:04

God jul alle sammen

Jeg drager til svigermor og hendes mand imorgen ved denne tid, kommer hjem og sover, for så at drage til Hästveda i det svenske tidligt lørdag morgen.
Julestress? Nej da

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-12-04 12:20

->meritdk
Hjertelig tak og lige måde.

Også en god jul til alle i andre på kandu, her i Vendsyssel, forventer vi jo hvid jul ifg. Tv, men foreløbelig p----- det ned. Håber i alle får jeres vildeste ønsker opfyldt
Glædelig jul til alle

Med julehilsen
dabj

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-04 12:23

God jul allesammen - må I alle få nogle dejlige dage.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-12-04 12:47

God jul allsammen.

Pas godt på jer selv, og hinanden.

ellebye

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-12-04 13:38

Ja god jul til alle, og med et ønske om et knaldfyldt nytår!!
Jørgen

*
**
***
****
*****
*

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 1 point
Dato : 23-12-04 13:51

Danmark ! Landet hvor julemanden kommer i vandkan(d)e

Nytårskortet det kan man da nå at sende endnu.
http://mp.passagen.se/vykort/article.jhtml?articleID=1638300

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 23-12-04 14:56

God jul til allesammen, ser ud til at Smalltalk bliver lidt tyndt besat i julen

Men hyg jer - Knus Ripley

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-04 16:23

nenita -> Hva' mener du med dét ???

Jeg synes da bestemt; det har været et af de bedre ....i åre vis !

... og jeg er sikker på, der er både rum for både forbedringer og fremskridt ...og at de er på vej

</OPTIMISTEN>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-04 18:52

bare for at skabe lidt panik så tæller jeg altså hvormange der husker at sende god jul hilsen her - ..... melder det til julemanden hvis der udebliver nogen

MUMS......... der fandt jeg lige nogle af de der meget forbudte men noget så dejlige chokolader med spirituosa i

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-12-04 00:22

.........................hit med gaverne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 11:31

Heller ikke i dette spørgsmål er min julehilsen til miritdk ...og alle andre, nået frem. Jeg sendte den ellers omkring kl. 2.30 inat

Jeg prøver igen ..senere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-12-04 11:57

En glædelig jul og et godt nyt år til jer alle.
MVH:Manse9933

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 12:06

Nåeh... men jeg ska' jo til det :

JUULLIMI PILLUARIT

JUULISIORLLUARIT og hav en dejlig JUULLIARAQ og JUULLERUJUK

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 14:18
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 09:10

godmorgen -- så er juleaften pist væk - det samme var søvnen åbenbart
Skøn aften - skøn mad - dejlige mennesker - herligt herligt. Og tilmed hvid jul - hvornår er det sket sidst ???????

Tak for julehilsenerne - men husk det er stadig jul et par dage endnu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-04 10:23

JUULLERUJUK PILLUARITSI

</MOLOKYLII>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 10:26

>>>>>>>>>>>>WHATEVER<<<<<<<<<<<<<<<

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-04 10:28

Ps. Udt. : Jusjlæ-rujUk bi-sjluar-ridtsI = God 1. juledag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 10:30

MOLO........ hold så op *GGG* , men god 1. juledag til dig også

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-04 10:31

UPSEDASSE..jeg glemte jo det lille -si til sidst, så det betyder derfor : God 1. juledag til jer !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 10:32

LOL@MOLOKYLE

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-04 10:46

Som den gode søn jeg er; har jeg lovet at gå hjem til 'de gamle' mellem kl. 11 og 12 for at tage køkkentjansen plus alm. oprydning, støvsugning osv. så der er pænt og rydeligt, når resten af den pukkelryggede familie dukker op til julefrokosten i morgen.

</FEDTERØV>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 10:49

Åhh du kære fedterøv - øhhh molokyle......... se det er en gave mange ville sætte pris på - god fornøjelse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-12-04 19:30

Hvid Jul??????

Hvor henne

mvh dova

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 25-12-04 19:43

Her dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 20:55

Dova - jeg ved ikke hvor i landet du bor - men her i nordsj havde vi da en forrygende hvid jul - lidt var det faldet i forvejen der forsvandt - men hele juleaften sneede det da
Eneste ulempe lige her hvor vi er - ingen fejede veje og stier osv - så det var rigtig svært for mange at komme frem og tilbage - selv en falckbil gav op overfor en bakke.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 25-12-04 20:57

Prøv piggdæk og firhjulstrækk miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 21:12

haha holniels - har ikke kørekort til andet en indkøbsvogn og cykel

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 25-12-04 21:15

Sorry men da blir det vel piggdæk og tohjulstrækk ,ha ha

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 21:59

lige og akkurat og nemlig holniels

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-12-04 22:09

mirit
Her i midtjylland så vi ikke skyggen af hvid jul, med undtagelse af ca 1/2 cm sne om formiddagen, som forsvandt lige så hurtigt som det kom.

holniels
Ja, men nu tæller Noge vel ikke rigtig med til Dansk hvid jul

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-12-04 22:18

jaja dova......... hvid jul er ganske hyggeligt når man kan lege i det og sidde indenfor og kigge ud - men hvormange mon der ikke har haft problemer med det når alt kommer til alt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-12-04 22:29

Jo, jeg kan i hvert fald godt undvære for meget hvid jul, eller sne i det hele taget.
Bevares, det ser da pænt ud, men er til stor gene, og ikke mindst når man bor så langt ude på landet, at snerydning kun er noget "man læser om i avisen".

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 08:47

Jul på Vesterbro :

Jeg bli'r sgu så forvirret af al den sne. I sidste uge prøvede jeg at sniffe Frederiksberg allé

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 09:00

dova - også her - men du må da indrømme at det lyser op om morgenen her i den mørke tid - og det føles godt

Molokyle altså - godt det ikke lykkedes - prøv med en stille villavej en anden gang

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 09:37

Jeg tror nu jeg prøver motorvejen. Jeg har hørt, der er 6 baner

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 09:45

Molo........... du skal vist til afvænning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 09:50

miritdk -> Jeg rører aldrig noget stærkere end rhohypnol ...før morgenmaden !!!

</MOLOKANYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 10:12

molo - nååååååååååååhhhh så er jeg mere rolig (spiser du i det hele taget morgenmad ??????????????? )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 10:16

Cornflakes m. sukker & mælk eller Cultura Naturel m. sukker & muslii eller også Jordbær yougurt...samt masser af kaffe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 10:43

arghhhhhhh nu har jeg forsøgt at svare indtil flere gange og kandu er faldet i staver igen igen - nå skidt - (indtil videre)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 10:44

arghhhhhhh nu har jeg forsøgt at svare indtil flere gange og kandu er faldet i staver igen igen - nå skidt - (indtil videre)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 10:46

nånå - så kom den igennem og nu har jeg glemt hvad jeg ville svare

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 10:55

Hvem sku' på afvending sa' du miritdk ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 10:56

Miritdk.............du skal bare trykke en enkelt gang på [send indlæg] så går det hele af sig selv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 11:51

MOLO !!!!!!!!!!!!! ikke mig
emesen - hold da helt op det vidste jeg jo ikke - (grrrrrrrrrrr)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 12:11

Yes det er nemt.............og du behøver ikke give point for det lille fif.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 12:37

næeh... det behøver di ikke miritdk. Du giver dem blot til mig

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 26-12-04 15:16

Tak for svaret natmaden. (   Danmark ! Landet hvor julemanden kommer i vandkan(d)e ) - den var bare ikke til at stå for - så overlader det enkelte men enestående point til dig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 16:14

Hurra natmaden.............så gir han nok en lille en.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-04 18:44

Hov hov hov... du mæridtdækå du dær du.... Mig og påængørne hører li'som sammen. Hvor ble di a ? Tæ marj ?

Natmaden ska' aliøvæl barø dø ...snart !

..men er velkommen på Ama'r i mit ringe Domicil; den Nytår dær, mæ kone år helø pivømøjet

<MÅLÅGYLÆ>