/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Xp Pro Langsom Startup
Fra : Caine
Vist : 723 gange
50 point
Dato : 14-08-02 17:59

Hej

Mit problem er mit windows xp pro starter utroligt langsomt op... ( 3-5 min) det er meget irreterende.. derfor ville det være rart med et godt tip eller svar...

Min pc består af: 800mhz duron - 128 mb ram - Geforce 4 mx 440 - 30gb HD

Den skal kun starte norton firewall, norton antivirus, MSN og sygate firewall pro....

Det burde gå meget hurtigere end som så... (1- 1.5 min MAX)

Der er vidst et program fra Microsoft der hedder Bootvis ... Kan det anbefales???

Håber dette er nok til et svar...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 18:10

Hej caine

Prøv at disable antivirus og firewalls og se, om problemet ligger der.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-08-02 18:14

Hej Ammitz

Jeg har ad-aware... (genialt program) det var egentlig mulighed... Men har lige scannet min pc... (med update)
Så der er ikke spyware på min pc... Måske lidt som ad-aware ikke kan finde...

Jeg vil prøve at disable mine startene programmer...

SES

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 18:27

En mulighed kunne være, at dine to firewalls kommer i konflikt med hinanden. I så fald er løsningen, at du hælder det ene ud. Og eftersom du har betalt for Norton, vil jeg foreslå, at du beholder det. -:)

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 14-08-02 18:31

Øøøøø, Caine har da ikke nævnt noget om, at han har betalt for Norton !

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 18:35

Okay, traic: 1-0 til dig. -:)

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-08-02 18:54

Hej

Haha.. Jeg har fået en uudpakket udgave af norton... ok er betalt ...

Jeg prøver lige med msconfig...

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-02 19:41

Hmm

2 firewalls, antivirus og MSN.

Så er det da klart at det tager årtier at starte maskinen op.

Samtidig har du kun 128 MB Ram det er i underkanten når man kører XP, bevares det kan køre men det dobbelte gør underværker.

Desuden burde du overveje, at lægge din swap-fil på et andet drev hvis den ikke gør det i forvejen.

Og grunden til at det også går så lang tid, er at med så lidt hukommelse, står maskinen og swapper en del under opstart, fordi den skal bruge mere end 128 MB.

Desuden kan det, afhængig af det som du har sat Norton til at starte op tage ekstra tid her, så det var måske en ide at overveje dette også ?

Samtidig vi er ved det kan du overveje at defragmentere disken, da dette også har betydning for load-tiden.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 19:47

Desuden burde du også kigge på hvordan din BIOS er sat op, da en ordentlig opsætning af denne nogen gange gang give 10-20 % ekstra fra maskinen.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-08-02 20:09

Hej igen

det lyder som om at jeg skal hvae flere ram... (havde det også i baghovedet)
Jeg vil prøve de ting der... tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-08-02 20:16

Hej igen igen

Det tidspunkt jeg får flere ram... Kan det så ikke lade sig gøre at overføre swap-filen i rammene... eller er der et andet alternativ...???

Jeg planlægger at købe op til 512mb sdram...

Er der en bestemt indstilling til denne såkaldte swap-fil??? (og hvodan gør man?)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-08-02 20:17

Hej igen caine

Flere ram er altid godt, men det kan næppe være forklaringen. Selv kører jeg Windows ME med blot 64 ram, og min computer starter op på ca. et minut, selv om både Norton Antivirus, firewaall og MSN starter op samtidig med.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 20:33

Rellom, der er altså helt andre ydelsesforhold der gør sig gældende når vi snakker windows XP.

Og faktisk er Microsoft anbefaling så vidt jeg husker kun 128 MB Ram, men som du sikkert ved skal man altid have minimum det dobbelte for at det fungerer ordentligt.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 20:36

Caine hvordan er dine BIOS indstillinger ??
Har du slået shadowram til ? hvis nej, så gør det.
Det kan også give noget boost

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 21:00

Swapfilens størrelse kan du ændre i :

start -> indstillinger -> kontrolpanel -> ikonet system -> fanen avanceret -> knappen indstillinger under ydeevne -> fanen avanceret -> knappen skift i nederste højre hjørne

Når du er kommet så langt vil du her kunne ændre størrelsen af swapfilen og hvor den er placeret.

Under drev vil der udfor søtrrelse på sidefil stå et tal hvis du har swapfilen placeret på et bestemt drev.

Er den det sa,mme sted som din windows ligger på sætter du denne til nul og laver de samme indstillinger på et af de andre drev.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-08-02 23:51

Hej

Hmmm... Min maskine siger at defragmenteringen er uninstalled ??? og at man kan installere det igen ved at gå ind i add/remove programs ... dette siger mig ikke rigtig noget .. for såvidt jeg ved kan man ikke gøre det derfra.. er der nogen som har et bud...

Til zonker ... nu har jeg sat mine shadow ram til... tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 08:22

start -> indstillinger -> kontrolpanel -> tilføj/fjern programmer

Og så skulle der gerne være en der hedder noget med windows XP ? kan du finde den ?
Marker denne klik herefter på rediger fjern.
Du skulle så have mulighed for at klikke på defragmentering og tilføj/fjern ?? kand et lade sig gøre ?

Hvor meget ekstra gav det at du fik shadow ram op at køre ?

Kommentar
Fra : xp_resten

Dato : 15-08-02 09:19

Prøv at gå ind i din bios og lav en load setup defoults eller load optimized defoults og se om det hjælper.
Eller også er der dette stykke værktøj bootviss http://www.windows-help.net/WindowsXP/tune-19.html

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-08-02 11:11

Hej Caine,

når du bruger Msconfig, hvilke programmer siger den så der startes op under "Startup"?
hvis der f.eks. er et program der hedder Loadqm.exe, ka' den godt slåes fra... Taskmanager m.v. sku' også ku' slåes fra...

er der nogen grund til at du har brug for MSN?

her er der nogle "Memory (RAM) Tools"... -->
http://www.webattack.com/freeware/system/fwmemory.shtml

ellers sku' Cahceman, som også er et freeware program være rimelig godt... -->
http://www.outertech.com/product.php?product=3
her er et direkte link til at downloade den med... hvis du ikke gider klikke dig igennm på det andet link... -->
http://ftp.pcworld.com/pub/new/utilities/system_resources_tune_up/cachm511.exe
den ka' nok ikke gi' en hurtiger opstart... men den ka' bl.a. også bruges til Swap m.m...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 15-08-02 14:04

Hej

Jeg kan ikke installere defragmenteringen... Det er lidt underligt, jeg nemlig brugt det før... men det er ikke til at finde inde i add/remove win xp components...

De shadow ram er egentlig ok... den yder lidt mere... men jeg skal have købt nogle flere ram blokke... (+256)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 14:25

Undersøg først om dit bundkort understøtter 256 MB Ram blokke inden du køber dem, det er surt og skal ned og bytte dem igen.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-08-02 23:51

lige lidt personlige erfaringer... brug ikke bootwis fra MS det smadrer din maskine