/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Soveleje til hund
Fra : Axelise
Vist : 1458 gange
100 point
Dato : 22-12-04 13:59

Er der nogen der har erfaring med et andet soveleje til hunden end den sædvanlige kurv? Jeg tænker på at købe én af de store sækkepuder med krøjerkugler til min gigtplagede hund. Jeg forestiller mig, at den måske kunne være et mere behageligt og et sundere soveleje for ham end kurven, selvom den er foret med flere lag gode tæpper.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-12-04 14:24

Da vi havde ulvehund, lavede jeg selv et leje - noget i retning af en 'skibsbriks' - men en gammel gigtplaget hund skal jo have let ved at komme 'i seng', og derfor skal lejet nok være forholdsvis lavt. En udtjent sækkestol er et udemærket leje for en hund, men kan dog være besværlig at vende sig i, men sy selv en pose til kuglerne, og sørg for at den er tilpas tyk, så den dækker hele lejet. Lejet skal stå absolut træk-frit, dette gælder også nedfaldende kold luft fra vinduer osv.
Ejeren af den kennel, hvor vi købte hund, anbefalede en GeriMax-tablet til gigtplagede hunde - det ville jeg nok lige tjekke med en dyrlæge inden, men ideen er vel ikke helt skæv ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-12-04 14:30

nogle hunde ligger godt andre gider ikke at ligge i en sækkestol

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-12-04 14:43

Vores gamle hund har en god gammel skumgummimadras, der er foldet på midten. jeg har syet et enkelt betræk til den, som er nemt at vaske - (og ser nogenlunde pænt ud).
Den er perfekt til ham, da den ikke er for høj at træde op på, ikke for blød at ligge og vende sig på.. Det kan anbefales! Madrassen er hans ynglingsplads!

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-12-04 15:31

Der findes en dyrlæge, der behandler gigtplagede hunde med små guldstykker der lægges in i nærheden af det lidende led. Han må kunne findes på nettet.
For år tilbage, brugte man noget der hed guldkuren til mennesker, det gør man m,åske stadig, det var virkningsfuldt. Nu bruger man binyrebarkhormon,Prednison,Prednisalon, og flere, der har samme virksomme stof, det er virsomt til mennesker. - men det kræver kun at dyrlægen tror på det!!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-12-04 16:55

Min hund har netop for ca. 1½ måned siden fået opereret guld ind i poter, albuer, skuldre, hofter og 3 led i rygsøjlen. Han får smertestillende og før Glucosamin men nu ingefærtabletter. Desuden sund ren kost og gode mineralsporstoffer, så jeg gør hvad jeg kan, for at gøre det bedste for min hund. Jeg kan dog se, hvor vakkelvorn og stiv han er i benene, når han har ligget, så nu har jeg faktisk lige været ude og købe en (hundedyr) sækkeseng til ham, da jeg har hørt, at krøjerkuglerne giver god støtte og desuden varme. Forhandleren sagde, at jeg må levere sengen tilbage, hvis ikke hunden vil bruge den. Det er åbenbart ikke alle hunde, der bryder sig om den slags soveleje.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-04 17:14

Jeg har lavet en hunde-rede af en skumgummimadras. En rund bund i en størrelse, der lige passer til Silke med en ca 20-25 cm høj kant lavet af en strimmel skumgummi, der er limet på bunden med kontaktlim. Det hele er betrukket med et vaskevenligt bomuldsbetræk, som er nemt at tage af (et rør, med en bund i den ene ende, og elastikkant i den anden ende). Silke elsker at ligge i den, -faktisk så meget, at jeg har måttet lime den om et par gange... Den står altid foran terassedøren, fordi hun ellers gerne ville lægge sig lige op af den kolde glasdør.

I stedet for en sofa har jeg I stuen en stor briks 200x120, med en boxmadras på. Som hynder har jeg 3 pølser fyldt med skumgummigranulat. Hver pølse er ca 150xd70 og betrukket med vaskbart fløjl. Silke elsker at ligge og flyde oppe på de der pølsehynder (hun ligger der faktisk nu). Men jeg overvejer da at skifte skumgummiet ud med krøyerkugler, for skumgummiet er meget gammelt (ca 30 år) og pølserne er temmelig tunge.

Da jeg besøgte Silke i kennelen da hun var hvalp, lagde jeg mærke til, at hun var meget glad for at gemme sig under nogle brædder og tæpper når hun skulle sove. Derfor ligger der inde under min seng, der har ret høje ben, en skumgummimadras. Og ovenpå den en sommerdyne med dynebetræk på. Her vil Silke helst ligge om natten. Da hun var lille lod jeg et tæppe hænge ned så hun kunne ligge helt skjult. Men det behøver vi ikke mere.

Kunne du ikke låne eller købe en brugt sækkestol, bare for at finde ud af, om din hund kan lide den slags?

mmmmm, det undrer mig, at jeg endnu ikke har fået mail fra kandu om detteher spørgsmål, selv om jeg abonnerer på hunde..........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-12-04 17:18

Lad os høre, hvordan det går med sækkesengen! --Det kan være en prægtig julegave til en stakkels gigtplaget hund.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-12-04 17:42

Det er selvfølgelig induviduelt, hvad en hund foretrækker af seng, men i betragtning af, at hunden har gigt vil jeg mene, at en kurv med sider er et must for at minimere en mulig træk.
Mine egne er mest til sofaer uanset, hvor mange og fine kurve, der er investeret i.
En tommelfingerregel for hundes bekvemmelighed har altid været vi menneskers egen bekvemmelighed, det er nemmelig temmelig ens.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-12-04 17:50

Mmmmh...ja. Min hund lister op i sofaen om natten. Og om morgenen får han lov til at komme op i fodenden i sengen. Lækker dundyne og fransk sengetøj...DET er sager! Også for en hund!! Men nu HAR jeg altså købt denneher sækkeseng i håb om, at han kommer til at elske den. Den kostede 650 kr, men hvis han får super komfort og støtte til ømme led i den, så er de penge godt givet ud. Hvis han stadigvæk ikke gider den efter nytår, må jeg levere den tilbage.

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 22-12-04 18:14

Hej
Vores hund har også gigt,men efter den får en sprøjte 2 gange om året er det fuldstændigt forsvundet,jeg kan godt undersøge hvad det hedder hvis der er interesse for det.
Mvh Lex

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-12-04 18:37

gfha>>> Vores hund har også en traditionel hundekurv med sider på - den har han altid haft og har været glad for den. Men nu, hvor han er blevet gammel og træt i bagenden er det faktisk for svært for ham at få rullet sig rundt, så han ligger behageligt. Jeg tror faktisk, at det bedste er et leje uden kanter...
Lexion>>> Er det mon ikke binyrebarkhormonindsprøjtninger jeres hund har fået? I så tilfælde skal man jo lige overveje hundens alder, da det jo har nogle kedelige bivirkninger. Nogle som man kan leve med, hvis hunden er gammel, men som ikke er så heldigt for en yngre hund.

Vaxen

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 23-12-04 00:55

Hejsa

Min hund har en af de der stof hundekurve med sider som hun fik samme dag vi hentede hende da hun var 9 uger-købt i calles dyrige som os har en web adresse(denne kunne du evt kigge på og se om der var nået du synes du kunne bruge *S*) www.callesdyrerige.dk
Hun har også en dyne som er købt i jysk sengetøjlager-den er okay tyk og jeg gav kun 80kr for den på tilbud(det tilbud køre de tit med) men hun gad i ligge på den oppe i soveværelset så den er røget ned i kurven hvor hun er blevet glad for den.
Men det bedste sted hun elsker at ligge,selvom hun elsker sin kurv,er oppe i sengen mellem mor og far eller at sove på ryggen med poterne lige i vejret i sofaen.
Men tag en snak med en dyrlægen om hva for en seng,kurv osv der ville være godt til netop din hund-de er altid behjælplige.
Håber du finder nået.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-12-04 10:27

Jo...tak for alle gode råd. Jeg ville egentlig gerne høre fra folk, hvis hund har sådan en sækkeseng. Min hund vandrede op i den i går, men syntes det var noget underligt noget med bunden, der bevægede sig. Jeg lagde mig op i den for at lokke ham op, men han kom kun op og sidde ved siden af mig, og forlod sækkesengen, så snart jeg også gjorde. Men jeg nægter altså at tilbringe en hel nat i en sækkeseng udenfor soveværelsesdøren for at få min hund til at gøre det samme..ha ha!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-12-04 14:51

Ja, så snart han mærker at du sover trygt, så lister han ind og snupper din seng!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-04 15:10

Alle de hunde, jeg har haft, har været mest glade for at bruge mine menneskemøbler. Alle har været glade for at ligge på sækkepølserne i sofaen. Men det er ikke nødvendigvis lige så godt at få sin egen sækkeseng. Hvad med at bytte sengen til en menneskesækkestol? så kan I skiftes til at bruge den..

Men ellers kunne jeg forestille mig, at han måske kunne blive glad for en hunde-rede med en krøyer-sækkemadras i. Så har han både glæde af krøyerkuglernes tryk-aflastning samtidig med at han ligger beskyttet mod kulde og træk i reden. Reden skal så bare være stor nok til, at han ikke skal rulle sig for meget sammen. --Eller hvis den kurv, han har nu har rimelig høje sider, så kunne han få en krøyersækkemadras i den..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-12-04 15:40

Hvad med at købe en vaskbar dyne, han kan ligge på. Aldi har netop vaskbare dyner/puder på tilbud denne uge til lige knap 100 kr. Det køber vi til vores Golden. Vi købte en seng til hende da hun var hvalp til næsten 800 kr. Den brugte hun som toilet. Da hun var renlig, brugte hun den aldrig, selv om den var renset af, havde fået Rodalon og var vasket og skyllet meget grundgit. Hun vil gerne ligge i vores senge - hvis vi altså ikke er der. Ellers er hendes foretrukne plads sofaen. Men nu har hun fået den idé, at hun vil ligge foran en gammel kiste henne i et hjørne, hvor der ikke er tæppe. Så besluttede vi at prøve med den vaskbare dyne. Den kommer vi så i to dynebetræk, der vender omvendt af hinanden med åbningerne. Den vil jo også gå lidt op om hunden og beskytte mod det værste gulvtræk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-12-04 16:18

Det kan da godt være, at jeg er på vildspor! Jeg tænker på måske sovestedet helst skal lugte af hundens mennesker!
Hvad med de sokker man lige har taget af, eller undertrøjen anbragt i stolen eller under betrækket+

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-04 17:17

Jeg tror lige så meget, valde, at "møblet" skal ligne et mageligt menneskemøbel. -Silke har aldrig været særlig interesseret i mit tøj, men hun var totalt begejstret for sofa-ideen lige fra dag 1. --Jeg var nødt til at lægge den ene hynde ned på gulvet så hun selv kunne komme op på briksen, da hun var helt lille. I dag ligger den ene hynde altid på gulvet, -undtagen når vi har gæster. Og hun bruger den glad og gerne som sækkeseng. Men hun kan også godt lide at ligge på de andre hynder om aftenen. Så er hun indenfor nusse-afstand, når jeg ser fjernsyn.
Jeg tror, at det er godt for hunde såvel som for mennesker at have flere forskellige hvile-og arbejdsstillinger.

Ligesom Jette så synes jeg også, at en dyne er en rigtig god soveplads. Især fordi det er nemt at vaske og skifte betræk. Vores søde hunde KAN jo blive lidt beskidte indimellem..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-12-04 17:35

Er det den omvandrendemudderbunke vi har, du kalder lidt beskidt, Birgitta
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-04 17:45

Narh,narh,narh, --men lidt snusket kan her da godt blive, -især i løbetiden ... Så er det rart at kunne stoppe hele hjemmet i vaskemaskinen.. -hellere det, end at forbyde den kære hund adgang til sofaen..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-12-04 18:50

Enig. Vores ligner bare en mudderklire når hun kommer ind. (vores have er en lerbane) Jeg tror hun hygger sig gevaldigt med at blive nusset og tørret, så det gælder om at smøre sig grundigt ind i mudder, inden man skal ind igen. Uheldigvis for hende ryger hun i bad, hvis hun er helt oversmurt. Hun har svært ved at finde grænsen. Og hun HADER at komme i bad.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-12-04 19:58

Ja...det er utroligt som ens hjem kan blive "møffet til" i løbet af ingen tid, når man har hund. Bare min bulldog har spadseret hen over det nystøvsugede køkkengulv hen til madskålen, så er der faktisk noget at feje op allerede. Og det selvom han er hvid og lysebrun og ser meget ren ud. Det er godt man elsker de hunde så højt, siger jeg bare....!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-12-04 20:05

Ja, det har du ret i, Axelise.
Vores fordeler alle havens ukrudsfrø ligeligt overalt, selv om jeg nogle gange tror, hun tager flest med ind. Når hun så er kommet ind, stiller hun sig henne ved mig for at få dem fjernet. Når jeg endelig har fjernet dem, går hun da bare ud og henter en ny forsyning. Og sådan kan hun blive ved, hvis jeg ikke stopper hende. Vore gamle hund ville altid ud når det regnede. Så kom hun ind igen lidt efter for at blive tørret. Når hun så var tørret, skulle hun ud og "hente mere vand til pelsen". Hun elskede simpelthen at blive gnubbet med et håndklæde. Det undrer mig mere med vores nuværende. Det må da gøre ondt at blive hevet så meget i pelsen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-12-04 20:15

Min hund har set på mig med et meget sigende blik hele dagen... Han ved udmærket, at der er noget i gære, selvom amerikanske bulldogs ellers ikke går for at være "de skarpeste knive i skuffen". Men Axel ved godt, at der skal ske noget, som han muligvis ikke er helt begejstret for. Min ex-kæreste, som jeg oprindeligt fik hunden med, kommer for at hente ham i aften, da min mand og jeg tager til Sønderborg til svigerfamilien, - og de har kat! Så Axel kan desværre ikke komme med, men skal tilbringe juledagen med sin nye "søster", en engelsk bulldog på 5 måneder, som er dybt og inderligt forelsket i Axel. Så jeg får en meget træt hund hjem søndag aften. Han bruger en masse krudt på at positionere sig og skælde hende ud og vogte over sit legetøj. Alle gamle stumper, som han normalt er helt ligeglad med, de fornyet interesse, når lille Berta træder ind i manegen!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-12-04 20:17

Jeg har engang været nabo til en dyrlæg, som havde hunde i pension nogle dage, i forbindelse med sygdom, eller operation. Han anbefalede altid ejeren at efterlade et stykke tøj, Det trøstede hunden sig så med sålænge den ikke kunne se ejeren.
Den situation er jo også noget anderledes, selvom det var det der gav mig ideen!

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 23-12-04 23:12

vaxen>>>nej det er ikke binyrebarkhormon
Mvh Lex

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-12-04 01:12

Vaxen, hvad er det for bivirkninger du tænker på, ved binyrebarkhormon? Jeg har fået det i mangfoldige år, og jeg kender en der har fået det dobbelt så længe! Men det kommer nok an på dosisstærrelsen.
God jul Valde.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-12-04 11:34

Hej

Mange hunde både små og store, nyder at ligge i sækkesengene. Det er da et forsøg værd. De er på tilbud her.

http://loppetjansen.dk/product_info.php?cPath=61_63&products_id=1572

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-12-04 18:49

Den sækkeseng er jo kun til små hunde. Vores Golden ville kunne bruge den til hovedpude.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-12-04 20:57

arh, Jette. -Den største er 70x120... Er den ikke stor nok?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-12-04 21:18

Hej

Jeg ligger lige linket ind på den store seng, som vil kunne passe perfekt til en Golden

http://loppetjansen.dk/product_info.php?cPath=61_63&products_id=1575

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-12-04 21:22

Det første link var til 40 x 65. Det er ikke stort nok til vores. Andet link vil passe fint, vil jeg tro. Jeg kunne bare ikke finde en større før, da jeg søgte.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 27-12-04 22:42

Tak for svaret Birgitta. Axel får vist aldrig accepteret den sækkeseng, selvom den er købt med de bedste intentioner, så jeg tror jeg er ude i en skumgummimadras-model til hundekurven, som du har beskrevet. Sækkesengen ryger retur i morgen.......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-04 22:05

Tak for accepten af mit svar, Axelise.
Hvis du køber en skumgummimadras specielt til det samme, så køb i en fast kvalitet. Når man sådan ligger og slanger sig i en hunde-rede, så kan det godt være lidt hårdt for reden. Det er godt med lidt modstand.

Og mit betræk er som sagt bare et rør af bomuld, som lige kan nå rundt om reden. Og med bund i den ene ende, af samme facon som bunden på skumgummireden. I den anden ende af røret er der så en løbegang med elastik. Det er meget nemt at tage af og vaske.
Lav siden lidt høj, men skær evt en blød bue i den ene side, så han nemt kan komme ind og ud hvis han har brug for det. Hvis I laver betrækket lidt rigeligt og buen lang og blød, altså ikke for stejle sider, -så vil jeg tro, at stoffet vil kunne følge buen så det ikke er nødvendigt at sy en særlig facon.
Held og lykke med projektet.