/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
gyngerne og Karusellen
Fra : sweetysun
Vist : 4231 gange
50 point
Dato : 21-12-04 21:57

Er der nogen der har, eller kan finde, teksten til Preben Uglebjergs revy sang "Gyngerne og Karusellen" ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-04 22:15

Jeg har søgt på Herning Bibliotek, ingen noder eller tekster, men de har en Plade/CD

DANSK UNDERHOLDNING
Uglebjerg, Preben
Gyngerne og karrusellen : et udvalg af de bedste viser og sange / tilrettelæggelse: John Friis ; Preben Uglebjerg med Henry Hagemann og hans Orkester, Havmændene, Otto Francker og hans Orkester ... et al.. - Fanfare. - : Stereo (transskription)

Fanfare FANCD 8906.
Indspillet 1953-1967.
P 1989.
Indhold: Gyngerne og karusellen ; Bar' det var mig ; Kun en kuvert, tak James ; På den vej, hvor du bor ; Pigen fra Fyn ; Grønne violiner ; Seksten tons ; Let's do it ; Tjin-tjin Juanita (Landgangsvalsen) ; Kejserens nye klæder ; Penge ; Søren Bramfri's lærkesang ; Havet, vinden og stjernerne ; Syv bedår'ne pi'er.
ISBN kr 77.00.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-04 22:19

Ha - Det passer ikke. De har eb stribe melodibøger. Den du søger står i:

78.797
Imudico's melodibog 41 : for 1 stemme med becifring / samlet og redigeret af John Rasmussen. - Copenhagen : Imudico, cop. 1993. - 67, V sider : 30 cm

Dansk, norsk, svensk, engelsk og latinsk tekst.
På omslaget: For el-orgel, klaver og guitar med becifring og akkord-diagrammer.
Akkorder vist i klaviatur.
1 stykke uden tekst.
Med alfabetisk register til bind 1-40.
Indhold: Kiss me, kiss me. Gyngerne og karussellen. For he's a jolly good fellow. Min lille dont. Shine on harvest moon. Gaudeamus igitur. I denne vinter har vi ha't. Hello Josephine. Kom til meg. Stenka Rasin. The minstrel boy. Stella by starlight. The power of love. Solskin kan man altid finde. After you've gone. En lille gylden ring. I will always love you. Let me call you Sweetheart. Nisse-polka. Wear my ring around your neck. Jeg plukker fløjlsgræs. Tiotusen röda rosor. Sweet little sixteen. Act naturally. Den gamle kælling. Har I læst den Berlingske avis. Alle mod alle. The end of the world. Shall we gather at the river. Smil til hinanden. En er for lille. I want to walk you home. Ungka'l. Kald det kærlighed. Sentimental journey. Bagateller. It's been a long, long time. Arthur Schwartz: The band wagon (That's entertainment). C. E. F. Weyse: Brødre, meget langt herfra. George Gershwin: Rhapsody in blue (uddrag).
ISBN Bestil.nr: EMA 0041 : spiralryg : kr. 95.50.

Kommentar
Fra : sweetysun

Dato : 21-12-04 22:22

der er ikke nogen der kan finde det, på nettet?

skal i øvrigt ikke bruge noderne, men kun teksten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-04 22:29

Men i Imudico's melodibog får du det hele, så hvis ingen kan finde teksten til dig på nettet, er det jo nok løsningen.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-12-04 22:29

Tro mig vi har søgt. Det er til biblioteket og låne derefter lytte og til sidst skrive ned.
Ellers prøv at kontakte http://www.revymuseet.dk/ og spørg om de kan hjælpe dig.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-12-04 23:11

Peter

Såvel noder som tekst står i den bog jeg refererer til, så der skal ikke lyttes og skrives ned, blot fotokopieres.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-04 23:45

Da Tivoli sku åbne, sa publikum farvel
og gik med både veteranbil og børnekarrusel.
Den stakkels direktør sa' nu går vi da fallit,
for folk de elsker det der gamle skidt, men hva' så tar vi varieteen med en kunstner hvis kunst er sjælden,
Så vi ka tjene ind på gyngerne hvad vi har mistet på karrusellen.
Sådan går det altså hvert år og så blir der opført en vældig scene.
Så kommer Nina,Fred'rik, Andrew sisters, jeg og til sidst Marlene.
Vent blot og se næste år blir det slemt,
så går måske både Harlekin og Colombine uden hensyn til folkets føl'ser,
og tænk hvis vi skal miste ham der står og sælger bøffer og varme pølser.
Nå sku'det ske så lover jeg Dem, her beholder vi frikadellen.
Så vi ka tjene ind på gyngerne hvad vi har mistet på karrusellen,

I kongens København er vores boligmangel stor
men vi har øl og pandekager og verdens længste bord.
Vi mangler hospitaler og børnehaver men, ska' vi beklage os, hvor vil De hen,
Vi har jo Urban Hansen byens største mand siden enevælden,
og han ka' tjene ind hvad han har mistet på karrussellen,
Urban er højt begavet hva' de færreste sikkert går og aner,
for selv de allerklogeste kan ikke fatte hans mange planer.
Men København er en vidunderlig by, fortovscafeer, restauranter, og det søde natteliv,
man har det næsten som en pariser, vi her i København betaler bare ti gang' så høje priser.
Godt vi ka få turisterne i tusindvis til at gå i fælden,
så vi ka tjene ind på gyngerne hva vi har mistet på karrusellen.

I dag kan man få trykt lige præcis hva det ska vær,
og man kan købe alt hvad hjertet og Vendelkær begær',
alligevel ser man pornobetjenten liste frem, med staven i hånden, for at få lidt med sig hjem,
og så ska han i seng og rigtig lig' og hygge sig med modellen,
så han tjener ind på gyngerne hva han har mistet på karrusellen.
Der ligger han i dagevis og har det rart mens han censurerer,
Jeg får behovet dækket ved at ta en tur rundt på vor's museer.
Staten gir gudskelov støtte til kunst.
Også til billeder af piger og af drukne mandfolk der med brunstigt blik river deres tøj af.
Der gør det nemlig ingenting når bare maleren hedder Goya.
Vi ka få sjofle billeder nok hvor der står Rubens på akvarellen
så vi ka tjene ind på gyngerne hvad vi har mistet på karrusselen.

Hver søndag stiller præsten i kirken kl 10, så står han ene og forladt uden publikum fordi,
i Tjæreborg var alle til lørdagsbal på kroen.
Hva gør en præst så i den situation, han sender hele menigheden til Mallorca i Caravellen,
så han ka tjene ind på gyngerne hva han har mistet på karrusselen.
Svigter de kære sgnebørn tar han på korstog med hele koret,
turen er ganske hyggelig og den gir skillinger ned i foret.
Hjemme i Tjæreborg går det lidt sløjt, kirken står tom, orglet bruser ikke længer'
ingen gider synge med mer på Grundtvigs salmer.
Men når pastoren sidder på en bar under sydens palmer.
Så synger selv de værste når de først har smagt lidt på Muscatellen,
så han tjener ind på gyngerne hva han har mistet på karrusellen.

Vi har det godt herhjemme gid Danmark må bestå,
sålænge Røde-Aksel spejler sin top i bølgen blå.
Importen den er stor og vi køber den på klods,
så levefoden er høj her hos os for vi gforstår fidusen med at leve højt på valutagælden,
så vi sætter til på gyngerne hva vi har mistet på karrusellen.
Snart ska vi ind i Fællesmark'det det blir dejligt for baconprisen,
den får de andre billigt, men til gengæld stiger hjemmemarkedsprisen.
Så sættes støtten til landbruget op, men skal en arbejder bare se på det, Næ tak han kræver kompensation for momsen
selv om vi ved vi allesammen meget snart ryger på numsen.
Danskere har en ganske særlig evne som vist tør kaldes sjælden:
Vi sætter til på gyngerne og bruger resten på karrussellen.

mvh dova

håber jeg fik det hele med

Godkendelse af svar
Fra : sweetysun

Dato : 22-12-04 23:57

Mange tak for svaret dova. - burde mene det hele er med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-04 23:58

Selv tak

mvh dova