/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Spænding på AGP-kort
Fra : myg
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 14-08-02 15:24

På Mb's AGP stik står der, at der kun må bruges 1,5 volts grafikkort.
Hvordan finder man ud af, hvad ens gamle som nye kort er - 1,5 volt eller 3,3 volt?
Mine to aktuelle problemer hedder hhv.:
ASUS V-3800TVR 32Mb (TNT2)
og GeeForce2 MX400 64Mb

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-08-02 19:51

En simpel metode er at måle spændingen med et voltmeter.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 15-08-02 00:06

?? Bundkortet giver dit AGP slot den spænding som dit kort har brug for, med mindre bundkortet er defekt. Hvor gammelt er dit bundkort ?

P.S. Hvis du begynder at måle på grafikkort skærm osv. skal du ikke blive forskrækket hvis du aflæser en spænding på 110 volt over dit skærmkabel. det er normalt.

Accepteret svar
Fra : jca

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-02 23:22

SVAR: Godt spørgsmål, der ikke er behandlet ret meget i computerblade m.v. Jeg har selv haft problemet.
Generelt er alle AGPx4 kort 1,5 Volt. Undtagelsen er den "fælde", at de allerførste AGPx4 kort, f.eks. TNT2 er 3,3 Volts kort, hvor man typisk vha. jumpere KAN sætte til AGPx4 og dermed få max. datatransferrate via AGPslotten, hvis ens bundkort er beregnet hertil. Hedder kortet f.eks. AGPx1, ..x2 og x4 på samme tid i specifikationen er det overvejende sandsynligt at det er et 3,3 Volts kort.
Er kortet nyere AGPx4, f.eks. Geforce2MX200 el. 400 er det efter ny standard., dvs. 1,5 Volt. Men allerede Geforce2MX(forløberen til ..MX400) er 3.3 Volt. Sætter man et 3.3 Volts kort i en slot til 1,5 Volt, kan man i bedste fald ikke boote computeren og i værste fald brænde chipsettet af. Intels chipset har dog som regel en spærre"mekanisme", så boot afvises.
God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 31-08-02 00:15

Tak for svaret jca.
Det er ikke nemt at finde rundt i den jungle, men du har da hjulpet noget.