/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat med hård mave. Ved ik' om den kan ov~
Fra : Tobster
Vist : 6934 gange
200 point
Dato : 21-12-04 17:58

Vi har en kat som døjer med hård mave...
Meget ofte går den ikke på toilet i mange dage. Og når den endelig gør presser den så meget at man kan se at det er utrolig ubehageligt for den.

Vi har prøvet at give den laktolose og kattemalt, men der ser ikke ud til at hjælpe meget.
Vi har fået opereret den hos dyrelægen der kunne tage stenhård afføring ud af dens tarm.

Det har stået på i 2-3 måneder nu, og jeg tvivler på at den kan blive ved med at leve med det.
Ved ikke om det er fordi tarmsystemet ikke rigtigt virker...

Jeg ser i følgende indlæg ( http://www.kandu.dk/dk/news/15965/groupid/20702 ) at der bliver anbefalet "Aktivt kul" og "zoolac".

Citat:
"Tag en tur på apoteket og køb noget aktivt kul, det kan købes for næsten
ingen penge. Eller køb zoolac, det kan også fåes på apoteket. Aktivt kul
renser ud i hele systemet derefter zoolac, der giver maven den helt rigtige
balance.
Det er virkelig effektivt."

Er der nogen der ved hvilke mængder katten skal have ovennævnte i?
Eller har I nogle andre forslag til hvordan vi kan redde vores kat... Frygter den dag vi bliver nødt til at aflive den...

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 21-12-04 18:07
Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 18:09

Hvad får den kat at spise, for hvis ikke dyrlægen har kunnet finde sygdom til grund for problemerne, er der noget der tyder på, at kosten er forkert.
mvh dova

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 21-12-04 18:16

Den får hovedsageligt tørkost.
Den gider ikke at spise andet. En gang imellem kan vi dog godt få den til at spise lidt dåsemad...

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 21-12-04 18:17

Dyrelægen kan ikke rigtig sige hvad der er i vejen med den...
Han nævner bare forskellige produkter vi kan give den...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 18:28

Prøv om ikke du kan få den til at spise tykmælk, ymer eller lignende.
Den må ikke få mælk eller fløde, men skal drikke godt med vand.

Men umiddelbart, ville jeg da prøve at snakke med en anden dyrlæge, for et eller andet må der være i vejen med katten.

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 21-12-04 19:10

Jeg er ikke klar over om katte også døjer med analkirtler,men du har været hos dyrl?Eller er det pr tlf?

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 21-12-04 19:13

dyrenes doktor svarer temmelig hurtigt,og har som regel nogle andvendelige forslag

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-12-04 20:12

Nu ved jeg da godt at man siger at katte ikke må få mælk eller fløde. Det er da fordi de får tynd mave af det, det er da en risiko der var værd at tage, synes jeg. Vi har altid givet vores katte lidt sødmælk.. På landet giver man kattene sødmælk hver dag, og man påstår at de ikke kan leve uden, og det ser ud til at være rigtigt, på landet fordi, kattene også æder mus og rotter, der er syge af at æde rotter der har fået rottegift. Jeg ved ikke hvorfor huskatte får tynd mave af mælk og fløde.
Når i giver den laktose, så må i også have ment at den har brug for noget fra mælken?
Den skal have meget væde når den lever af tørfoder- mælk eller vand.
Aktivt kul optager væde, derfor kan det bruges mod tynd mave. lktose er mælkesukker.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 21-12-04 20:31

Citat:
"Aktivt kul optager væde, derfor kan det bruges mod tynd mave"

Vil det så være farligt at give den det når den har hård mave???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 20:34

Ja for pokker da, når det bruges mod tynd mave, vil det da gøre din kats problem endnu større.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-12-04 20:35

Det skulle man da tro. Spørg dyrlægen,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-12-04 20:40

Olepost , har et godt link

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 21-12-04 21:14

Da vores kat havde hård mave, og dyrlægen gav os det råd at komme parafinolie (fåes på apoteket) i en lille eengangssprøjte, og så 'tvangs-fodre' katten med ca 5ml pr dag et stykke tid, og derefter trappe ned.
Det gav et overvældende resultat )

Forøvrigt skal jeres kat jo altid - ALTID - have adgang til frisk vand.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-12-04 21:30

Det der med olie bruger man til andre dyr, og mennesker, jeg troede det var det allerførste man gjorde i den situatio. Hvis ikke man lige har parafinolie eller amerikansk olie, så kan almindelig, spiseolie gøre samme virkning, det er formidabelt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-12-04 23:49

Det lyder underligt, at man skulle give aktivt kul mod hård mave. Aktivt kul bliver givet ved forgiftninger (selvmordsforsøg o.s.v.).

Grunden til, at katte ikke kan tåle mælk er, at de ikke har fået det hele livet igennem. Hvis de har det, kan de godt tåle det. Ellers kan de ikke nedbryde laktosen i mælken.

Jeg vil også mene, du skulle prøve at spørge en anden dyrlæge. Det lyder som en klamphugger, du har fået fat i. Jeg ved jo ikke hvor du bor, men hvis du prøver at ringe til Ken Lindeblad på 56715009 (Fakse), så kan han sikkert foreslå dig noget fornuftigt. Han er meget dygtig, og specialist i hund og kat. Der er en dag om ugen, han ikke er der, men det er lidt forskelligt hvilken, virker det til. Hvis du ringer ml. otte og ni, kan de fortælle dig, hvornår man kan få fat i ham, hvis han har måttet tage noget akut om morgenen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Dor

Dato : 22-12-04 14:02

Ganske kort: Jeg havde en kat med samme problem. IAMS Lamb - (den er desværre ret dyr - og fåes kun i dyreforretninger) et spiseskefuld alm madolie hver dag oven i maden eller i vandet (vad du tror katten hopper på) - den vil nok ikke spise den nye kost fra dag et, men hav tålmodighed (og lad være med at lukke katten ud i en periode, det kunne også være noget den spiste ude).

Julehilsner
Dor

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 29-12-04 12:14

du kan prøve ned tun i vand, da tun indeholder naturligt olie, det er vores dyrlæge der er kommet med det råd for at undgå hård mave, og det giver fedtstof til deres pels. ca en stor tsk 2 gange dagligt morgen og aften

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 08-02-05 19:04

Du skal skifte tørmad ud til almenligt kattemad helst fuldfoder som er let fordøjeligt gerne med ris i og blander lidt olie i
jeg ved at den ikke vil spise det i første omgang, men hvis den ikke få andet så skal den nok begynder at spiser det.
Spørg din dyrelæge hvilken kost er best fordøjeligt. Vil den have tørkost så kan du giver den det som godbider ikke alt
for meget af gangen. Du kan også selv lave mad til missen med kogte ris og kylling, kød eller fisk, husk at katte kan ikke tåler salt så maden skal ikke saltes eller grydres men du kan kommer lidt olie i.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-02-05 19:28

Hvis du med almindeligt kattemad mener dåsemad, tror jeg, du er galt på den. De fleste giver deres kat tørfoder, da det er bedst for tænderne. Dåsemad består mest af vand, men det er selvfølgelig også en god ting i dette tilfælde. Den ældste af vores katte har også meget hård mave, og han drikker (næsten) aldrig noget.

Tobster, det slog mig lige, at du kan prøve at koge noget suppe på et par kødben og så give suppen i kold tilstand til katten. Det kan være, den så vil drikke mere. Eller har du fået løst problemet?

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 08-02-05 21:17

Tørmad er selfølig god nok enæring, men når katten kan ikke døje det, så skal der andre ting til , hvis dåsemd består mest af vand er der stadig vigtige mineraler vitamin m.m. som katten skal have det kan man læse af emballasen. jeg har ikke noget i mod tørmad, men min kat har også begyndt at får hår mave, på grund af det, dog har den altid tørmad stående men også dåsemad eller noget andet så som ægeblommer,rugbrød med smør eller hvad jeg nu kan finder på.
Ikke et ondt ord om tør mad den er god nok. Man kan være nødt til at variere når der opstår problemer. Forresten består
alt mad mest af vand om det så er for mennesker eller dyr. Uansigt om det er mennesker eller dyr synes jeg at man skal
server både tørt og vådt. Mine katte har altid haft muligheden for beegeslagsmad.