/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skift af cylinder og stempel på RS50
Fra : lau_cph
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 21-12-04 15:34

Er der nogen der har en fremgangsmetode til at skifte cylinder og stempel på en Vandkølet RS50 fra 98?
Mit stempel sidder fast, jeg tror det er en knækket stempelring.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-12-04 15:38

Prøv med hånden at dreje svingjulet den modsatte vej en det normalt køre. I nogle tilfælder kan det lykkes at løsne det.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 21-12-04 15:41

Tro mig at det sidder fast, men ellers tak for kommentaren.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-12-04 15:44

Ja men så skal du nok benytte en stempel udskubber. Tro de har en hos thansen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 21-12-04 15:46

Mit spørgsmål går mere på om der er nogen ting man skal gøre før man piller cylinder af?
eks hvordan man tapper alt vandet fra, og hvordan fremgangsmåden i praksis derefter er?

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 110 point
Dato : 21-12-04 15:56

Der er vel kun den håre vej af med køler slangerne, så bliver den tømt ud. Problemet er nok snare at få stemplet ud. Selv cylinderen afmonteres med de fire møtrikker i toppen af topstykket.

Ydere mere skal du jo også ha fundet grunden til at det skete, det kun jo tyde på at den ikke levere olie nok eller være endnu ingen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 21-12-04 16:41

Kan det justeres eller ?
Den bruger olien, for den bliver fyldt op fra tid til anden. Den har raslet lidt et stykke tid, når den kom ned fra høje omdrejninger omkring 8-10.000.
Da den stoppede sagde den nogle ding ding lyde og så et klask, og siden har den ikke kunne starte i fri gear med starter eller i 1/2. gear med manuel skub start.
Det skete sjovt nog samtidigt med at jeg skiftede den gamle huillede udstødning.
Men kan det ik bare være fordi den var for gammel og slidt?
Jeg ved at knallerten har kørt 24.000 km, men ved ikke hvor lang tid cylinderen har siddet på.
Men den ser ud til at være gammel. Der er dog flydende pakning mellem cylinder og topstykke, så det er nok ik den originale.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-04 16:43

Det er som Peter siger, kun at tage en slange af, fjern påfyldningsproppen, så den kan få luft, lig maskinen evnt. ned, for at du kan tømme som meget som muligt af. Husk nyt frisk kølervædske i blandingsforholdet 1 til 1.
Man kan nu ikke få en stempel udskubber, det Peter tænker på er nok en stempelstopper, når man skal skrue tænding mm af.
Tit er der flere bundpakninger med til nye cylindre, specielt racertyper, de er til at justere kompressionen.
Lad os håbe din krumtapaksel ikke er bøjet, hvis motoren satte sig ved fuld fart.
Husk at montere nyt rulleleje i plejlstang/stempelpind.
Husk også at vende stempelet rigtigt, og ikke knække stempelringe ved montering af cylinder.
Kontroller olietilførsel, ved at se at det dobbelte gaskabel, også trækker i olieregulatoren, og kontroller i tomgang at der kommer en smule olie frem i den lille slange der løber til studsen/karburatoren.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : lau_cph

Dato : 22-12-04 10:27

Tak for svaret rpje.