/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Selvmorder - modig eller bang !
Fra : Strandkro
Vist : 595 gange
10 point
Dato : 21-12-04 01:43

Kategorie 1
Selvmorder på grund af psykisk syge - efter gennemført selvmord !
Var pågældende selvmorder modig eller fejg ?

Kategorie 2
Politisk selvmord - efter gennemført selvmord.
Var pågældende selvmorder - en stor helt eller hjernevasket fanatiker eller ?????

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 01:47

>Strandkro
Det er nu dit andet spørgsmål mht til "døden" .. hvad er det egentligt der "trænger på" ?
/PG

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 01:47

Kategori 1

Han var hverken modig eller fej. Han var træt og bange.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 01:48

Guild < tror det høre til et led i en uddandelse ;)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 01:50

Kategori 2

der kan være så mange grunde til politisk selvmord.
Så jeg syntes ikke man kan dele det op på den måde.
Er der ikke en forhistorie bag ?

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 21-12-04 01:56

Katagori 1
Det er en sygdom hvor han ikke har mulighed for at tænke rationelt derfor hverken fej eller modig

Katagori 2
Hvis han via selvmordet har dræbt andre mennesker er det forkert. Hvis han mener at sagen er værd at give hans liv for skal han være velkommen til at gøre det så længe han ikke skader andre.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 01:56

> Trinethk
Skulle spørgsmålet så ikke i gruppen "Uddannelse" ? .. og måske også en lidt "dybere" forklaring på hvorfor man stiller dette dystre spørgsmål ?
/PG

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 02:00

Prøver
Kategori 2

En stor helt vil nok næppe begår selvmord. derved er han jo ikke helt mere. Hjernevasket fanatikker ? Nej, det tror jeg ikke.
Det kan godt være at han var politisk fanatisk, men der er jo ikke noget i politik der beder dig om at begår selvmord. Det er snare hvis man er i en Cekt af en art.

Han har nok nærmer følt sig magtesløs. Offentlig ydmygelse, eller skyld / skyldføgelse kan være en af grundene.
Det kan være han er blevet ruineret. Han er nødt til at skifte livstil. Han er pludselig og uventet blevet gjort til en "anden" person.

Men det kunne da være rart hvis du kom med lidt mere information, hvis det er mugligt ?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 02:06

nååå ja... ser det nu !
Jeg misforstod Kategori 2. Altså... omhandler den de der folk der er selvmordsbomber ?
Jeg tænkte mere på Hitler,,,,ja,,,eller mindre kan også gøre det, han er bare lige den eneste jeg husker.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 10 point
Dato : 21-12-04 03:04

Alle selvmordere uanset baggrunde, gør det af samme årsag.
For at "redde" sig selv, altså for at undgå følgerne af et eller andet.
Enten en syg der ikke kan magte livet, en der har begået noget kriminelt, eller en der ikke har levet op til nogen forventninger ( f.eks. en leder der har kørt fabrikken til fallit) m.m.

Og er det så fejt eller modigt.
Selvmordere handler sådan set ud fra egoistiske årsager, fordi der er noget de vil flygte fra, og tænker måske ikke så meget over hvad/hvem de efterlader, så ud fra det er det en fej handling.
Men alligevel kræver det et øjebliks mod, at tage beslutningen og gennemføre den.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 03:05

Alle selvmordere uanset baggrunde, gør det af samme årsag.
For at "redde" sig selv, altså for at undgå følgerne af et eller andet.
Enten en syg der ikke kan magte livet, en der har begået noget kriminelt, eller en der ikke har levet op til nogen forventninger ( f.eks. en leder der har kørt fabrikken til fallit) m.m.

Og er det så fejt eller modigt.
Selvmordere handler sådan set ud fra egoistiske årsager, fordi der er noget de vil flygte fra, og tænker måske ikke så meget over hvad/hvem de efterlader, så ud fra det er det en fej handling.
Men alligevel kræver det et øjebliks mod, at tage beslutningen og gennemføre den.
mvh dova

Kommentar
Fra : posedamen

Dato : 21-12-04 08:12

Trinethk
Hjernevasket fanatikker ?
Det er snare hvis man er i en Cekt af en art.
skyldføgelse kan være en af grundene.
hvis det er mugligt

Dit budskab drunkner desværre i alle de sjuske/stavefejl.
TA DIG NU SAMMEN plz

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-12-04 09:00

posedamen
Hvad har du i posen?
Det må være noget tungt du bærer på.

Jes

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 21-12-04 10:07

Jes det er.

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 21-12-04 10:22

Jes undskyld jeg lige blandede mig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-04 11:46

1. psykisk syge er en massebetegnelse og kan derfor kan det kun være NEJ
psykisk syge kan være: borderline, skizofrene, psykopater, depressive, maniodepressive mf.
gældene for alle disse lidelser er at hvis nogle af disser patientgrupper vælger at begå selvmord er det pga. deres sygdom og IKKE PGA. DE ER MODIGE ELLER FEJE.
eks. borderline der begår selvmord : konklusionen ville være et førsøg på opmærksomhed der gik galt

2. en person der ikke tør tage konsekvenserene (straf mm.) for sin handling.
(det kommer jo an på hvilken parti så kan det jo være en "helt" i følge andre partier)-" der slap vi jo for ham"

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 12:31

Fødslen er starten på døden.
Selv ryger jeg vel 40 smøger om dagen, og er mest vågen om natten, det er vel ubevist selvmord.
Hvis der er noget bedre efter livet, er det vel aller os feje der stadig sider her og holder skandsen.

Den ene sommerfugllave til den anden,
"Tror du på livet efter forpupningen"
--
Hvis man gik ind i et rum , hvor der skete en masse, men det der skete, ikke havde ens ineterresse,
og man derfor forlod rummet for altid, så har man jo gjort selvmord over for hændelserne i rummet.
Hvis dem i rummet syntes at det de lavede, det var bare livet, så er det måske dem der er uden for livet.
for der er jo kun den der har forladt rummet, der kan se hvilket mylder af mulighedder, der findes udenfor.

Hmm ! tag det som i vil, det kommenteres ikke videre.
--

posedame-> gider du ikk' lige og rette mine stavefejl ? på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-12-04 23:28

Nu er der jo mange former for psykiske sygdomme. Men hvis vi tager en med depression, så er det jo (også) en forfærdelig sygdom. Man bliver så drænet for energi, at man simpelthen ikke orker mere. Man er faktisk så drænet, at man ikke begår selvmord. Når man er "helt nede i kulkælderen", er man fuldstændig apatisk, og først når man har fået det en smule bedre og har mere initaitiv, prøver man at begå selvmord. Men man kan ikke tale hverken om fejhed eller mod. Der er bare ikke andre udveje, og verden vil nok også være et bedre sted, når man ikke er der mere.

Med hensyn til politisk selvmord, har jeg som oftest hørt vendingen i forbindelse med en politiker, der har "jokket grundigt i spinaten", og så er nødt til at forlade politik p.g.a. fadæsen.

Men det du mener er, tror jeg, når folk begår selvmord af politiske årsager. Den tror jeg til gengæld ikke på. Der er en depression eller anden sygdom til grund for det. Hvad angår selvmordsbombere tror jeg det er hjernevask og religion, der får folk til det. Muslimerne er jo fuldt og fast overbevist om, at de får 10 jomfruer (eller hvor mange det nu er), når de kommer op til Allah. Hvad kvinderne får ud af det, ved jeg ikke lige, med mindre de er lesbiske,
Hilsen Jette

PS: Posedamen, få dig en fritidsinteresse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-04 17:30

Strandkro, hvor blev du af?

Modig eller fej.... -Helt eller fanatiker... Det er jo bare ord. Og ordene er afhængig af brillerne, man har på.

Men død er død! Verdens ende! Alting slut! Uanset måden man dør på, eller hvilke intentioner man har. Intentionerne dør sammen med selvmorderen..

Politisk selvmord er noget andet, -der dør man ikke fysisk, men gør sig selv umulig i politiske sammenhænge.

Strandkro, jeg håber, du er kommet nogenlunde godt igennem julen, som er svær for rigtig mange...

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 26-12-04 19:49

Hej Birgitte !
For os underholdningssyge - varer julen helt til påske med dejlig chokolade og kage til.

Jeg komme snart med et nyt oplæg om - hvad tænker man - hvis men er i iskold bevidsthed sekunder før men stiller træskoen (på grund af sygdom og ikke ved mord).

Med ønsket om - fortsat glædelige jul og godt nytår !

Strandkro !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-04 20:21

Glædelig jul og godt nytår til dig også, Strandkro...

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 00:04

Tak for svaret dova.
Jeg acceptere dit svar da det tangerer min opfættelse !
Godt Nytår DOVA
Jeg har set dit råd til pigen som ønsker at konvertere til ISLAM.

Hun kan ikke hjælpes med råd fra andre kun af hendes nærmeste.

Årsagen til hendes hensigt kunne findes i at hun er en "slave pige" som søger efter seksuel undertrykkelse men det som er mere sansynligt at hun savner fælleskab - samhørighed - og beskyttelse.

Godt nytår !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-12-04 00:09

Godt nytår til dig også.
mvh dova