/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
DØDEN
Fra : Strandkro
Vist : 476 gange
10 point
Dato : 21-12-04 01:01

Er det løgn eller sandhed når man siger - jeg ved at jeg skal dø og jeg er forberedt på det !

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 01:20

Ja det er løgnen .. eller sandheden .. hvad siger du selv ?
/PG

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-04 01:22

Ja, vi ved jo alle vi skal dø så det er sandt nok, men om man er forberedt på det hmm.... nogle er, de fleste tror jeg ikke er, måske.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 21-12-04 01:22

jeg tror ikke det er løgn man kan vel godt mærke når kroppen ikke gider mere og så tror jeg at godt kan forberede sig mentalt til at dø

mvh Granslam

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 20 point
Dato : 21-12-04 01:26

En fødselsattest = en dødsattest uden dato.
Så alle ved: "jeg skal dø".
Nogle er måske beredte til at dø .. men ingen er forberedte på at skulle dø .. det kommer altid ubelejliget ! .. Jeg skulle jo også lige nå at ..
/PG

Kommentar
Fra : mulvany

Dato : 21-12-04 01:27

Dit udsagt indeholder tre dele. Den ene del er "jeg skal dø", den anden del er "jeg ved [, at jeg skal dø]" og den tredie del er "jeg er forberedet på det". Den første del er ubetinget sandhed. Alle skal dø, og det skal du også. Jeg ved ikke, om du selv ved, at du skal dø og det kan være svært at svare på for udenforstående, der ikke kender dig for andet end dette ene indlæg på kandu.dk Men det ville være et særsyn, hvis du ikke selv vidste, at du skal dø på et tidspunkt. Det kan være, at du tænker på, at du snart skal du, og at du ikke har en restlevetid som ellers er forventelig for personer af dit køn og med din alder, men som du stiller spørgsmålet indeholder det ikke en bestemt tidsfrist og jeg tolker derfor dit spørgsmål som om at du skal dø på et ikke nærmere bestemt tidspunkt. Den sidste del af dit udsagt "Jeg er forberedet på det" kan jeg heller ikke svare på uden at kende dig nærmere, men blot det, at evt. erkender, at du skal dø er i sig selv en del af forberedelsen på døden.
Summa summarum: Det er sandhed, at du skal dø. Jeg ved ikke om det er løgn eller sandhed, om du ved det eller om du er forberedt på det.

kh

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-12-04 01:40

Hvis man har været igennem tilstrækkeligt med sygdom eller mod gang, kan man godt føle sig parat til og forlade livet.
For mange kan det være en lettelse at slippe herfra. Hvis man ikke kan noget mere, eller lever med en uhelbredelig sygdom, kan det at dø, være noget man ser frem til.

Det kan også være at man er blevet pludselig syg, og har fået at vide at man ikke har længe igen.
Isåfald kan man jo godt forbederede sig på at dø. Dvs. at få sagt farvel til venner og bekendte og acceptere at man skal herfra.
Acceptere = Forberedt
Derfor er der jo ingen der siger at man ikke er ked af at skulle herfra.
Men måske er behovet for konstant at tale om hvor forfærdeligt det hele er, ikke så stort når man først har acceperet at man skal væk.

Man vil måske heller nyde den sidste tid, og opleve sine nærmeste være glade og høre dem grine.

Selvfølgelig skal man også være der til at holde i hånd, når der er behov for det.
Tit vil der ikke være så meget at sige, men bare det at der er nogle tilstede, kan være en kæmpe hjælp for den der skal herfra.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-12-04 01:47

Hej Strandkro

Jeg tror du har ret, men hvorfor tror du, at du skal dø nu? Er det en form for ønsketænkning?.
Vi ved 100% sikkert, at vi alle skal dø. Jeg ved ikke hvor gammel du er, og hvorfor du føler du skal dø nu. Det er en god ting at du er forberedt på det. Hvorfor føler du det?. Der er er ikke mange mennesker det ønsker at tale om DØDEN. Jeg har det på samme måde. Jeg vil gerne tale med andre om døden.
Så kom tilbage, og fortæl hvorfor?

mvh
Frank

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-12-04 01:51

Jeg tror det er et teoretisk spørgsmål - som jeg læser det Franksp.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-04 02:00

Strandkro
Det er da også nogen kryptiske spørgsmål du finder frem

Om nogen er forberedt på at dø? Eller ved at de skal dø?
Alle ved vel, at de skal dø på et eller andet tidspunkt, men ikke alle er forberedt, eller de har svært ved at acceptere tanken om at de skal dø. Der er jo heller ingen der kan forberede sig på noget de ikke ved hvornår kommer. Det vil i hvert fald sætte nogen grænser for livskvaliteten, hvis nogen hele tiden gik med tanken om, at hvert minut kunne ske at være det sidste.
Men derudover: den formulering du bruger, er der mange uhelbredeligt syge der bruger, og der spiller så nok noget andet ind: De har fået klar besked om, at nu er der ingen vej tilbage, og så ser man ofte en afklaring og accept af, at livet har en ende. I de situationer, er jeg ikke i tvivl om, at det er rigtigt når de siger de har forberedt sig på at dø.
Jeg vil endda sige, at mange, når de når så langt som til at acceptere det, ligefrem venter på at dø.
mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-12-04 10:12

Jeg ved ikke rigtigt, hvordan man skal forstå dit spørgsmål...
Hvis du spørger, om det er muligt for nogle mennesker at sige: "Jeg skal dø snart og jeg er forberedt." Så er svaret ja. Jeg passede i mange år en ældre mand, som jeg havde et meget nært forhold til. På et tidspunkt fik han amputeret sit ene ben, og det tog faktisk al livslyst fra ham. En dag tog han afsked med mig og bad mig hilse alle mine kære fra dem, så fortalte han mig, at han elskede mig, bad mig bede for ham (han var ellers ikke religiøs) og så talte han ikke mere til mig. De næste dage stod han ikke ud af sengen og trak sig mere og mere ind i sig selv. Tre dage efter afskeden døde han.
Han kunne mærke, hans tid var kommet, han var en gammel mand, han var parat.
Men jeg har også hørt unge mennesker tale om døden, - sådan mere i retning af, at "jeg ved at jeg ikke bliver gammel" eller "jeg bliver med garanti ikke mere end 35 år" osv. osv. Men de lever altså så vidt jeg ved endnu....
Jeg har også arbejdet med hiv-smittede, som har været meget syge. Nogle af dem har oplevet, at "forhænget var meget tyndt", som var deres måde at beskrive døden på. Og de var også parate. Men de fik sig en omgang mere her i livet og lever heldigvis (og er glade for det) endnu.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-04 11:14

du bliv født til at dø

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-04 11:15

er det ikke dejligt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-04 11:15

at tinke på

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-12-04 11:18

tinker du på det tit bør man tale med sin læge
du lever kun 1 gang få det bedste ud af det mens du er her

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-12-04 11:44

Ja jeg tror på reinkarnation, så jeg tror på at vi lever 1 liv. Ad gangen.
Det er iøvrigt et meget mærkeligt spørgsmål, om det er løgn eller sandhed, at man skal dø. Det er da den største sandhed der findes...hvis man kan sige det på den måde. Hvis der er noget vi kan være sikre på, så er det da at vi skal dø på et tidspunkt. Og heldigvis for det, hvem gider dog at leve her på jorden i al evighed???

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-12-04 12:51

Strengt taget er vi jo alle sammen ved at dø. Det tager bare længere tid for nogle end for andre. Jeg tror faktisk ikke, alm. raske mennesker, der ikke er særlig gamle, er beredt på at dø - med mindre de lider af depressioner. Men når man bliver meget syg eller gammel, ændrer forholdet sig for de fleste. Fx. har min mor altid været nærmest panikslagen ved tanken om at skulle dø. Nu er hun 80 år, har et meget dårligt hjerte og ingen livslyst overhovedet. Men hendes angst for døden er væk. Før "stejlede" hun, bare man talte om døden. Nu taler hun selv ganske afslappet om, at hun jo ikke har så langt igen. Min far havde også et meget dårligt hjerte, og fik at vide, at han levede på "lånt tid". Han var det mest levende menneske, jeg har kendt. Men alligevel accepterede han, at hans "billet ikke gjaldt længere" som han sagde. Han var den, der tog det mest roligt af os alle.

Måske hænger det sammen med "at forhænget er meget tyndt", som Axelise skriver. Man kan skimte, hvad der er forude??

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-04 00:17

Tak for svaret Guild.
Jeg accepterede dit svar for det korte besked at . Ingen er forberedt - Det vil også være helt meningsløst at være det
Men undtagelsen bekræfter reglen - her tænker jeg på selvmorder !

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 31-12-04 00:01

<hmm sry jeg skriver på et allerede besvaret spørgsmål>
men mere en kommentar til
Citat
Fra : rotw Dato : 21-12-04 11:14
du bliv født til at dø

Fra : rotw Dato : 21-12-04 11:15
er det ikke dejligt

hmm tror vi bliver født til at bringe livet videre.. og derfor vil jeg nu straks lave nogen børn