/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
problemer med Trådløst netværk
Fra : bruuno117
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 21-12-04 00:09

Jeg har lige købt en trådløs router (Planet WRT-410) så jeg kan slå min lillebrors bærbare på nettet uden alt for meget lednings rod, men nettet har det med at være en smule ustabilt, hvad kan man gøre for at få et mere stabilt net ? jeg tror ikke at det er huset (vægge osv) der spiller ind, da det meste er gamle uisolerede gulve og gipsplader isoleret med rockwool ;)

Desuden har jeg fået et yderligere problem med Irc chat, da det er begyndt at disconnecte spontant uden nogen egentlig grund, det gjorde den ikke før jeg fik routeren, og den pc jeg chater på er koblet direkte på routeren med et godt gammeldags rj-45 kabel, så det er jo ikke det trådløse der spiller ind her, men hvad er grunden til det så !?

Det ville blive en rigtig god jul hvis der er en derude der kan besvare de 2 spørgsmål <:)

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 21-12-04 00:24

Du skriver mht. den trådløse at nettet er ustabilt - dvs den trådløse forbindelse er ustabil ?
Du har mulighed for at skrue ned for sikkerheden på den trådløse router og prøve en anden frekvens. Og det kan meget vel være vægge der spiller ind her så hvis jeg skulle være ærlig kan det blive nødvendigt med en bedre antenne - hvis den kan skiftes på routeren.
Det kunne også være et problem med routeren ( jeg kender ikke kvaliteten af det mærke, og plejer at anbefale Linksys eller Dlink) - læg mærke til om lamperne lyser på routeren når du disconnecter eller om nogle går ud.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 21-12-04 00:37

ja det med antennen er jo et vigtigt punkt , og er du fingernem så prøv lige at se her
eller prøv at skære en konserves dåse op eller en øl dåse op som en halv bue og sæt bagved antennen så den virker som en skærm
men ellers se her eller søg på nettet efter "homemade antenna for 2.4 ghz"
har selv prøvet det og det virker efter hensigten

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2.html
http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna4.html
http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna_photos.html
http://www.frars.org.uk/cgi-bin/render.pl?pageid=1058
http://trevormarshall.com/biquad.htm

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 21-12-04 01:08

->Huntermis - helt fint med nogle gode opskrifter på antenner - jeg har tilladt mig at gemme dine links , der er lidt til enhver smag

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 21-12-04 01:39

dannyboy : det er da også derfor at vi skal udveksle links , men det er faktisk meget sjovt at lege med antenner til netværk , og denne er nok det der er nemmest at lave
http://www.amsterdamwireless.net/workshop-15-12/3.html

jeg har også prøvet at lave denne og det var noget der sagde spar 2 og det rykkede ( men ikke lovligt i DK )
http://www.qsl.net/n9zia/wireless/new-prox-amp.html

men som sagt før der er en masse om emnet på nettet hvis man da søger efter feks antenna for 2.4 ghz
eller prøv at søge efter "omni antenne for 2.4 ghz"

og hvorfor betale i dyre domme når man kan lave det selv til små penge

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-12-04 18:10

Hvis man nu nærlæser spørgsmålet fra bruuno117, så har han også problemer med den PC der er kablet til routeren, så det er altså ikke kun den trådløse del.

Du har måske et problem med nogle porte som er lukket.
Prøv om der er en nyere firmware til din router, og start op i neutral indstilling, så du kan konstantere om den virker efter hensigten.
Når den gør det, kan du begynde at sætte de forskellige indstillinger på routeren.

Husk at gemme et kopi af dine indstillinger, når du ved at det virker, så kan du hurtigt komme tilbage til en indstilling der virker, hvis du får sat nogle parametre der får den til at flippe ud, eller helt nægter dig adgang.
I så fald skal du bare RESET'e den og hente den indstilling som du ved virker, så køre "dyret" igen.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-04 19:40

http://www.avanis.de/produkte/wirelesslan/planetwrt410.html kan du under download, hente firmware til routeren, hvis den version du har er for gammel.

Firmware Rel. 1.5.1 vom 19.12.03 [768 KB]
Firmware Rel. 1.5.4 vom 30.01.04 [723 KB]

Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 08-01-05 01:56

tak der severino.