/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hd seagate
Fra : johannes2
Vist : 479 gange
40 point
Dato : 20-12-04 20:10

Hej alle kloge mennesker.
Jeg har en harddisk seagate nr:st340014A som jeg gerne vil have installert i min pc, som er en compaq men den vil ikke accepter den, selv bios kan ikke finde den. Jeg har en maxtor i den nu 120 gb men vil gerne have den 2 i også. Den er købt med seagate Hd i.
Mvh Johannes ps har kun 40 point.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 20:14

Hvilket fladkabel er den sat på
Hvis du sætter den på secundary IDE kabel sammen med CD-rom/DVD/brænder skal den stå som master (det gør den fra fabrikken) og CD/DVD/brænder sakl være sat som slave.
Den skal formateres.
Hvilket styresystem bruger du

Kommentar
Fra : johannes2

Dato : 20-12-04 20:18

winxp pro, det vil jeg lige prøve det du forslår.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 20:27

Og så når den er startet.
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>find din HD nede til højre.
Den består sikkert af et område "ikke alukeret".
H-klik på det grå område og vælg>opret partition>ok
H-klik på det grå område og vælg>formater>pas på hvis du har Fat 32 på din XP - så du ikke formaterer med NTFS som ikke kan læses af Fat 32.
Der skal genstartes før den nye harddisk kan benyttes.

Kommentar
Fra : johannes2

Dato : 20-12-04 20:57

Det hjælper Dsv. ikke den vil ikke finde den.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-04 21:04

Hvis du kan komme i bios > tryk F10 under opstart klik klik klik
Her kan det være at den port er deaktiveret.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 20-12-04 21:07

Hej Johannes

prøv at lade din alm. harddisk sidde på det ene kabel og lad den nye harddisk være ene på det andet kabel. Derefter bootes maskine (med strøm på harddiskene etc.) og du trykker (sikkert F10 når Compaq) for at kome ind i BIOS. Der bør du nu kunne se 2 harddiske - den ene 120GB som er din Maxtor = C:\ drevet og den anden = uformatteret drev = seagate 40GB disken.

Hvis du ser begge diske = OK, = lad maskinen boote normalt

Derefter følger du Emensens råd for at få den formatteret.

Derefter slukkes maskinen og CD/DVD etc. sættes på. HUSK som Emensen skriver at bag på diskene skal de "jumpere" være sat rigtigt for allers går det galt. Der skal være en master og en slave på begge dine kabler = maks. 4 enheder, men står de forkerrt kan du ikke se enhederne - heller ikke i BIOS.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : johannes2

Dato : 20-12-04 22:13

Tak for svaret emesen. Den vil ikke, så jeg opgiver.