/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
ccs style (hjæpe program/fil)
Fra : rudik
Vist : 456 gange
20 point
Dato : 20-12-04 18:34

hej...
jeg skriver dette spøgsmål. forde jeg skal til at omskrive en style fil til min webside. så vil jeg spørge om der er et program der kunne hjælpe med den slags.
eller nogle filer.

jeg tænkte på at man kunne kode, og se efter hånden hvilke farver der kommer på og sådan. så man slipper for at uploade style filewn hele tiden og se siden og så style videre.

tja har ikke mere end 20 point :(

//rudik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 19:00

I FrontPage kan du gøre det.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-12-04 19:29

jeg har dreamwaever. kan man gøre det der?

hvordan gøres det i frontpage?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 19:39

Jeg går ud fra at du har oprettet et websted på din comp.
Eller du henter den side som du bl.a. vil styre og tryk vis kilde.
Den har nu åbnet en notesblok fil som du kan gemme på din comp.
Inde i denne fil kan du ændre hvor den skal hente sine Css oplysninger.
Og den skal jo hente der hvor du ændrer hele tiden og så er det bare at opdatere din htm-side
I FrontPage hedder det typografiark.(.css)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 19:45

Ok har du FrontPage

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-12-04 19:47

ER VED AT INSTALLER FRONTPAGE NU. HAVDE DET OP PÅ LOFTET

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-12-04 19:50

jo men min side fylder jo MEGET !!! den køre over mySQL.
og php så er lidt besværligt.
//rudik

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-12-04 19:52

lol. jeg kan jo lige så godt ændre ccs filen i notebook som jeg kan i frontpage :P

//rudik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 20:01

Start FrontPage
lav en mappe C:\FPfiler
Filer>ny>websted>skriv C:\FPfiler>ok
Nu skulle du ha' et websted.
Filer>importer>fra websted>skriv adressen på din hjemmeside>næste>udfør.
Nu bør der være sider som henter oplysninger fra en .css fil som sikkert ligger i en af mapperne.
peg på en side >filer>vis i webbrowser>nu skulle din side vises. luk den ned på linien.
Find mappen med .css filen >åbn den >fanen HTML>lav din .css fil om gem den(tryk på disketten og se den - den ligger nede på linien - men husk at opdatere
Jeg håber ikke jeg har glemt noget

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-04 20:04

>>>>>>>>>
den køre over mySQL.
og php så er lidt besværligt.
>>>>>>>>>>>
Her er jeg helt blank.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 20-12-04 21:01

Få genereret et antal sider og gem kilden. Selvom det er over mySql og PHP og alt det dér må strømmen vel være HTML i den sidste ende?
Så kan du bruge de statiske sider (som du lige har gemt) til at teste på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-04 22:06

Når det gælder CSS kommer man ikke uden om notepad.exe

Alle kapaciteter på området 'indrømmer' dette

Citat
Hvilke programmer behøver jeg ?

Du benytter måske normalt programmer som FrontPage, Dreamweaver, Netscape Composer eller Word, der alle kan (eller påstår de kan) lave websteder. Glem dem for nu! De har deres berettigelse, men er bestemt ingen hjælp, når du skal lære CSS.

I stedet skal du have fat i programmet Notepad (på dansk: Notesblok), der som regel ligger i startmenuen under Programs (Programmer) under punktet Accessories (Tilbehør) (hvis du ikke bruger Windows, skal du bruge en tilsvarende simpel teksteditor: f.eks. Pico hvis du bruger Unix/Linux eller Simple Text, hvis du er Mac-bruger).
Notepad er blot et simpelt tekstbehandlingsprogram, men genialt til at lære HTML og CSS, da det 'holder fingrene' fra det du skriver. Problemet med mange af de programmer der påstår, at de kan lave dine sider for dig, er, at de kan en masse standardfunktioner, men samtidig skal de have alt til at passe ind i disse funktioner. Derfor kan de ofte enten ikke lave siderne, som du vil have dem, eller også laver de ligefrem om i det du allerede har lavet. I Notepad har du kun dig selv at takke for både succeser og fejl.

..citat : Mig selv ..i mit introduktionskursus til DHTML under afsnittet om CSS

Hvid du sætter dig ind i hvordan CSS erskuet sammen vil du opdage der ikke findes 'genveje', men at du slipper nemmest om CSS formateringen, ved at samle dine formregler i et externt stylesheet.

Gode CSS link :

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-04 22:12
Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-12-04 23:02

selvfølgelig hvor er jeg dum. jeg sætter den da bare til at updater direkte ind på min ftp :P
så kan jeg jo se det løbene :)

molokyle. en css guide har jeg, til phpfusion. jeg ved ikke om den duer til andre opgaver. http://www.phpfusion.dk/fusion_pages/index.php?page_id=7

har sat mig lidt ind i css fra html.dk ;)

//rudik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-04 23:17

Der er også et CSS kursus (..om end ikke så omfattende) her på sitet : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 20-12-04 23:47

stones webwriter har en rigtig god typografiarkeditor.

//anne

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 20 point
Dato : 20-12-04 23:55

http://www.stoneware.dk/ her kan du hente den den er gratis og på dansk, typografiarkeditoren er et rigtig god den er opdelt sådan at du har selektorerne forsig og koden forsig og endelig en del hvor du kan se resultatet af dine ændringer

//anne

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 21-12-04 07:36

da jeg ikke synes at jeg har fået svar på mit spørgmål. spørger jeg, hvor kan jeg finde en lille farve tool. hvor jeg kan sætte min farve kode ind, og se hvad for en farve den er.
og hvad svare 10px til i tekst størelse ?

jeg kan ikke se forskel på dreamwaever - fronpage og stone's webwriter, når det handler om kodning af ccs filer :P

//rudik

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 21-12-04 07:41

undskyld molokyle havde slet ikke lagt mærke til dette link http://www.style-sheets.com/
vil kigge lidt nærmere på det idag .

//rudik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-04 09:58

rudik -> Husk når du skal vælge farver at der kun findes 256 websikre farver, hvoraf kun de 216 er crossbowser sikre.
Du finder en tabel med alle disse midt på denne side :

http://www.w3schools.com/html/html_colors.asp

..og du kan 'lege' lidt med farvesammensætningen ved at benytte denne scrollbarfarve generator :

http://www.retailunion.net/fscrollbar.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-12-04 11:37

Citat
pixel
Et skærmbilledes grafik er bygget op af små firkanter med hver sin farve. En enkelt firkant, dvs. den mindste enhed på skærmen kaldes en pixel. Mange bruger eksempelvis en opløsning på 800 x 600, hvilket ganske enkelt betyder at skærmen er 800 pixels bred og 600 pixels høj.

forklaringen er hentet på http://www.webtip.dk/index.php

typografiarkeditoren i webwriter den viser hvordan dit stylesheet kommer til at se ud.
//anne

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 21-12-04 13:27

jeg kan ikke finde stedet i webwriter hvor jeg kan slå typografiarkeditoren til?

kan du evt. sende et screenshot?

web master @ rudik . dkder er lavet mellem rum i mailen. de skal ikke være der.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 21-12-04 13:31

hvordan kan jeg kommer til at se, hvordan det kommer til at se ud?

Citat: typografiarkeditoren i webwriter den viser hvordan dit stylesheet kommer til at se ud.

//rudik

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 21-12-04 14:18

du går ind i funktioner og vælger typografiarkeditor

//anne

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 21-12-04 18:38

der kan jeg da ikke se hvordan det kommmer til at se ud...

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 23-12-04 10:54

Tak for svaret ajohansen.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-12-04 00:27

du skal gå i vis og vælge browservisning, når du så laver et eller andet vises det i browservinduet, hvis ikke skal du klikke på opdater i vis

// god jul fra anne

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 24-12-04 09:49

ja. det opdagede jeg jo :D

//rudik god jul igen ;)