/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp!!!! Benzin på Dieselmotor ved uhel~
Fra : stigpoulsen
Vist : 2982 gange
20 point
Dato : 20-12-04 17:54

Jeg er ved et uheld kommet til at hælde benzin på en dieselmotor. Tanken var halvfuld med dieselolie. Så jeg har kørt ca. 200 km. med en 50% blanding. Jeg vil gerne vide noget om skadesomfanget. Bilen er en Citröen C3, 1,4 HDI.
På forhånd mange tak.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 20-12-04 18:04

Og det har du ikke kunnet mærke på bilen ??
Er du sikker på, at der er kommet så meget benin i som du siger?.
Men få tømt tanken og ny diesel på.
Hvis du er heldig er der ikke sket noget.
mvh dova

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 20-12-04 18:06

Jeg har selv lavet samme fejl engang, men opdagede det dog men jeg tankede, så det var ikke så meget benzin som dig, jeg fik hældt i, og jeg kørte heller ikke længere end over til dieselstanderen...

Jeg mener at huske, at forklaringen var, at der ikke sker alverden ved det. Det er værre den anden vej rundt. Du får en lidt hårdere eksplosion, men hvis du har kørt 200 km før du opdager det (hvilket jeg går ud fra) er der næppe nogen fare. Så fyld op med diesel og nyd julen

/Baracca...

Kommentar
Fra : pims

Dato : 20-12-04 18:08

Hvis ikke der er nogen symptomer endnu, er det bare om at få tømt tanken inden du køre videre. Men du bør nok forhøre dig hos din citroen-forhandler, om indsprøjtningsdysserne eller andre komponenter kan have taget skade. Håber du slipper med skrækken, hilsen Pims.

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 20-12-04 18:34

Hej stigpoulsen.

Det lyder ikke godt, en af fordelene ved en dieselmotor er dog, at de kan køre på næsten hvad som helst, bare det kan brænde. Så hvis du er lidt heldig, kan det være at der ikke er sket noget som helst. Det kan bl.a. nævnes at Rudolf Diesel (opfinderen) prøvede at lade sin prototype køre på pulverseret trækul... Den eksploderede dog desværre!

Frederik

Kommentar
Fra : stigpoulsen

Dato : 20-12-04 18:43

Jeg vil bare takke rigtig mange gange :)
Det lyder jo godt nok.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-12-04 18:48

Jeg prøvede det samme i sommer...

Der skete ikke noget, men du skal have renset motoren hos en mekaniker.

Der skal nyt filter på og motoren skal tømmes helt for benzin..
Det koster ca. 1.200,- spir..træls lige nu.
Hvor gammel er den bil du kører i?
For jeg fik at vide at jeg var meget heldig..hvis min havde været et år yngre, var det gået grueligt galt.
Min er Transit fra 2001.

Kommentar
Fra : stigpoulsen

Dato : 20-12-04 19:23

Den er fra 2002, i dec.. :)

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 20-12-04 20:03

stigpoulsen-> Det er meningen at man skal lukke spørgsmålet og ikke bare sige tak......

Memuel

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-12-04 20:30

Så vil jeg hvis jeg var dig, ringe til forhandleren og spørge...for det KAN være gået grueligt galt..og det koster kassen..
Jeg ønsker dig held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : stigpoulsen

Dato : 20-12-04 20:43

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-12-04 20:52

Nu rolig,hvis du har kørt 200km,og så har fyldt op med diesel igen,og du er kørende, er det godt.
Et trick ,der er meget almindelig i hårde vintre,med minusgrader der vil noget, er netop at fylde ca.25% benzin i dieselen.
Det der bl.a.kan ske hvis man kører med for meget benzin i,i for lang tid, er manglende smøring i cylinderen,
med knækkede stempelringe og rivninger til følge.
Det er sikkert ikke tilfældet for dig,så nyd julen som een af de andre sagde.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-12-04 20:56

Du er ny ,ser jeg.
Vælg det svar du synes bedst om,og ude til højre ved tiden står der accepter,
tryk der, og du har lukket spørgsmålet.
Keldd.