/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny harddisk
Fra : cccf
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 20-12-04 09:47

Jeg har en 1.2GB harddisk med WIN 98, og har nu købt en 40GB som jeg vil indstallere winxp på.
Men hvordan gør man det på den smarteste måde.?
Kan man sætte den nye i som slave og så overføre hele harddisken og så bagefter opdatere til XP. ?
Jeg har jo en masse opsætninger internet outlook og drivere.
Der er moske kun den hårde vej og indstallere det hele igen.??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 20-12-04 09:50

Jeg ville foretrække at installere det hele forfra. Det tager lidt længere tid, men du får en mere stabil maskine - og får renset fuldstændig ud i evt. fejlopsætninger, dårlige filer m.v.

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 20-12-04 10:12

det lyder som om det er en ældre maskine du har,så du skal huske min.256mb ram for at køre xp.128mb kan dog gøre det,men systemet bliver lidt usikker

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 20-12-04 10:29

På WinXP CD'en findes der et program som hedder migwiz.exe. Dette program kører du på din Win98 installation, hvorefter det samler systemoplysninger, mails, brugeroplysninger etc i en fil, som du så kan overfører til WinXP.

Mht. Diske så sæt den nye disk som master på IDE0. Du kan evt. herefter formaterer den gamle disk og sætte den som master på IDE1

Grunden hertil er at du kan splitte din sidefil mellem de to diske, således at mens der læses fra den ene disk, kan der skrives til den anden. Dette kan give et kick en en lidt langsom maskine.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 20-12-04 10:31

Hvorfor i alverden skulle du opgradere 98 til XP ??Det tager da ikke længere tid med en nyinstallation,
og er mere sikkert,opgradering er aldrig af det gode

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-04 10:53

Den gamle disk, er alt for lille til xp, desuden er den for langsom, og det bedste du kan gøre, er at fjerne den i første omgang, og sætte den nye til det samme stik (Husk den nye skal jumpes til master, med den lille forbindelse på harddisken, som kan trækkes af og på de små stik.)
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp. (www.bootdisk.com)
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.

Så kan du sætte den gamle disk i din puter, trække det ud, du kan bruge, og så ellers smide den langt væk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 20-12-04 12:46

prøv og se ind hos riversen
http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php
se hans video om inst af XP, og andet

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 20-12-04 23:29

hvis det er en opgraderings cd til xp så husk at den den ikke kan læse en boot diskette!!. Når det er en ny installation spørger xp om at "se" om du har lov til at bruge opgraderingen og min kan kun læse på en cd. Så hvis du ikke har en boot cd med win 98 så er du på den.

Jeg ville kopiere hele den gamle harddisk over på den nye og så opgradere til xp. Ren installation eller ej.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 21-12-04 13:36

Nu har jeg skiftet harddisken med win98 ud med min nye og lagt winXP på.
Kan man så montere den gamle harddisk som slave og hente email, adresselister og overføre dokumenter som er skrevet i word over i den nyindstallerede Word.? (hvad med diverse drivere)

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 21-12-04 14:39

Ja

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 21-12-04 15:32

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-04 16:28

Selv tak.
Ja, som olepost skriver, men du kan ikke hente programmer ved at flytte dem, (De skal installeres på den nye)kun nogle gange, da deres installationsprogram, kun har tilføjet at de findes i den gl. disks registreringsdatabase.
Men tit kan man starte et program som ligger på den gl. ved at finde exe filen der starter programmet/spillet.
Øjensynlig kan du også starte som i gl. dage, ved at frakoble den nye disk, hvis der lige er noget du bedre kan finde ud af, eller som du glemte at hente. Men ellers skal du ikke bruge den gl. til at fylde op med billeder og lign. og så ellers ligge den væk, for hvis den bliver siddende i puteren, vil den også som alt andet der bevæger sig, stå af en dag.
VH Palle Hansen