/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Plasma kontra LCD
Fra : fleng
Vist : 556 gange
200 point
Dato : 20-12-04 00:18

Hvis man skal købe et nyt TV i dag, altså en af de flade, hvad skal man så satse på plasma eller LCD, hvad er bedst og hvorfor. endelig hvad nu når de går over til kun at sende digitalt.

Med venlig hilsen
Fleng

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-04 06:15

Jeg ville vælge LCD, bla med tanke på forbrug(watt) og holdbarhed.
http://www.amitech.dk har en lille guide,
som måske kan give dig en ide om hvd der bør tænkes på inden, at du træffer et valg.
kik under produkter->fladskærmstv
tag også en tur forbi eks http://pcworld.dk og kik på anmedelser/test af fladskærmstv.
du vil opdage at der også er nye teknologier på vej, som måske ikke lige kommer på markedet,
men vel kan være med til at nedsætte prisen på plasma/lcd.
Mvh. natmaden.
NB. Personligt tror jeg at plasma er på vej ud.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-12-04 07:49
Kommentar
Fra : bne

Dato : 20-12-04 09:30

Tjah, LCD er langsomt, Plasma har stort strømforbrug, og en projektor har 2-4 års levetid på en 5-6.000 kroners lampe + den støjer......
Jeg kan personligt godt klare mig med et 28-30" standard TV i de næste 4-5 år - så er der forhåbentlig kommet en endnu bedre løsning.

(Men det er da nu smart at TV'et kun fylder 5 cm ud fra vægen eller loftet.......)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-12-04 12:32

Jeg ville også personligt holde mig til LCD. Min opfattelse er, at LCD er bedre i billedet end plasma, hvilket nok skyldes at vi taler om samme antal linier på skærmen, og når disse bliver projekteret op, syntes jeg billedet er mere uklart.

Om plasma er på vej ud, tvivler jeg nu nok på, men kvaliteten, og ikke mindst prisen kan og bliver formentlig bedre med årene.

ellebye

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-12-04 13:20

holde også på LCD

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-04 15:50

ok-ok måske er de ikke helt uddøde, de plasmaskærme,
men prisen uff!
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5497
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5561

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-12-04 15:54

Et af de TV som er med i vore overejelser er en Philips http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=104151 Er der nogen kommentarer til den?
med venlig hilsen
Fleng

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-12-04 16:43

hvis jeg skulle af med 18-19.000 ville jeg kikke vidre.
tror at du i den prisklasse kan få mere end det.
mere lysklarhed, og større billedopløsning, 2 tunere.
men det hænger jo også sammen med hvilket behov, man har.
jeg tror at det der trækker philips op i pris er deres krystalclear.
et tilsvarende i amitech til ca 15000 http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=114347
de har begge en opløsning på 1366 x 768 hvilket at jeg ikke tror er nok, til hdtv, og ikke nok hvis jeg ville bruge den sideløbende til pc.
Man kan sagtens forestille sig at man fik lyst til at bruge billed i billed funktionen til blandet pc/tv.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 20-12-04 19:30

Det den skal bruges til er ren TV, ikke noget med PC Jeg vil ha et supergodt billed nen ikke et TV der fylder hele stuen.
Fleng

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-12-04 23:51

Det behøver du som sådan heller ikke, men når man taler om sådanne priser, tvivler jeg på, at der er meget forskel i kvaliteten, så kan man lige så godt tage den billigste.
Begge mærker er jo kendte.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-12-04 00:13

Du må ud af døren, og rundt til de forskellige forhandlere, og få en demo af hvad du nu tror der falder i din smag.
sørg for at spørge om en masse ting om netop det apperat som du kunne falde for, og så vidre til næste butik.
når du har noteret dig den, sikkert forskellige info som du får , og ved selvsyn, fundet dig en vinder,
tager du hjem og søger modellen på nettet, eller køber den der hvor du føler mest service.
dell har også et 26tommer 4:3 til ca 11500. www.dell.dk
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/lcd_w2600?c=dk&l=da&s=dhs
samme punktopløsning på mindre skærm må vel give bedre detaljer, lys/kontrast er bedre, men opdatering er dårligere.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-04 12:04

Sjovt nok spurgte jeg om det samme
plus lidt mere under digitalt TV.

Hvis man investerer så meget i en monitor,
bør den vel også være fremtidssikret?
(HDTV, interne forbindelser med Net PC, digitale photos etc) ??

En 30" Phillips LCD fås nu på tilbud til under 15.000 kr,
men hvorfor skal en 32" koste næsten det dobbelte?

>Du må ud af døren, og rundt til de forskellige forhandlere...
Det har jeg lige været, men overvejer stadig, priserne rasler jo ned.

Det jeg har lært/fået fortalt er:
LCD op til 32"
herover Plasma på grund af lysstyrken,
(og der snydes med "levetiden" på Plasma, "helt slidt op" men uanvendelig længe før)
og pas på med outsider mærker.
Godt Nytår, med billigere priser, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-04 20:07

>En 30" Phillips LCD fås nu på tilbud til under 15.000 kr,

Det er den herhjemme meget udbredte model 30PF9946 til 14.899 kr-14.999 kr,
men syd for grænsen ses mere model 30PF9975 til knap 300 Euro,
hvad er forskellen? hvorfor kosten den sidst nænvte ca 50 % mere??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-04 20:15

>En 30" Phillips LCD fås nu på tilbud til under 15.000 kr,

Det er den herhjemme meget udbredte model 30PF9946 til 14.899 kr-14.999 kr,
men syd for grænsen ses mere model 30PF9975 til knap 3.000 Euro,
hvad er forskellen? hvorfor kosten den sidst nænvte ca 50 % mere??

Udbydes model 30PF9946, som jeg er lige ved at købe, så billigt fordi den er ved at være forældet???
Undskyld fleng, hvis jeg misbruger dit spørgsmål; jeg gør det kun for at undgå fejlinvesteringer.
Svend

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 31-12-04 01:05

Nej det gør du slet ikke Svend jeg er glad for alle som gider se på den problematik der ligger i at købe et nyt TV, jeg er simpelthen meget i vildrede med hvad man skal købe i dagens Danmark: De gamle (cert) er nogle kæmpekasser at have stående, samtidig skifter man fra analog og til digital om nogle år, og hvad så? derfor hælder jeg i øjeblikket til den konventionelle type 100 hertz vente i nogle år og se hvad der kommer i HDD regi.
Fleng
Jeg vil ønske alle der bruger Kandu et godt Nytår.

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 02-01-05 10:26

Tak for svaret svendgiversen.