/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Tinitus eller indbildning?
Fra : Soulshine
Vist : 11422 gange
45 point
Dato : 19-12-04 23:46

Hej derude!
Håber i kan hjælpe mig med et problem jeg har gået med i et par måneder..
HVER dag, HELE tiden hører jeg sådan en meget lav "summe" nogengange lav hyletone..
Og en gang imellem går det helt amok, også blir den riigtig høj i et par sekunder og tuner så ned igen på "det normale".. Først troede jeg det var fordi jeg ikke spiste, drak og slappede nok af, røg for meget. I en periode prøvede jeg så at spise en masse sundt, ryge mindre og drikke mindst 3 liter vand om dagen.. Mens jeg godt nok stressede rundt konstant.. Og den regerede STADIG! Før det hele startede, vågnede jeg om morgenen med meget ondt i det ene øre, og troede det var ørebetændelse--
men det var det ikke! Det var bare to dejlige voks-propper, jeg så fik skyllet ud hos lægen..
Men det fortsatte.. Og jeg kan bare ikke komme af med den! Stresser stadig UHYGGELIGT meget, og har MEGET anspændte skuldre og nakke.. Faktisk er jeg "hård" hele vejen ned af rygsøjlen.. har et meget krævende arbejde, både psykisk og fysisk.. Så hvad tror i det er? For erindrer ikke at ha hørt meeget højt musik eller noget imens det har stået på, og før det..
Aner ikke hvordan man behandler og om man overhovedet kan beha
Håber virkelig i vil hjælpe mig, for det påvirker virkelig min dagligdag!
På forhånd mange tusind tak..
Hilsen Charlotte

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-04 23:55

Det behøver ikke at være tinnitus, men kan være problemer omkring ørets nerver, der er forårsaget af stress og muligvis højt blodtryk. Du skal helt sikkert omkring lægen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-12-04 00:01

Jeg kan ikke hjælpe, men har fundet nogle sider, som måske kan bringe dig videre i din behandling.

http://www.mtf.dk/default.aspx?action=debat
http://www.oerelaegerne.dk/sp_sv2.htm

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : casu

Modtaget 55 point
Dato : 20-12-04 00:20

Kære Charlotte,

jeg genkender beskrivelsen og det lyder som tinnitu. Men, hvis du ikke har mishandlet dig selv helt urimeligt med eksplosioner eller rock-musik over smertegrænsen, så er sandsynligheden nok mest det, at det skyldes stress og nerver i klemme.
Jeg var selv ved at blive drevet til vanvid af noget, der lød som om jeg slæbte et bundt kæder efter en bil og det var der næsten uafbrudt, i hvert fald hver gang der var lidt stilhed omkrin mig.

Når det en sjælden gang holdt op, var det næsten værre, fordi jeg så kun kunne tænke på, hvornår det kom igen.

Den eteablerede medicin har ikke meget forstand på den slags, men du kan få din læge til at give dig en henvisning til en dugtig fysioterapeut, som er uddannet efter KcKEnzie-metoden.
EFter nogel forholdsvis fåbehandlinger med anvisning af nogle enkle øvelser til hjemmebrug + ganske almindelig styrketræning, forsvandt i hvert fald min tinnitus, som var ved at drive mig til vanvid.

Ham, der hjalp mig, har klinik og træningscenter på vesterbrogade
Lars Bruhn Kristensen
Vesterbrogade 95
1620 København V

JEg vil voreslå, at du prøver det, inden hospitalsvæsenet foreslå amputation af hovedet eller anden radikal behandling.

Kærlig hilsen

Carl

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 20-12-04 01:20

Langt de fleste mennesker har eller vil få hyletoner i ørerne. Det du beskriver med varierende tonelejer er helt normalt. Under eet kaldes hyletoner i ørerne "Tinnitus".

Hos nogle er der et stort problem - de bør søge læge, for derigennem at sikre sig der ikke er andet galt (stress, depresion, eller andet). Andre kan høre tonerne, men lader sig ikke gå på af det, for dem er der ingen grund til panik.
Lægevidenskaben har i dag tre muligheder for at afhjælpe Tinnitus:
1. Høreapparat der til dels kan fjerne tonerne - ydes kun i særlige alvorlige tilfælde og hjælper kun få.
2. Psykoteapi - "lær at leve med din tinnitus". Tonerne forsvinder ikke, men man får redskaber til at bearbejde generne psykisk.
3. Lev med det! Til de som ikke behøver enten mulighed nr 1 eller 2 - oge det er langt størstedelen af de ramte.

Fysioteapi og Mac Kenzie teapi er en metode der til dels løsner for de spændinger der opstår i forbindelse med stress, arbejdsskader og trafikskader (herunder piskesmæld).

Tinnitus kan både være arveligt betinget, alders betinget (de fleste ældre - over 60 - har en eller anden form for tinnitus), eller være provokeret af enten kraftig støj (over 85 decibel, hvor en motorplæneklipper yder 40-50 db) eller af sygdom. Især unge der deltager i Techno raves, rock koncerter og er gæster på discoteker udsættes for voldsomme lydpåvirkninger. Faktisk er lydniveauet på de fleste discoteker over 75 db - her er der kun oplysning til de unge der hjælper. Men nytårsskyts og affyrring af jagtvåben kan også medføre høreskader, hvis der ikke benyttes høreværn.

Til jægere er der fremstillet høreværn, som giver bæreren mulighed for at høre, hvad der sker omkring ham (fabrikat Peltor m.fl.) og det er kun en vanesag at vænne sig til at benytte dem (ligesom sikkerhedsbriller og det røde hattebånd). Andre og ligeså avancerede høreværn findes til arbejdspladser.

Til de unge disco-dasco-dansere kan det anbefales at købe ørepropper. Det er en lille skumgummiprop, som nulres mellem fingrene og stikkes i øret (bruges iøvrigt også af jægere og på arbejdspladser). Her vil de udvide sig og forhindre de kraftigste lydpåvirkninger af øret.

ET TIP: Man er ikke specielt smart at se på, med en prop stikkende ud af øret, men klip øreproppen på midten og brug den halve prop. Herved kan man spare ørerne og alligevel tale med de øvrige gæster (i det omfang samtale lader sig gøre og er nødvendigt).

Til alle med problemet: Søg læge. Han ved hvad han taler om, har mulighed for at henvise til specialister og kan give den korrekte diagnose på enkeltpersoners problem.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-12-04 11:10

Når jeg får sådan en ubehagelig hyletone i ørerne, og tit mest i det ene øre, tager jeg og lægger håndfladen over øret, og sørger for at der bliver helt lufttæt. så trækker jeg hånden tilbage, så der dannes et stort undertryk i øret, lige til trykket pludseligt udlignes. Det standser meget tit hyletonen, eller nedsætter den kraftigt. jeg tror det kan hænge sammen med at nervetrådene i øret måske kan vælte, og ved at lave undertryk, får jeg "vinden" til at komme fra det modsatte hjørne, og dermed hjælpe nervetrådene til at rejse sig igen. Teorien er jeg usikker på, men virkningen er der øjeblikkelig.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-12-04 11:12

Når jeg får sådan en ubehagelig hyletone i ørerne, og tit mest i det ene øre, tager jeg og lægger håndfladen over øret, og sørger for at der bliver helt lufttæt. så trækker jeg hånden tilbage, så der dannes et stort undertryk i øret, lige til trykket pludseligt udlignes. Det standser meget tit hyletonen, eller nedsætter den kraftigt. jeg tror det kan hænge sammen med at nervetrådene i øret måske kan vælte, og ved at lave undertryk, får jeg "vinden" til at komme fra det modsatte hjørne, og dermed hjælpe nervetrådene til at rejse sig igen. Teorien er jeg usikker på, men virkningen er der øjeblikkelig.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-12-04 11:27

Du kan også have problemer med den nerve der går ind under øret, da meget spændte halsmuskler kan påvirke nerven. Det vil være godt for dig, at få ansigtsmasage. Ansigtsmasage handler ikke kun om hovedet, men bevæger sig helt ned til skuldre og bryst. Ud over din hørelse, vil jeg tro at du ved at få masage, indklusiv ansigtsmasage, vil gøre meget godt for både dit helbred, velvære, og udseende, og dermed også udstråling. du vil sandsynligvis kunne lære at nå det samme eller mere end du gør nu, uden at være og virke stresset. man gør tingene mindre rationelt når man er stresset, og når ikke at få tænkt sig om, og bevæger sig irationelt, og spilder tid med noget unyttigt. Mange jyder virker mindre stressede end Københavnere, men når meget mere.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 20-12-04 15:09

Der kan godt gå lang tid før man erkender man har fået tinnitus, de symptomer du nævner passer helt fint med at du er ramt,nu er en brevkasse nok ikke det rigtige sted at få stillet diagnose,men i mit tilfælde,der er lige så mange årsager som der er kinesere i kina,skulle jeg lære at leve med det,spildte mange penge på akupunktur,hajbrusk,grøntfoder piller ,etc.Blodtryk,arb pres,probl,kan meget vel spille ind,ligesom en pludselig høj lyd o.s.v kan sætte det hørbart igang

Kommentar
Fra : Soulshine

Dato : 20-12-04 17:00

Hej alle jer der har været så dejlige, at bruge jeres tid på at hjælpe mig!!
Tusind tak for alle jeres gode svar- de er meget nyttige..
Til jer der snakker om ældre osv skal det lige nævnes jeg kun er 17 år.. Endnu en af mine grunde til at jeg så desperat skriver til en brevkasse for at søge svar.. Havde en "disko-dasko" periode faktisk lige der hvor det startede, som jeg helt havde glemt.. De høje bass rytmer er nok en af grundene, plus det stress fyldte arbejde!
Vil følge jeres forskellige råd, mht læge, mckenzie behandling og A.C.Rosmons "her og nu" metode..
Også siger jeg op på mit arbejde, og finder et stille og roligt hygge job.. I tøj forretning eller lignende.. Lige p.t. er mit arbejde kassedame, som nok efter min mening er noget af det værste.. Ingen mad, drikke, og afslapning og for mange timer, samt ALT for mange smøger! Er glad for at jeg valgte at skrive til jer, det er nu rart lige at få bekræftet sine mistanker gennem andre.. Men ang. den mckenzie metode, hvad går den ud på og hvad koster den?
Ellers tak for din henvisning, Casu, men bor på fyn så det blir nok lidt problematisk at kunne blive behandlet på Vesterbro..
Så jeg har handlet på jeres tilbagemeldinger, og har en tid hos min læge i morgen tidlig.
Endnu en gang TAK.
Kærlig hilsen Charlotte aka Soulshine

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 20-12-04 18:13

Hej Soulshine.
Det er godt du har ringet til din læge, for han/hun er nok bedst til at rådgive dig.
Du skriver, at du er meget anspændt i skuldre, nakke og ned ad rygsøjlen. Hvis
du f.eks. tager mange smertestillende piller for at dulme på det, kan det være
medvirkende til din øresusen.
Håber lægen finder ud af noget.

Med venlig hilsen
Og God Jul

Kommentar
Fra : Soulshine

Dato : 21-12-04 10:10

Hej igen!
Nu har jeg været hos lægen, og fik "erklæret" stress og muligvis tinitus.. Som 17-årig!
Så jeg fik travlt med at sige op på mit arbejde..!
Vil stadig meget gerne høre fra jer hvad den mckenzie behandling går ud på..?
Som respons til Mone kan jeg sige at jeg er meget imod piller i det hele taget, og hvis jeg tager noget er det en vitamin pille ;) Så det er heller ikke årsagen.. Det må være stress, fortrængning af kroppens signaler og for anspændte nakke-skuldre og ryg partier!
Tak fordi i skrev tilbage, og lige gav mig det der skub..
MVH Charlotte :D

Godkendelse af svar
Fra : Soulshine

Dato : 21-12-04 10:11

Tak for svaret casu.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-12-04 10:53

Prøv også at tage et par undervisningstimer i Mensendik-gymnastik, jeg tror det vil gavne dig meget, og jeg er meget sikker på du stadigt kan finde en i Odense, for det var der jeg gik til det i sin tid. Der er også et par gode fysioterapeauter der ovre. Endeligt kan du nok også få gavn af Kranio-Sakral terapi. Find dem i telefonbogen eller på www.krak.dk, og ring op og spørg om hvad de kan i forhold til dig; og vær så krittisk når du efter en behandling skal bedømme om det hjælper.

Mvh
A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : dynamicduo

Dato : 27-02-05 23:51

Mjah, der er ikke så meget at sige efter alle de svar, du har fået, men jeg har da lige en sidste ting, det kan skyldes.
Hvis du var "mellemøre"-barn. Altså een af dem der, som mig, havde mellemørebetændelse hver vinter som lille, kan det også give skader på hørebøfferne.
Jeg selv render rundt med en lille fin hyletone på dén konto - men ikke noget, der ikke kan klares med lav musik i baggrunden.