/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
EPDM gummi
Fra : 1249
Vist : 1475 gange
150 point
Dato : 13-08-02 22:58

Hej alle
Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale er et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt sort, men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?

mvh.
Niels

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 13-08-02 23:51

Uden at vide det vil jeg prøve med silicone på spray. Dæk træværket med et stykke pap når du sprayer. Det er godt nok et specielt spørgsmål.
Hilsen Per

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 150 point
Dato : 14-08-02 17:19

Da EPDM er syntetisk gummi, tror jeg dette produkt el. lignende er ideelt. Du kan læse mere om det her og hvor du kan købe det (de fleste servicestationer) http://www.sonax.dk/
Sort ubehandlet kunststof er tilbøjelig til at falme og blive gråt. Til mere langsigtet behandling har SONAX udviklet KunststofFarve Sort. Dette produkt er i princippet en vandbaseret farve, der er let at påføre og som har rigtig god holdbarhed. Overfladen holder sig, under normale forhold, pæn i op til 2-3 år.
Med venlig hilsen
summer

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 14-08-02 17:39

Tak for svaret summer.

Tak summer - det er næsten altvidende, hvordan bærer du dig ad

Kommentar
Fra : summer

Dato : 14-08-02 17:44

Velbekomme og tak for rosen. Det er nu ikke så svært, hvis man prøver at søge lidt på Internettet.
Tak for pointene og held og lykke.
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 08:51

> Hej alle
> Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en
> gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale er
> et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene
> påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt sort,
> men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne
> have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en
> farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
> tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?
>
> mvh.
> Niels
>
Hvad med autoprodukter?
Der findes forskellige vinyl og dækplejeprodukter der måske kunne bruges.
Husk hvis du bruger vinylfrisker at den skal være til udvendig brug.

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 09:31

On Fri, 16 Aug 2002 05:53:32 GMT, "1249" <1249.news@kandu.dk> wrote:

>Hej alle
>Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en
>gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale er
>et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene
>påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt sort,
>men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne
>have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en
>farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
>tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?
>
Jeg ville bruge samme silikone som jeg smører bilens gummilister
ved dørene med. En lille flaske med pensel i proppen koster en
30-35 kr i byggemarkedet. Gummiet holder meget længere og
det bliver også flot sort igen.

mvh Madsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 09:43

"Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:bcdplu437kbvo6vk6hs8rs3j2vp81jtqlf@4ax.com...
> On Fri, 16 Aug 2002 05:53:32 GMT, "1249" <1249.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Hej alle
> >Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en
> >gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale er
> >et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene
> >påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt sort,
> >men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne
> >have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en
> >farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
> >tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?
> >
> Jeg ville bruge samme silikone som jeg smører bilens gummilister
> ved dørene med. En lille flaske med pensel i proppen koster en
> 30-35 kr i byggemarkedet. Gummiet holder meget længere og
> det bliver også flot sort igen.
>
> mvh Madsen
Syrefri vaseline er også godt. På en varm sommerdag kan man se hvordan
gummiet 'drikker' af stadset. Man kan købe det på apoteket i 1 kg.'s bøtter.

Jens Lundgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 16:27

Det er rigtigt at EPDM eller Ethylen-Propylen-Elastomer er et af de bedste
materialer pga. sin modstanddygtighed overfor vejrlig og ozon, men bruger du
vaseline, skal det være på enten silikone eller glykolbasis
(polyalkylglykole) ellers går det ikke i længden.

mvh
jan

"Betina, Silje og Jens" <mananura@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5cbb0e$0$43950$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse
> news:bcdplu437kbvo6vk6hs8rs3j2vp81jtqlf@4ax.com...
> > On Fri, 16 Aug 2002 05:53:32 GMT, "1249" <1249.news@kandu.dk> wrote:
> >
> > >Hej alle
> > >Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en
> > >gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale
er
> > >et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene
> > >påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt
sort,
> > >men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne
> > >have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en
> > >farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
> > >tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?
> > >
> > Jeg ville bruge samme silikone som jeg smører bilens gummilister
> > ved dørene med. En lille flaske med pensel i proppen koster en
> > 30-35 kr i byggemarkedet. Gummiet holder meget længere og
> > det bliver også flot sort igen.
> >
> > mvh Madsen
> Syrefri vaseline er også godt. På en varm sommerdag kan man se hvordan
> gummiet 'drikker' af stadset. Man kan købe det på apoteket i 1 kg.'s
bøtter.
>
> Jens Lundgaard
>

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 05-09-02 10:59

Til Jan Winther
Jeg har forsøgt, at finde syrefri vaseline på enten silokone eller glykolbasis, men det er ikke lykkedes for mig - hvor kan jeg købe dette ?? Kan du hjælpe ??

Hilsen
Niels